Всяка рецесия има своите жертви и победители
В трудни времена брандовете трябва да засилят връзката със своите потребители
При нормални условия основната функция на маркетинга е била да подпомага ръста на компаниите. Настоящата пандемия промени почти всички параметри, върху които се крепеше този ръст. Данните показват, че става дума за сериозна глобална рецесия, в която най-проблемното е това, че никой не може да каже колко дълго ще продължи и колко дълго потреблението ще е свито.
Така Ненад Лозович, председател на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и управляващият директор на New Moment New Ideas, коментира пред Economic.bg възможността добрият маркетинг да ограничи донякъде загубите на фирмите във време на пандемия. „Задачата на маркетинга винаги е била да предложи най-добрите бизнес решения в контекста на конкретна социално-икономическа ситуация, потребителското поведение, активностите на конкуренцията и много други фактори“, добавя той.
Той е категоричен, че няма готова рецепта за справяне в една такава ситуация. „Ако имаше, всички биха били спокойни, може би малко търпеливи, докато всичко мине, и биха активирали предварително дефинирани указания“, казва Лозович.
Според него в сегашната ситуация оптималната бизнес и съответно маркетингова стратегия означава непрекъснато следене на пазара и взимане на бързи и гъвкави решения по отношение на всички аспекти на търговската дейност: преразглеждане на продукти и услуги, които се предлагат, ценова политика, дистрибуционни канали, и разбира се, самата маркетингова комуникация с потребителите. „За който и аспект да става дума, ако той не е синхронизиран с останалите и адаптиран към кризата, самостоятелно няма да свърши работа“, категоричен е експертът.
В ситуацията, в която потребителите са с ограничена покупателна способност и като цяло търсенето е намалено, компаниите първо трябва сериозно да преразглеждат своите бизнес цели и да дефинират новите параметри на успеха. За някои целта може да е запазване на сегашната позиция, за другите - намаляването на загубите, а за трети - да оцелеят. Досега всяка една рецесия е имала свои жертви и победители. „Според мен, печелившите ще са тези, които имат смелост да взимат бързи, смели и иновативни решения, където потребителят е в центъра на вниманието“, казва Ненад Лозович.
Той е категоричен, че въпреки изкушението да се намаляват разходите за маркетинг и реклама по време на кризата, както се случва обикновено в кризите, опитът от предишните рецесии показва, че точно тогава не трябва да се спира с комуникацията. „Разбира се, съдържанието, комуникационните послания и медийните канали трябва да се адаптират спрямо обстановката. Те трябва да са такива, че компании-рекламодатели да покажат емпатия към своите потребители.
Приоритетните цели на рекламата не могат основно да бъдат тези, които подсилват желание за покупка или агресивно увеличават познаваемостта на марката. Целите на комуникация в кризата стават изграждане на доверие към потребителите чрез подсилване на бранд атрибути – например бранд, на който може да се разчита, който е любим в своята група, бранд на който мога да вярвам, да го препоръчам на другите. Тези брандове, които в трудните времена успеят да изградят или подсилят връзката със своите потребители, имат възможност да направят приятели за цял живот“, смята експертът.