Заплахата на Тръмп за 25% мита удари акциите на европейските автопроизводители
Поевтиняването засяга както луксозните марки, така и масовите автомобили

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Президентът на САЩ Доналд Тръмп разкри на заседание на кабинета в сряда, че планира да наложи 25% мита върху стоките, внасяни от Европейския съюз.
Ще го обявим много скоро. Като цяло ще бъде 25% и това ще бъде върху колите и всички други неща... Европейският съюз беше създаден, за да прецака Съединените щати – това е целта му и те свършиха добра работа. Но сега аз съм президент“, каза Тръмп.
Европейските акции се представят слабо в четвъртък сутринта, като индексът STOXX 600 падна с 0.7% при отварянето на пазара. Германският DAX 40 падна с 0.6%,колкото и френският CAC 40. Британският FTSE 100 остана без промяна.
Пазарът на луксозни автомобили се срива
Акциите на луксозните автомобили се понижиха, като при BMW спадът е с 1.9%, а при Porsche – с 2.3%. Цената на акциите на Audi падна с 2.5% в четвъртък сутринта. Цената на акциите на Tesla отбеляза по-забележим спад, започвайки предпазарната търговия с 4% по-ниско.
От друга страна, цената на акциите на Mercedes-Benz се повиши с 1.6% в четвъртък сутринта.
По-слабата тенденция засегна и автомобилните компании от среден клас, като Volkswagen отбеляза спад от 2.3%, а Volvo Car AB загуби 2.1%. Stellantis е надолу с 5.3% при затваряне на пазара в сряда, докато Ford отбеляза лек спад от 0.4% в четвъртък сутринта.
Глобалните предизвикателства остават
Глобалната автомобилна индустрия вече е изправена пред редица предизвикателства, като проблеми с веригите на доставки, отчасти причинени от продължаващите последици от пандемията, както и недостиг на работна ръка. Бързо променящите се разпоредби на важни пазари, като ЕС и САЩ, влошиха нещата и намалиха маржовете на печалба.
По-слабото търсене в световен мащаб, основно причинено от продължаващата геополитическа и икономическа несигурност, допълнително намали продажбите, като потребителите често се колебаят да направят големи покупки при все още високи лихвени проценти и инфлация в няколко части на света.
Автомобилната индустрия също е особено уязвима на ескалацията на търговското напрежение между ЕС и Китай, след като първият въведе по-високи мита върху вноса на китайски електрически превозни средства. Това доведе до нарастващи страхове, че германските и американските автомобилни компании ще бъдат изправени пред ответни мита от Китай, което потенциално може да повлияе на други привилегии, които са получавали там, като по-евтина земя за строежи и данъчни облекчения.
ЕС планира контрамерки
Тръмп разкритикува и търговската политика на ЕС относно износа на автомобили и храни от САЩ.
Европейският съюз заяви, че незабавно ще противодейства на митата и остава твърдо против всякакви тарифи, които се считат за неоправдани. Брюксел също така отговори на Тръмп, че ЕС не е създаден да „прецака“ САЩ, а всъщност е улеснил американските компании да правят бизнес в Европа, като същевременно защитава местните европейски потребители и предприятия.
Тръмп ескалира глобалното напрежение
Преди да атакува ЕС, Тръмп заплаши с 25% мита други два ключови търговски партньора на САЩ – Канада и Мексико. Въпреки че първоначално те трябваше да бъдат натоварени с допълнителни мита на 4 март 2025 г., в сряда президентът намекна, че вероятно това ще бъде отложено за началото на април.
САЩ наложиха и 10% мито на Китай, но ставката потенциално може да бъде вдигната още през следващите месеци. Предизборната кампания на Тръмп включваше обещания за налагане на 60% мита на китайски стоки, внасяни в САЩ. Заплашени са и отделни страни.
Проблем с инфлацията в САЩ
Търговската война, който започва Тръмп, заплашва да повиши инфлацията в страната и да предизвика икономическо забавяне. Въпреки това президентът поддържа тезата си, че митата в крайна сметка ще увеличат данъчните приходи, като същевременно ще създадат нови работни места в САЩ и ще намалят дефицита на федералния бюджет.
По-рано този той обяви 25% мита върху целия внос на алуминий и стомана в страната. Това отмени изключенията, които бяха дадени на редица търговски партньори, като Мексико, Канада, Обединеното кралство, ЕС, Южна Корея и Япония, наред с други.