Държавните ваучери за почивка няма да помогнат на българския туризъм

Намаляване на ДДС-то за заведенията няма да засегне по никакъв начин потребителите

10:29 02.06.2020

Анелия Крушкова председател на Държавната агенция по туризъм от 2007 г. до нейното закриване. Завършва висшето си образование във ВИИ „Карл Маркс“ със степен Магистър по специалност „Икономика и управление на транспорта“ през 1985 г. Специализира маркетинг и мениджмънт в Германия, бюджетиране и контрол в Швейцария.  В периода от 1 август 2003 г. до 2 септември 2005 г. е заместник-министър на транспорта и съобщенията при Николай Василев. От 1 февруари 2007 г. е председател на Държавната агенция по туризъм.

- Г-жо Крушкова, спасяването на туристическия сезон е сред темите, които ежедневно се обсъждат. Мерки в негова подкрепа също постоянно се обявяват. Една от последната съобщена е т.нар. резервационната система „Преоткрий България“. Може ли да разчитаме на нея за спасението на сезона?

- Една платформа сама по себе си не може да спаси цял сезон. Сезонът не зависи само от тези резервации, които биха могли да се направят от такава платформа. В нея има няколко неясни неща, които трябва да бъдат изяснени, за да може да има някакъв частичен ефект. 100-процентов успех не може да има. Първо, излиза доста късно, а сезонът вече стартира. На второ място, има неясни полета за това кой в край на сметка контролира тази платформа и най-вече кой контролира какво ще се качва на нея.

Амбицията е платформата да изпълнява ролята на едно рекламно послание към хората. Цитират се две институции, които трябва да упражняват контрол върху нея – Министерството на земеделието, храните и горите чрез Българската агенция по безопасност на храните и Комисията за защита от конкуренцията, която съвсем не знам какво прави там. Но така или иначе като цяло тези две институции не биха могли да имат тази контролна функция, която се изисква относно качеството на предлагания продукт.

- Кой трябва да осъществява контрола?

Най-основния въпрос, който трябва да бъде поставен е: какво рекламираме? Ние рекламираме туризъм, рекламираме храна, рекламираме качеството на тази храна или може би разнообразието. Не е ясен фокусът на тази платформа. Ако той е ясен, да, може би ще има частичен ефект от нея. Целият замисъл е добър и има смисъл, но детайлно няма почти никаква яснота.

- Възможно ли е да няма достатъчно земеделска продукция, която да покрие нуждите на хотелите и ресторантите, които се рекламират чрез платформата?

- Категорично мога да кажа, че амбицията е към качеството на храната и земеделските производители. Имаме достатъчно сериозни производители в България, които ако се ангажират сериозно с тази задача, при съответното плащане от страна на туристическите обекти, нещата ще се получат. Заплащането всъщност е голям проблем. Кампанията може да стартира успешно и да завърши неуспешно, ако няма съответната финансова отговорност на съответните хотелиери за заплащането на готовата продукция. Всички знаем, че няма вариант, в който един земеделски производител да чака 90 дни или края на сезона, за да бъде разплатена сумата за предоставената продукция. Коректността на двете страни (хотели и земеделски производители) е в основата на успеха. Ако те са коректни една към друга, кампанията би могла да бъде успешна.

- Друга мярка в подкрепа на българския туризъм са ваучерите за почивка. Чухме идеи те да са за всички българи, но впоследствие стана ясно, че ваучери за море ще се раздават само на хората на „първа линия“ и то за почивка в държавни бази. По този начин не се ли губи ефектът за стимулиране на сектора?

През 2008 г., по време на голямата икономическа криза, Държавната агенция по туризъм направи такъв тип ваучери. Те бяха за всички хотели, които искаха да се включат в тази програма. Ваучерите бяха платени от бюджета на Държавната агенция по туризъм и бяха насочени към хората в старческите домове. Тогава такъв беше акцентът и нямаше вариант, в който други хора да могат да почиват в хотелите в този сезон, а и не голям брой хотели бяха отворени в този сезон. Ние стартирахме програмата точно между зимата и лятото, т.нар. мъртъв сезон. Считам, че тогава това беше един успешен проект, защото хотелиерите от една страна получиха глътка въздух чрез тази програма, а самите хора отидоха на море.

Тази програма, която е в момента, е подобна на онази от 2008 г. Сегашните ваучери ще бъдат платени от социалното министерство. Да, съгласна съм, че трябва да има стимули за хората, които отнесоха най-голямото натоварване покрай тази извънредна ситуация. Не съм съгласна обаче с това те да почиват само в държавни учреждения и почивни станции. Първо, защото те са изключително малко, второ - парите се завъртат обратно в държавата, без да докоснат тези, които в крайна сметка бяха най-засегнати от извънредното положение - ресторантите и хотелите.

Според мен би следвало да се разшири обхватът на програмата и да стане достъпна за всички хотели, които искат да се включат в тази програма. Частните обекти са страшно много, а и съм сигурна, че не всички ще поискат да участват. Все пак това е въпрос на бизнес стратегия.

- Една неочаквана мярка в подкрепа на заведенията, неодобрена от министъра на финансите Владислав Горанов, е намаляването на ДДС-то за ресторантите от 20 на 9%. От министерството на финансите предупредиха, че подобна стъпка може да доведе до увеличение на общата ставка на косвения данък на 24%. Въпросното „политическо решение“, което беше взето тогава, за да се намали ДДС за ресторантите, както се изрази министър-председателя, реална мярка в подкрепа на сектора ли е, или просто потушаване на „страстите“ в един бранш?

- Категорично, ако Горанов си позволи да увеличи ДДС в другите сектори, ще стане революция. Това е безумие. Да направим бонус на един сектор, който в никакъв случай не е структуроопределящ, ние да вдигнем на всички останали ДДС, е самоубийство.

Това, че намалиха ставката за ресторантите на 9% също е абсолютна изненада. Да, от гледна точка на бранша е добре, но от гледна точка на потребителя е нула, тъй като това няма да доведе до абсолютно нищо. От гледна точка на фиска пък е дупка. Не виждам абсолютно никаква логика. Или трябва да има принцип, по който да се случва, или ясно да бъде казано: Да, ние ще намалим ДДС-то, за да останат парите в ресторантите, но това ще бъде от 1 юни 2020 до 1 септември 2020 г., когато свърши туристическия сезон. Както казват малките деца, не е честно.

- А честно ли беше, че допреди това само хотелите и местата за настаняване се ползваха от 9% ДДС?

- И това не е честно. То всъщност се отнася за туристическите пакети, защото идеята е да се предлагат колкото се може по-широк спектър от услуги, защото туризмът наистина е съвкупност от много професии. И всяка една от тях директно или индиректно се храни от сектор „Туризъм“. Да, ако предлагаш цял туристически пакет може да се възползваш от ниското ДДС, но ако предлагаш само хотелско настаняване, не е честно да бъде 9%.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: ДДС | море | ресторанти | резервационна система | Анелия Крушкова | ваучери за почивка

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини