Защо авиокомпаниите не летят от полюс до полюс
И какво е да преживееш подобен полет

Може да си мислите, че обиколката на земното кълбо със самолет вече не е голяма работа. Но бъркате. Изненадващо, обиколката на света от Северния до Южния полюс със самолет е постижение, правено досега само три пъти.
Защо? Защото това е много дълъг полет.
Дори и при спиране на зареждането с гориво, летенето през няколко океана, както и дългото разстояние между Арктика и Антарктика, изискват самолети за дълги разстояния, които за пръв път стават достъпни в средата на 60-те години на миналия век.
И освен това, пътниците не са точно въодушевени да стоят затворени в самолет в една подобна 54-часова одисея.
И настина, кой би искал да пътува по този начин?
Ето историята, разказана от Си Ен Ен.
Запознайте се с писателя Брайън Баум. През 1977 г. той е 18-годишен авиационен ентусиаст, който дал 2 222 долара от своите спестявания, за да си купи билет за Полет 50 на "Пан Ам". Баум знаел, че този полет вероятно ще сътвори история, поставяйки рекорд за скорост за полярна обиколка.
Този единичен полет на новото специално изпълнение на Boeing 747 започва в Сан Франциско, прелетява над Северния полюс и спира на следващата си дестинация: Лондон.
След зареждането самолетът се отправа към Южна Африка. След това полита над Южния полюс и каца в Нова Зеландия, преди да тръгне отново и да се завърне в Сан Франциско.
Общо време: 54 часа, 7 минути и 12 секунди. Средната скорост за рекорда, според Fédération Aéronautique Internationale: 784 км/ч.
А как се подготвя багажа за пътешествие от два дни и половина със самолет. Отговор - кратко, защото багажът е малък.
Багажът за 120-те пътници на Полет 50 е ограничен до една чанта на човек. За мнозина това осигурява достатъчно място, за да се поберат в допълнителен комплект дрехи и основни тоалетни принадлежности.
Въпреки че "Пан Ам" предоставя на пътниците достъп до фризьорски салон на борда, освежаването е ограничено до това, което можете да си направите в тоалетната.
Около света в стила на 70-те
От прозореца си на място до крилото - 17А - Баум преживява вихрената обиколка на двата полюса, която никога няма да забрави.
Спомня си, че полетният екипаж брои милите, докато самолетът лети на върха на света, после следват наздравици и тостове, докато най-накрая стига над Северния полюс. Баум си припомня чудесата да гледаш залеза на слънцето, последван от изгрев, поради необичайния маршрут на самолета. Празничната атмосфера през целия полет била незабравима.
Докато са над Северния полюс, един пътник си слага шапка на Дядо Коледа и брада. По-късно, когато самолетът прекосява екватора, мъжът отново се появява пак с брадата и с тризъбец играчка - отдавайки почит на Посейдон, гръцкия бог на морето.
На борда имало и китарист, който изпълнявал песни за северния и южния полюс.
В истинския стил от 1977 г., на борда има и международни кралици на красотата, въоръжени с фотоапарати Polaroid - за пътниците, които искат да си направят селфи.
А "черешката на тортата" е модно шоу на Gucci. Петте модела показват 24 различни тоалета, използвайки салона на горния етаж на 747 като зона за преобличане пътеката на долното ниво като моден подиум, разказва Баум.
Антарктика
"Най-запомнящото се преживяване обаче беше Антарктика", припомня си писателят. Мистериозен, изолиран и огромен, замръзналият континент оставил Баум залепен за прозореца.
Човек, който седял пред него, му показал активен вулкан на Антарктида, наречен връх Еребус. - "Той ми посочи много неща ... Ако не знаете какво търсите, не сте в състояние непременно да идентифицирате нещата. Макар че самолетът летеше на 43 000 фута (13 100 метра) над земята, ландшафтът изглеждаше много по-близо", разказва Баум.
Други полети от полюс до полюс
Първият околосветски полет от полюс до полюс се провежда през 1965 г. с модифицирана самолет Boeing 707-349C, който превозва 40 учени, гости и екипаж. За да се направи пътуването възможно, самолетът, наречен Pole Cat (Полярна котка), трябвало да бъде модифициран с два допълнителни резервоара за гориво, монтирани в основната кабина. Общо време на полета: 62 часа, 27 минути.
През 1968 г. над двата полюса прелетява самолет Convair 990 с 78 пътници и екипаж на компания Modern Air Transport. Този самолет не е поставил рекорд за скорост, но с кацане за гориво на станцията МакМърдо в Антарктида е първият самолет, който се докосва до седемте континента.
Рекордът за скорост на Полет 50 на Pan Am стои неподобрен 31 години - до 2008 г., когато самолет на Bombardier Global Express го чупи, благодарение на перфектното планиране и по-кратките спирания за гориво.
Членството в клуба "летял над двата полюса" е доста ексклузивно. Според Баум, повече хора са били в космоса.
Предстоящ полет
Сега, 41 години след последния подобен, се планира авиационно приключение, което да продължи под 50 часа и да превози пътници над двата полюса.
Полетът "Полярен експрес" е насрочен за 26 октомври т.г. от международното летище JFK в Ню Йорк с около 150 пътници.
Маршрутът ще ги отведе от JFK до летище Río Gallegos в южна Аржентина. Оттук Полярният експрес ще прелети над Южния полюс и ще продължи до Пърт, Австралия. Следващата дестинация е Пекин. И крайният етап от пътуването се над Северния полюс и връщане на летище JFK.
Самолетът за това предстоящо пътуване ще бъде Airbus A340-300 - голям, широк, за дълги разстояния, с четири надеждни двигателя. Билетите за полета са на цени от $11 900. Удобствата включват специално създадени коктейли, информационни лекции, лекции по йога и експерт от Антарктика, който ще обяснява на пътниците какво виждат от прозореца.
Баум ще се присъедини и към това полюсно парти като историк, който ще го документира, за да създаде последната глава от книгата си "Над двата полюса: Епични полети около света", която се очаква в началото на следващата година.
Ясно е, че славните дни на въздушните пътувания за рекорд не са изтекли напълно. За тези, които могат да отделят време и пари, все още има подобни редки изживявания.