Градоустройство
136
19 кандидати искат да строят жп линията Елин Пелин–Костенец
Това е най-мащабният жп проект в този програмен период
2465
~ 2 мин. четене
Общо 19 са подадените оферти за трите обособени позиции по проекта за модернизация на жп линията между Елин Пелин и Костенец, съобщават от пресцентъра на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
„Големият брой предложения показва още веднъж, че процедурата се провежда по възможно най-прозрачния начин и при голяма конкуренция“, заяви зам.-министърът на транспорта Велик Занчев по време на отварянето на офертите.
„Инвестицията, която правим в този участък, е над 1 млрд. лева и това е най-мащабният жп проект в този програмен период на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, посочи зам.-министърът. По думите му заради обжалвания, продължили 10 месеца, проектът е поставен под риск и по тази причина ще бъдат предприети мерки за ускоряване на работата на комисиите и на фирмите изпълнители.
Срокът за разглеждане на офертите от комисия е 4 месеца и се очаква да приключи в края на месец ноември.
Проект „Модернизация на железопътен участък Елин Пелин – Костенец“ се финансира от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и е на стойност 1,024 млрд. лева. Участъкът е с обща дължина 51 км, а проектната скорост на трасето е до 160 км/ч. В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. Предвижда се още да бъдат модернизирани 5 жп гари, както и премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.
Зам.-министърът коментира още, че обжалвания от фирми, без сериозен правен интерес, заплашват стратегически за страната проекти и водят до загуба на европейско финансиране.
„МТИТС и НКЖИ многократно са давали предложения за конкретни изменения в Закона за обществените поръчки, с които да се спре обжалването от недобросъвестни фирми“, уточни Велик Занчев. Той допълни, че част от направените предложения вече са залегнали в последните изменения на закона. „Съгласно новия ЗОП, компаниите вече имат задължение да доказват правен интерес при обжалване на конкретен проект и мярка „временно спиране“ се налага чак след образуване на производство от Комисията за защита на конкуренцията“, обясни зам.-транспортният министър. Занчев заяви, че досега фирми с капитал от 0 лв. са имали възможност да обжалват търгове за милиони и законът задължаваше процедурата да бъде спряна в момента, в който постъпи жалба в КЗК.