130 компании ще получат ваучери за стартиране на онлайн магазин
Развитието на е-търговията стимулира и изсветлява икономиката

Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП) ще раздаде ваучери на 130 български компании, чрез които безплатно да стартират свой онлайн магазин. Идеята е да им се помогне да продължат да развиват бизнеса си в още една посока, а и на фона на усложнената обстановка, в която много икономически дейности бяха блокирани.
Ваучерите ще бъдат предоставени в рамките на инициативата „Успешни заедно. Развий своя бизнес онлайн“, която се организира съвместно от ИАНМСП, CloudCart, Банка ДСК и Mastercard. Те дават едногодишен абонамент в платформата CloudCart, където търговците могат започнат да продават своите продукти и услуги. Както и пакет от дигитални услуги, предоставени от партньорите по програмата.
CloudCart помага още с GDPR и документация, SSL сертификат и консултации, Банка ДСК – инсталиране на виртуален ПОС за приемане на онлайн плащания, а Mastercard – консиерж услуга за притежателите на бизнес карти на компанията.
Кандидатстването по програмата вече тече и ще продължи до 1 март 2021 г. (или до изчерпване на количеството ваучери). Подробности за критериите за участие може да се намерят на сайта на ИАНМСП.
„С не много усилия, компаниите биха могли да постигнат добри резултати“, посочи Бойко Таков, изпълнителен директор на ИАНМСП, по време на уебинар, посветен на старта на програмата.
Е-търговията цъфти
В държавите като САЩ, Китай, Великобритания и т.н., където онлайн търговията се развива по-отдавна, вече има изградени традиции и сред бизнеса, и сред потребителите. Ситуацията през последната една година обаче принуди всички да мислят в тази посока.
Васил Димитров, изпълнителен директор на ДСК Мобайл, цитира данни на НСИ от декември миналата година, според които 11% от българските компании вече търгуват онлайн. „Впечатление прави, че по-голямо присъствие онлайн имат по-големите фирми. Тези с над 250 човек персонал генерират над 22% дял при онлайн продажбите“, посочва той.
На този фон българският пазар явно тепърва ще продължава да се развива и към електронната търговия да се привличат и по-малките бизнеси. Любопитно е обаче, че още преди избухването на пандемията 38% от българските потребители вече изискват от търговците наличие на картови плащания, сочи проучване на Mastercard.
„Електронната търговия и картовите плащания развиват конкуренцията и изсветляват икономиката на страната“, убедена е Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Косово и Албания.
Онлайн присъствието не е достатъчно
„Трябва да знаете, че успехът на един бизнес не свършва със създаването на уебсайта. Всъщност тогава започва целият процес“, изтъкна Евгени Йорданов от CloudCart. Според него, за да има успех, вниманието трябва да се фокусира върху дигиталния маркетинг.
Онлайн магазинът не е като физическия, който може да позиционирате до някоя спирка и да се надявате на големия човекопоток, който минава от там. Тук трафикът трябва бъде генериран – намерен и докаран до нашия уебсайт.“
Това нещо се нарича дигитален маркетинг, посочи още Йорданов. По думите му повечето малки и средни бизнеси не отделят достатъчно времеви, финансов и човешки ресурс за тази цел.