Защо цената на магистралния участък Бяла – Велико Търново е толкова висока?
През март бе стартиран търг за строителство с прогнозна стойност почти 3 млрд. лв.

© ECONOMIC.BG / AI визуализация / ChatGPT
Снимката е илюстративна и е генерирана с изкуствен интелект
Обществената поръчка за изграждане на отсечката Бяла – Велико Търново, която скандализира с прогнозна стойност от почти 3 млрд. лв., има своето обяснение. Освен че в участъка ще бъдат изграждани редица сложни инфраструктурни съоръжения, проектът е изготвен на база реални цени в строителството към момента, като целта е да няма възможност за увеличение на офертните цени, както се случи в предишния търг за другите два участъка.
Това стана ясно от изказване на регионалния министър Иван Иванов по време на парламентарния контрол.
Министърът обясни, че участъкът преминава през особено тежък терен и включва изграждането на 12 виадукта с обща дължина 9 километра, три тунела, множество пътни възли, подлези и надлези. Допълнително усложнение внасят големият брой инженерни съоръжения и сложният релеф, който изисква специални решения за безопасност и устойчивост.
За да се избегне изкуственото надуване на цената на строителството, в условията на обществената поръчка е въведена пределна стойност, която не може да бъде надвишавана, обясни още Иванов.
Припомняме, че при предишната поръчка за изграждането на участъците Русе – Бяла и обхода на град Бяла прогнозната стойност бе над 987.2 млн. лв. без ДДС. При отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв.
Именно високите цени бяха повод за спор по времето на кабинета "Петков". Тогава регионалният министър Гроздан Караджов бе обвинен от бившия премиер Кирил Петков, че е процедирал с отварянето на ценовите оферти. Петков поиска проверка от Държавната финансова инспекция (АДФИ), която впоследствие обаче не откри никакви нарушения в поръчката. Служебният кабинет дори обяви магистралата за обект от национално значение и през ноември 2023 г. двата договора с изпълнителите бяха официално подписани.
Иванов коментира още, че евентуално увеличение може да има при индексация. Той напомни, че процедурата за обявяването на обществената поръчка за участъка Бяла – Велико Търново е готвена още през 2021 г.
Евентуално договор може да бъде сключен до края на 2025 г. или началото на 2026 г., а Иванов се надява Народното събрание да осигури финансирането.