1-2 души загиват при инциденти с аероплан годишно
Авиосъбор на Летателна площадка Бохот, Плевенско и разбит самолет край Шумен в един ден .
Авиосъбор събра собственици на леки и суперлеки самолети и 1000 души публика, запалена по летенето на малкото летище край Бохот , Плевенско в събота и неделя. Фестивалът "Небе за всички" се провежда за осма поредна година. Същата събота, 8 септември, малък четириместен самолет с любител пилот и трима пътници се разби край град Шумен.
Инспекторите към Специализираното звено към Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация, т.н. "гробари " на авиационен жаргон , които присъствали на авиосъбора, тръгнали незабавно за мястото на сериозния инцидент. Те са много добре подготвени и трябва да установят от авиационна гледна точка причините, за да не се повторят. Това съобщи за www.economymagazine.bg Момчил Атанасов , председател на Българската Асоциация на леката авиация /БАЛА/.
Говорих с бащата на тежко пострадалия пилот Борис, който е с опасност за живота и той каза, че не се наема да посочи причината за кастрофата.
Дали е пилотска грешка, техническа неизправност на самолета, двете , удар в нещо или умишлена повреда ще покажат двете разследвания - на МВР и на инспекторите на ГВА. Възможно е да открият, че не всички документи на пилота и полета са наред, каза Атанасов. Малко преди това стана ясно, че не е бил обявен план за полета.
Според председателя на БАЛА, любителят пилот си е позволил да качи трима пътници, което не е забранено, но ако няма голям опит, е опасно. Ако се возят непълнолетни пътници, трябва да има писмено разрешение от родителите, за бъдат допуснати на самолета.
Всеки професионалист и опитен люител пилот трябва да може да приземява самолета с изключен двигател, защото моторът често гасне.
Собственикът пилот решава какво ниво на безопасност да покрие.
Има законови изисквания за проверка на пилотите. Един път годишно се прави техническа проверка на летателна та годност на самолета от инспектори на ГД ГВА в присъствието на собственика. Проблем в България, е че няма много кадърни техници и пунктове, специализирани за поддръжка на малката любителска авиация, обясни шефът на БАЛА.
При повечето случаи инцидентите не са заради неизправност на самолета, а заради грешка на пилота.
При инциденти и авиационни произшествия загиват по 1-2 души годишно.
Сериозните инциденти и по-тежките с жертви, са публикувани на страницата на Специализираното звено за разследване към ГД ГВА и Министерството на транспорта.. Но част от произшествията не се упоменават.
Много голям проблем е, че обучението на любителите пилоти се прави до голяма степен на принципа на самообучението. Един пилот трябва да прелети задължително по 50 учебни часа, за да се подготви. Но цената на летателното обучение е между 250 и 400 лв. на час . Много е трудно при тези финансови условия да се подготви и поддържа добра летателна годност., каза Атанасов.
На авиосъбора в Бохот са участвали 10-12 двуместни и четириместни малки витлови самолети и около 6 моторни делтапланери.
На такива сборища идват собственици на самолети, които искат да се ориентират за цени, да обсъдят различни проблеми, които имат с техниката, с безопасността, с таксите, с правилата за използване на въздушното пространство и други. Идват и любители, които мечтаят да си купят самолет или искат да опитат да полетят в т.н. мотивационни полети. Такъв полет с пилот професионалист струва 50 лв. за 15 минути във въздуха с аероплан.
Такива мероприятия не се правят за хора с много пари, дошли да се изфукат с някоя скъпа машина. Правят се с цел повече българи да видят, че удоволствието да летиш не е прекалено скъпо.
Самолетите втора употреба струват 10-20 хиляди евро, а новите са между 60 и 70 хиляди евро. Те са в летателна годност. Проверени са от ГД ГВА преди да бъдат вписани в регистъра на въздухоплавателните средства.
В ългария има 150 регистрирани и още около 100 нерегистрирани леки и свръхлеки въздухоплавателни средства.
Част от любителите пилоти, които летят за удоволствие, не са богати и могат да отделят по 100-200 лв. за хобито си, по-заможните -по 2000-3000 лв. на месец за хобито си.