Камери ще пазят жп гарите
За 8 месеца кражбите по железопътната инфраструктурата са за близо над 736 000 лв. , казва инж. Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ
Г-н Ламбрев, каква е готовността на НКЖИ за поддържане на железопътната инфраструктура? Миналата година имахте тежка зима - наводнения, снегове, преспи. Трябваше да правите извънредни ремонти.
Да, така е. Миналата зима беше наистина доста тежка. Затова започнахме подготовка си сега на база опита и поуките от миналогодишната обстановка. Не се притесняваме от големи снежни навявания, защото разполагаме със снегорини за разчистване на железния път. Имаме и роторен снегорин, с висок капацитет, който работи при всякакви условия и снежни покривки, включително и заледени. Той се използва основно в участъците Русе - Каспичан, Самуил - Силистра, Русе - Горна Оряховица, където често има навявания на преспи. Освен в участъците, определени от дългогодишни наблюдения, като проблемни, снегорините се изпращат и на места, за които има получена информация за снежни натрупвания.
В момента правим профилактика на наличната техника за работа през зимата. Мога отговорно да кажа, че за поддържането на гарите и тяхната проходимост за влаковете и пътниците са ангажирани всички служители по райони.
Създадена е организация за осигуряване на регионалните поделения с инструменти и материали необходими за почистване на железопътните стрелки и гаровите райони. Ежегодно изготвяме планове за работа при зимни условия във всяка гара. В тях се определят реда, начина и района за почистване на всяка експлоатационна служба.
При обилни снеговалежи и навявания, компанията ни насочва целия си наличен ресурс към осигуряване на проходимостта на подвижния железопътен състав с цел да не се нарушава графика за движение на влаковете.
Стремим се наред с действията, целящи възстановяването или поддържането на машините и съоръженията в изправност, да осигурим облекчаването на работата на железничарите при зимни условия. Затова и взехме предварителни мерки за минимизиране на риска и намаляване на злополуките. За хората, които работят при неблагоприятни климатични въздействия, са доставени за ползване всякакви предпазни средства като специално работно облекло, студозащитни шапки, защитни ръкавици, термични обувки и ботуши. Често зимата обаче се налага да се извършват планови или аварийни ремонти. Тогава на хората се дават чести почивки и се снабдяват редовно с топли напитки.
Какви проекти изпълнявахте тази година с финансиране от Държавен бюджет 2012 г. С какви средства разполагахте за тях?
С финансиране от капиталови трансфери чрез Държавен бюджет през 2012 година в поделение „Железен път и съоръжения” се изпълнява Проект 3 за „Ремонт на железния път и съоръженията за поддържане на достигнатите скорости” на стойност 32 343 000 лв. Включени в проекта са механизирано подновяване на железния път в междугарията Елисейна – Зверино път № 2 и Бов – Лакатник път № 1.
Включени са строително-ремонтни работи по железния път, съоръженията и земното платно в междугарията Самоводене – Велико Търново, Велико Търново – Дебелец и Радунци – Дебелец.
Имате ли пари за отопление на гарите, набавихте ли горива?
Да, предвидихме средства за покупката на материали и отоплителни уреди за предстоящия зимен сезон. Купихме необходимите количества въглища от Софийската стокова борса. За осигуряване на отопление на гарите са закупени и 274конвекторни уреди.
Кои са най-уязвимите и трудни участъци и проблеми, които възникват при поддържането на инфраструктурата?
Най-трудни за поддържане са трасетата в планинските участъци и някои райони в Североизточна България. Но при обилни снеговалежи и силни снегонавявания срещаме трудности при почистване на снега от гара Волуяк до гара Радомир, от гара Горна Оряховица до гара Дъбово, както и в Кресненското дефиле и по подбалканската жп линия от Карлово до гара Карнобат.
Токът за фирмите и индустрията поскъпна доста, кога операторите на мрежата ще започнат да плащат отделно за ток, според консумацията на всеки влак? Изглежда оставихте за по-добри времена отделянето на този разход от инфраструктурната такса?
Железопътните превозвачи купуват електрическа енергия от свободния пазар чрез "Тренд" ЕООД, дъщерно дружество на НКЖИ, като цената от първи юли тази година бележи намаление. Увеличението на разхода като цяло се дължи единствено на двойното увеличение на така наречените добавки за зелена енергия и балансираща енергия, които са точно фиксирани от ДКЕВР и се заплащат на НЕК и ЕСО.
Те не подлежат на договаряне и не зависят нито от превозвачите като потребители, нито от търговеца, който е намалил цената на „стоката” която продава или от НКЖИ в качеството на електроразпределително предприятие. Това доведе до около 10 % увеличение на крайния разход за ел. енергия, което е доста под средното увеличение за страната - около 18 %.
