Как да накарате някой да ви хареса за по-малко от 5 минути

Казано по-просто, „да се харесате“ е критична част от започването на нови бизнес отношения с клиент или служител

Снимка: Pixabay
Всички искаме да бъдем харесвани.

Д-р Роджър Ковин, клиничен психолог (и автор на „Необходимостта да бъдем харесвани“), посочва нуждата ни да бъдем харесвани като „основен човешки стремеж, с който се раждат повечето хора, и това е напълно нормално“.

И така, как да приемем тази концепция за харесване и да я приложим към реалните житейски отношения, както в бизнеса, така и в личния си живот?

Изследователско проучване от 2009 г. описва желанието да бъдем харесвани като Основният принцип на харесване (Fundamental Principle of Liking - FPL). Според този принцип на основно ниво хората харесват други хора, за които смятат, че имат положителни, желани черти, като щедрост и доброта. Тези положителни черти са в основата на изграждането на трайни отношения.

И в бизнес средите популярна поговорка е, че „хората правят бизнес с хора, които познават, харесват и на които имат доверие“. 

Казано по-просто, „да се харесате“ е критична част от започването на нови бизнес отношения с клиент или служител.

Независимо дали сте собственик на бизнес, който иска неговите служители да научат ефективни умения за изграждане на взаимоотношения, или отивате на първа среща и се надявате да имате втора, ето страхотен петминутен „подход зда се харесате“, за да увеличите шансовете си за успех:

Страхотният 5-минутен подход



Нека започнем отначало. По природа хората реагират положително, когато друг човек ги кара да се чувстват важни, чути и обгрижвани.

Ето защо винаги е препоръчително да започнете, като слушате нуждите и грижите на другия човек. Слушайте с истинско любопитство и интерес. Утвърдете опита си (т.е. чувствата им) и връзката автоматично ще започне да расте.

Не е задължително да се съгласявате с чувствата или мненията на другия човек, но трябва да уважавате и автентично да признавате техния опит в този момент ... защото всеки иска да се почувства чут и важен; това му позволява да знае, че има значение за вас.

Толкова просто!

И накрая: колкото по-важна е връзката с вас, толкова по-важно е да демонстрирате разбиране за опита на другия човек. Ето как се свързваме с другите.

Когато работодателят отдели няколко минути, за да седне с недоволен служител и се опита да разбере причините за неговото недоволство, това е началото на връзката. На служителя му харесва, че шефът му отделя време да го изслуша. Това показва загриженост.

Ако представител на отдела за обслужване на клиенти започне разговор с труден клиент, като признае дългите закъснения при доставката и се извини за неудобството, вместо да избягва потенциалната конфронтация, разговорът има по-голям шанс да премине в положителна посока. Отговорност на този служител е да уведомят клиента, че той има значение и че щастието му е важно за компанията. 
И в двата сценария фокусът на взаимодействието е върху текущия опит, който има служителят или клиентът. Когато разпознаем опита на другия човек, ние започваме да изграждаме отношения.

След като служителите използват тези умения, за да научат, слушат и утвърдят опита на клиентите си, връзката може да стане незабавна и автоматична.

Въпреки че очевидно се иска повече време за пълно нарастване на доверието и да се почувствате сигурни във всяка връзка, това е много по-бърз процес, който започвате, като се свържете и накарате другия човек да ви хареса. Можем да създадем тази моментална връзка (за пет минути или по-малко) със служител, клиент или дори на първа среща, когато полагаме съзнателно усилие да разберем активно другия човек и да се свържем с неговия опит. 

Независимо от типа отношения, в бизнеса или личния ви живот, това е все една и съща стратегия.

Обърнете внимание, слушайте и потвърдете. Уведомете другия човек, че това, което говори и как се чувства, е от значение за вас, и вие ще сте на прав път.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: бизнес | психология | харесване