До 2020 г. в София ще има близо 50 км метротрасе

Подготвят се идейните проекти за Етап 3 и Етап 4 на столичното метро

Снимка: Economic.bg
Преди дни София отбеляза 21 години от пускането на първото метровлакче по трасе с дължина 6.4 км, а днес амбициите на столичния "Метрополитен" включват три линии и трасе от над 50 км до 2020 г. За плановете за развитие на най-използвания транспорт в столицата разговаряхме с д-р Ангел Джоргов, зам.-началник управление "Инвестиционна дейност" в "Метрополитен" ЕАД.

- Г-н Джоргов, какво е физическото изпълнение на Етап 1 и Етап 2 от третата метролиния?

- Третата метролиния е разделена на четири етапа. В момента изпълняваме Етап 1 и Етап 2 от проекта, като първият етап, който започнахме през януари 2016 г., е на 81% готов. Етап 2, който включва станциите в кварталите „Овча купел“ и „Горна баня“, е на физическо изпълнение от 53%. Неговата реализация стартира през юни 2017 г. Надяваме се, че централната част от първия етап – 5 или 6 метростанции, ще въведем в експлоатация преди края на тази година.

- Говореше се за въвеждането в експлоатация на 5 станции през септември тази година.

- Движим се в срок, но сме зависими изцяло от движението на тунелопробивната машина. Технологията на строителството е такава, че машината стига всяка една от станциите, след което влиза от единия край на станцията, прибутва се и излиза от другата страна. Докато това не се случи, вътре няма как да се работи почти нищо. Машината трябва да приключи успешно своя път преди края на месец февруари, след което ще започнем усилена, почти 24-часова, работа, за да се изпълни строителството в срок. Централният участък трябва да бъда готов и пуснат в срок до края на октомври 2019 г.

- Колко спирки ще включва той?

- Първият пусков етап през есента ще включва 5 метроспирки – кв. „Красно село“, бул. „България“, „Военно-медицинска академия“, „НДК“ и евентуално спирката на „Патриарх Евтимий“. До края на годината, ако всичко върви по план, трябва да пуснем в експлоатация и станциите на „Орлов мост“ и бул. „Владимир Вазов“.

Четирите станции в „Овча купел“ ги започнахме година и половина по-късно. Там е по-лесно за изпълнение, тъй като не сме зависими от тунелопробивната машина. Срокът за тяхното въвеждане в експлоатация е първото тримесечие на 2020 г.

- Колко е цялото финансиране на първия и втория етап?

- Цялото финансиране е близо 500 млн. евро. Етап 1 е на стойност от 398 млн. евро, от които 273.5 млн. евро са от Европейския фонд за регионално развитие, 48 млн. евро са от държавата и 76 млн. евро са съфинансиране на Столична община.

Етап 2 струва 102 млн. евро, от които 57.3 млн са от Европа, 11.3 държавни средства и 33.4 са финансиране от Столична община. 

- Какви са плановете за развитие на метрото през следващия програмен период?

- Третият и четвъртият етап ще се случат през следващия програмен период. Предстои стартът на строителството на още 3 станции по бул. „Владимир Вазов“. В рамките на два месеца ще имаме готов идеен проект и при наличие на средства веднага можем да стартираме тръжна процедура за тях. Имаме виждания да не чакаме следващия програмен период, но за момента нямаме осигурени средства. В най-лошия случай тяхното строителство ще започне през следващия програмен период.

За следващия проект, а именно шестте метростанции в „Гео Милев“ и „Слатина“, плановете ни включват да изчакаме следващия програмен период, тъй като отново ще трябва да се строи с тунелопробивна машина. Улица „Гео Милев“ е изключително тясна и няма как да се използва друга технология. За тези спирки също сме възложили направата на идеен проект, на базата на който да се проведе търга. 

- Колко ще струва строителството на третия етап в кварталите „Гео Милев“ и „Слатина“?

- Около 300 млн. евро ще струват шестте спирки в „Гео Милев“ и „Слатина“. Първата спирка е до „Румънското посолство“ , втората спирка е на ул. „Николай Коперник“, третата е на пазара на „Слатина“, четвъртата излиза на трасето под зала „Арена Армеец“, петата спирка е на „Арена Армеец“. От едната страна ще обслужва залата, от другата страна един от входовете на „София Тех парк“. Метрото след това тръгва успоредно на „Цариградско шосе“ без да го пресича до „Mr. Bricolage“.

- Колко километра метротрасе ще има след завършването на третия метродиаметър от бул. „Владимир Вазов“ до „Красно село“?

- Общо метроспирките до края на тази година трябва да бъдат 47. До края на 2020 г. метротрасето в столицата ще бъде с дължина 50 км. В по-дълга перспектива, след завършването на етап 3 и 4, метротрасето ще бъде дълго 67 км.

Строителството на спирките в „Гео Милев“ и „Слатина“ ще отнеме около 4 години. Ако предположим, че стартираме до края на 2021 г. до края на 2025 г. е съвсем логично да бъде изпълнен графикът. 

- Колко метровлакчета ще бъдат необходими за обслужването на третия метродиаметър?

- Закупихме 20 нови влака от Siemens, като 14 от тях вече са в новото депо в София. Те ще обслужват етап 1,2, и 3 от третия метролъч – „Владимир Вазов“–Централна градска част–Очва купел. До август месец и 20-те нови влакчета трябва да бъдат в столицата.

За отклонението към „Слатина“ ще ни трябват още 10 влака. Разполагаме с опция в договора със Siemens, която ни позволява да възложим произвеждането на още 10 влакчета на същата цена. Така ще обезпечим цялата трета метролиния, която ще има нужда от общо 30 влакчета. Депото, което построихме събира точно толкова влакове. Линията не е и съвместима с първата и втората метролиния заради вратите за сигурност и системите за управление. От гледна точка на безопасност тези системи ще ни позволят при нужда да се намали интервалът на влаковете до минута и половина. На две от станциите през които първо мина тунелопробивната машина –„ Красно село“ и бул.“ България“, вече монтираме вратите за сигурност.

- Какъв трафик очаквате от следващата година?

- В момента около 350 хил. пътника се движат дневно със софийското метро, а при реализацията и на трети метродиаметър очакваме да  достигнем половин милион пътници на ден. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: София | метро | Метрополитен | метролиния | Владимир Вазов

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини