Chevron, Exxon и Shell може да поемат преноса на газ в Украйна
Плановете на Киев обаче могат да бъдат объркани от оплакване на „Газпром“ в Световната търговска организация

Три чуждестранни компании, сред които и американската Chevron, имат намерение да участват в съвместното предприятие-оператор на украинската газопреносна мрежа. За това информираха три независими източници на ИТАР-ТАСС, като информацията се потвърждава и от украинските медии като сп. „Forbes Украйна“.
Новината идва, след като на 14 август Върховната рада (ВР) на Украйна прие на второ четене поправки в Закона за реформиране на системата за управление на Единната газопреносна мрежа. Според нормативния акт, “оперативното и технологичното управление на мрежата може да бъде предадено от държавно предприятие на оператор, който се утвърждава от Министерството на енергетиката и въгледобивната промишленост на страната”.
Оператор на газопреносната система може да бъде “юридическо лице, чиито основатели и собственици са украински компании или граждани от държави-членки на Европейския съюз, Съединените щати или на Европейската енергийна общност”. В тези случаи делът на украинската държава в съвместното предприятие не може да бъде по-малко от 51 %, гласи приетият законопроект.
Важно е да се подчертае, че всякакво участие на руския монополист „Газпром“ се елиминира предварително с пояснение за участие в концесиониране на ГТС и подземните газохранилища (ПГХ) само на компании от ЕС и САЩ. “При това ВР ще взима под внимание при вземането на решения за допускане на трети компании към този проект списъка на всички бенефициенти, за да избегне участието на „Газпром“ в управлението на родната газотранспортна инфраструктура“, пише Forbes.ua днес.
Изданието акцентира на това, че Москва вече се опитва да попречи на такова развитие. За целта депутат от Дръжавната дума на РФ Андрей Крутов вече предложи незабавно да се подаде жалба срещу Киев в СТО, тъй като украинското законодателство по този начин „нарушава правата на руските компании при управление на украинската ГТС“. А това, според руския депутат, противоречило „на ангажиментите на Украйна пред СТО“.
Оттам идва и опасността за сделката с трите компании, които освен Chevron, според Forbes са британско-холандската Royal Dutch Shell и американската Exxon-Mobil. “Ако подобна жалба в СТО бъде разгледана, то Украйна може да бъде задължена да осигури достъпа на „Газпром“ до акционерно участие в ГТС. „Руските участници на пазара според нормите на СТО имат пражо за възможност за влизане на пазара за хранение и транспортиране на газа през Украйна, в противен случай това е пряко нарушение на нормите за конкуренция в полза на компаниите от ЕС и САЩ“, категоричен бе Крутов.
Цитира се и шефът на НАК „Навтогаз“ Андрий Коболев (на снимката с премиера Арсений Яценюк - бел. ред.), според когото в момента се активизират преговорите с трите западни компании, съответни писма с предложения за концесиониране на ГТС са им изпратени още през юни 2014 г. Той оцени стойността на ГТС, кяото заедно с ПГХ е най-голямата в Европа, на 25 – 35 млрд. долара. Според Forbes обаче гарантирането на запазването обема на транзит през Украйна е задача номер 1 за властите, тъй като ако например „Газпром“ продължи реализирането на „Южен поток“ и потоците за пренос през украинската територия се свият, то и интересът към наемането й ще намалее.
Затова според списанието и топмениджмънтът на западните компании засега се двоуми. Регионалният директор на Chevron за Украйна Питър Кларк коментира, че за плановете за привличане на компанията към управлението на украинската ГТС засега нищо не му е известно. Докато шефът на Shell за Украйна Греъм Тайли отбеляза само, че „единственото нещо, което може да се каже към момента със сигурност, е че разделението на ГТС е правилният път“.