Защо петролът поевтинява, а горивата в България - не?

За последните шест месеца колебанията в цените на горивата са в рамките на едва 1-2 стотинки

Снимка: Pixabay

От началото на 2020 г. цените на петрола се сринаха с над 20% вследствие на избухването на коронавируса. Само днес суровината поевтиня с над 4% заради скоростното разпространение на заразата на европейска земя – в Италия, както и в Близкия изток. Сорт Брент достигна 56.16, а американският лек суров петрол (WTI) - 51.33 долара за барел.

Според прогноза на Citigroup от началото на месеца пък се очаква европейският сорт да поевтинее до 47 долара за барел, което би било най-слабото му представяне от две години насам.


Въпреки низходящата тенденция, започнала през януари с първите данни за заразата в Китай, цените на горивата в България остават стабилни. За изминалите шест месеца колебанията са в рамките на едва 1-2 стотинки, показва справка в специализираната информационна платформа "Fuelo".


Вижда се, че в колонките в България не са калкулирани колебанията при суровината нито при атаката над саудитските петролни платформи през септември 2019 г., нито когато поскъпваше преди Нова година заради сделката за допълнително орязване на добивите в ОПЕК+, нито сегашното поевтиняване заради коронавируса.

В началото на февруари дизелът е поевтинял с 1 стотинка до 2.27 лв. за литър – стойност, която поддържа с изменение от 1-2 стотинки още от месец юли 2019 г. Бензинът А95 също поевтинява с 1 стотинка в началото на февруари до 2.22 лв. за литър, колкото се търгува и през лятото на 2019 г.


Обикновено бизнесът с горива обяснява липсата на паралелни движения между цените на петрола и на горивата с практиката търговците да гледат средните седмични и месечни цени, а не дневните флуктуации. „Какъвто и пик да има, най-важни са средните седмични и месечни стойности. Тези средни стойности изглаждат цената и премахват флуктуациите, които иначе биха се появили и на пазара на дребно. Ако ние като търговци се съобразяваме с всеки пик на международните пазари, ще трябва да сменяме цените постоянно“, обясни председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев по време на редовната годишна среща на Асоциацията с журналисти.

Други експерти обаче твърдят, че когато има такова значително поевтиняване, то в някакъв момент във времето трябва да бъде последвано от низходящ тренд и при горивата на бензиностанциите. „За това понижение е необходимо време от 10 дни до месец“, коментира финансовият анализатор Преслав Райков пред Нова телевизия. По негови изчисления, направени на 10 февруари, горивата у нас могат да поевтинеят с 5-7 стотинки на литър. 

Тогава обаче започна поскъпване, което продължи до 20 февруари, движено от някои информации, че Китай успява да овладее заразата, а ОПЕК+ работят по нова сделка за орязване на производството с 2 млн. барела дневно. В момента изкуственото свиване, което ще действа до края на март, е с 1.7 млн. барела.

Като допълнителна причина за задържане на цените компаниите в България могат да изтъкнат и поскъпващият долар, с който масово се търгува петролът на международните пазари. Това донякъде компенсира у нас поевтиняването на борсите.  За изминалите шест месеца доларът е поскъпнал с 3.2%, като засилването му става най-вече през февруари.





Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: петрол | гориво | дизел | цени на горивата | коронавирус | бензин А95

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини