Защо самолети не летят по време на вулканично изригване

Опасностите са много

Защо самолети не летят по време на вулканично изригване

Снимка: Wikipedia

2312 ~ 2 мин. четене
В четвъртък вулканът Килауеа на Големия остров на Хавай избухна в 4:00 часа местно време. Експлозивното изригване изпрати пепел от облаци 30 000 фута във въздуха и принуди повече от 1000 души да се евакуират. 

Изригванията на Килауеа увеличават своята интензивност през последните няколко седмици. По-рано тази седмица Геоложката служба на САЩ повиши нивото си на тревога до червено, което показва, че предстои сериозно изригване и то представлява опасност за хората на земята и във въздуха.

А спомняте ли си преди няколко години изригването на исландския вулкан с непроизносимо име Ейяфятлайокутъл, което за доста време спря полетите над Европа?

Изригванията могат да причинят не само реки от лава, вулканичната пепел във въздуха може да причини истинско опустошение за самолетите, разказва "Бизнесинсайдър".

Най-известният сблъсък между самолет и вулкан се случва на 24 юни 1982 г., когато полет 009 на British Airways по невнимание прелетява през облак от пепел от изригващия вулкан Галунгун.

В този момент самолетът Boeing 747 летял на 37 000 фута височина по пътя си от Куала Лумпур, Малайзия, до Пърт, Австралия, когато капитанът на полета бил уведомен за електрически залп, наречено "Огъня на Свети Елмо", което обгърнало двигателите на самолета.
Почти веднага и четирите реактивни двигатели спрели, а кабината започнала се пълни със серен дим.

Скоро четирите двигателя спрели. 

Самолетът е загубил 25 000 фута надморска височина преди пилотите да успеят да пуснат двигателите отново на височина от 12 000 фута. По-късно било открито, че разтопената пепел е запушила четирите турбодвигателя Rolls-Royce на машината. Докато самолетът достигнал 12 000 фута височина, пепелта била охладена, втвърдена и счупена; което позволило двигателите да заработят отново.

Но пепелта предизвикала и други проблеми за пилотите. Дори когато двигателите се рестартирали, летенето било трудно заради лошата видимост. Пепелта напълно покрила прозорците. За щастие пилотите успели да кацнат на летището в Джакарта, ползвайки страничен прозорец. Сагата завършила без опасни последствия за всички 248 пътници и 15 души от екипажа на борда на самолета.

И четирите двигателя са самолета били сериозно повредени в резултат на инцидента, по машината имало и много други щети.

През 1989 г. KLM претърпя подобен инцидент, когато един от нейните самолети 747-400 претърпя отказ на двигател, след като прелетя през облак от пепел, изхвърлена от вулкана Редаут в Аляска. Екипажът отново успял да рестартира двигателите, след като се снишил до 13 000 фута, и направил аварийно кацане в Анкъридж.

За щастие на тези, които летят, авиокомпаниите са научили своя урок. Полетите близо до вулканични изригвания са опасни за всички и са много скъпи за авиокомпаниите.
Коментари: 0