Магистрала „Хемус“ отново остава на заден план

АМ "Струма" е основният проект за следващия програмен период 2014-2020 г.

484 ~ 2 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

"АМ "Хемус" е включена в списъка с приоритетните проекти по новата оперативна програма "Транспорт", но финансирането по програмата не стига за всички проекти". Това заяви председателят на Управителния съвет на Националната компания "Стратегически и инфраструктурни проекти" Асен Антов по време на Петнадесетия Български икономически форум.

Антов припомни, че договорът за "Хемус" е подписан през 2013 г. и проекта е разделен на 8 части, като оставащата част е от 250 км. По думите му предстои да се правят нови проучвания за трасето, за да се отразят някои промени, включително зони в Натура 2000, през които минава старият път за магистралата, както и да се отстранят някои други проблеми.

Относно строителството на лот 3 на АМ "Струма", Асен Антов обясни, че това е основният проект за следващия програмен период 2014-2020 г., като търговете за проектиране и строителство на най-тежкият и дълъг участък, ще стартират през юни 2014. По думите му подготовката на идейния проект на лот 3 на магистралата е в ход и предстои да бъде определено окончателното трасе на пътя. До пролетта ще бъде избран и изпълнител за геоложки проучвания, като търгът ще бъде обявен още този месец. Антов прогнозира, че завършването на целия лот 3 на АМ "Струма" се очаква да приключи до 2017 г.

Председателят на Управителния съвет на Националната компания "Стратегически и инфраструктурни проекти" обяви, че е подготвен правен и финансов анализ за магистрала "Черно море". Той обясни, че има проучвания от 2001 г., които тази година са допълнени. Антов не даде прогнози за завършване на проекта, тъй като все още има неяснота от гледна точка на финансиране. По думите му в момента се водят разговори с Китай за публично-частно партньорство.

Според Асен Антов трасето София - Калотина може да бъде финансиране през този период и в допустим проект. Очаква се през април - май да се обяви поканата за предложение. по думите на Антов около 50 млн. евро ще са необходими за пътят от Драгоман до сръбската граница.

От жп проектите, приоритетен е София - Септември. Бъдещи проекти, които ще стартират са отсечките Русе - Варна и Мездра - Горна Оряховица. Това заяви директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в Националната компания "Железопътна инфраструктура" Стилиян Кротнев. По думите му все още има неяснота относно финансирането на тези проекти. Кротнев подчерта, че Европейската комисия подкрепя проекта Русе-Варна и предстои одобрение на проекта. "Ако това стане, следващата година се обявяват тръжните процедури и ще се кандидатства за финансиране", заяви Кронтев.

През следващата година ще тръгнат някои процедури за модернизирането на участъка Пловдив - Бургас, като някои участъци могат да бъдат готови до 2015 г. Работи се и по проектите за жп линиите София - Драгоман и Радомир - Гюешево. Приоритетни проекти са Видин - София и Мездра - Горна Оряховица.

Подкрепи Economic.bg