Заплащането според консумацията на всеки влак е изцяло решено от всички частни превозвачи, които са монтирали средства за измерване на електрическа енергия. Това позволява дистанционно отчитане и заплащат ел. Енергия, консумирана и отчетена от електромерите в локомотивите. В Закона за енергетиката е посочено, че закупуването и монтирането електромери в локомотивите е задължение на собствениците им, т.е. на самите превозвачи. НКЖИ в качеството си на разпределително предприятие отчита и обработва данните от измерването.
Практиката ни показва, че наличието на тези електромери позволява да се постигне значително намаление в разхода на електрическа енергия за единица произведен продукт, като се оптимизират товар и скорост на всеки влак.
Съгласно последните промени в Закона за железопътния транспорт от 1 януари 2013 г. влизат в сила новите инфраструктурни такси, събирани от НКЖИ. Отпадат елементите „контактна мрежа” и „енергетични съоръжения”, които до този момент се заплащат на база произведени брутотонкилометри. Те ще бъдат заплащани на база количество консумирана електроенергия - показател подлежащ на измерване и контрол както от страна на превозвачите така и от страна на НКЖИ.
Пожари, наводнения, скъсани проводници от паднали дървета и натежали от сняг клони обледени проводници, кражби на съоръжения и части от жп пътя - това ли са всички допълнителни разходи и проблеми, които трябва да решавате през годината?
Да, това са само част от усилията, които ежедневно полагаме, за да поддържаме железопътната инфраструктура на ниво, което гарантира безопасното движение на пътници и товари. Възстановяването на щетите от кражби и вандализъм на съоръжения на железопътната инфраструктура отнемат сили и време на специалистите, както и финансови средства. В нормални условия тези извънредни разходи биха били насочени за подобряване на самата инфраструктура.
Крадат се предимно кабели, ел. двигатели на стрелки, дросел трансформатори и други елементи, съдържащи цветни метали. Но напоследък се забелязва и кражба на скрепителен материал от железния път.
От началото на 2012 г. до края на август т.г. приблизителната стойност на посегателствата и кражбите от жп инфраструктурата в цялата страна са на стойност 736 959 лв.
Как се предпазвате от тях?
Чрез редовни проверки, превантивни действия и бързи мерки за отстраняване при възникване на аварийна ситуация. НКЖИ има изградена система за управление на безопасността, която точно регламентира действията на експлоатационния персонал, при такива случаи.
Покрай терористичната акция на летище Бургас какви допълнителни мерки взехте и планирате да вземете в бъдеще, за да увеличите сигурността на пътниците?
След терористичния акт извършихме цялостен анализ на сигурността на железопътната инфраструктура и за работата й при възникване на заплаха от терористичен акт и при извършен терористичен акт. Проверени и актуализирани бяха съществуващите нормативни документи /инструкции, планове, заповеди, списъци за оповестяване и др./, регламентиращи действията на личния състав при ситуации, предизвикани от такъв характер.
Извършен бе преглед на разработените съвместно с отдел „Транспортна полиция“- МВР планове за действие при подаден сигнал за подготвен или извършен терористичен акт на по-големите жп гари.
Като генерален директор на НКЖИ издадох заповед до всички поделения на компанията за завишаване бдителността на целия личен състав по отношение пребиваването на съмнителни лица в районите на гарите, и оставянето без надзор на личен багаж. Всеки ден се провеждат допълнителни инструктажи по сигурността на работния персонал. Извършват се постоянни огледи за наличие на изоставен багаж и съмнителни пакети в района на гарите. Частните охранителни фирми, с които компанията има сключени договори за охранителна дейност, засилиха охраната на всички обекти.
В момента сме в процедура за избор на фирма изпълнител за изграждане на видео наблюдение на 6 гари по линията Пловдив-Димитровград.
Предстои да се проведе обществена поръчка за изграждане видео наблюдение на още 10 гари в това число са включени всички гранични гари и гарите с по-голям поток пътници.
А по кои гари вече има видео наблюдение?
Към момента в НКЖИ има изградени системи за видео наблюдение на 48 обекта, от тях 6 са в жп гари, 4 в тунели от железопътната инфраструктура, а останалите са на административни сгради, жп прелези, складови помещения и други обекти.
Гарите, на които има система от камери, са Централна гара София, гара Пловдив, гара Бургас, гара Варна, гара Плевен и гара Драгоман. Сигналът от камерите е изведен при дежурните части на „Транспортна полиция“-МВР и се наблюдава от компетентни полицейски служители.