НКЖИ става холдинг
БДЖ „Пътнически превози” влиза в него като дъщерна фирма. Холдинг БДЖ разпродава собственост, разплаща дългове и се закрива
НК ЖИ /Национална компания железопътна инфраструктура/ да бъде преобразувана в холдингова структура и БДЖ „Пътнически превози” да се влее като дъщерно дружество в нея с всички свои пасиви / заема за мотрисите „Дезиро”/ и активи/ вагони и локомотиви, включително 30-те нови спални/. Облигационният заем остава да се дължи от Холдинг БДЖ , който ще разплати задълженията си към облигационерите чрез разпродажба на ненужна недвижима и движима собственост. Дълговете на БДЖ „Товарни превози” ще бъдат поети от неговия купувач, а свежите пари от приватизацията също ще се използват за погасяване на разплащане с контрагенти.
Това е идеята, която трябва да измъкне затъналия държавен жп превозвач , обясни за Информационна Агенция Икономика, участник в нейното разработване.
НК ЖИ е в добро финансово здраве. 106 млн.лв. за инфраструктурни такси й дължи БДЖ „Товарни превози”.
С промени в Закона за железопътния транспорт се дава право на Държавната инфраструктурна компания, която е собственик на железопътната мрежа – гари, линии, подстанции и съоръжения , да притежава и лицензи за превоз на пътници и товари с влак. Проектът е публикуван за обществено обсъждане на страницата на Министерството на транспорта.
В него пише, че собствениците на жп инфраструктура ще могат да притежават влакове и да извършват с тях превози. Досега това беше невъзможно, защото заради европейско изискване инфраструктурата и превозвачът бяха разделени в отделни компании.
Екипът на транспортния министър Ивайло Московски е подготвил схемата за създаването на държавния жп холдинг, позовавайки се на практиката в Австрийските и германските железници, в които двете структури са в обща холдингова структура.
Така Холдинг НКЖИ ще заприлича на столичния Метрополитен и ще може да кандидатства освен за финансиране на жп проектите за изграждане и модернизиране на жп инфраструктура и с проект за закупуване на влакове, обясни източникът на www.economymagazine.bg.
Промяната на Закона ще развърже и даването теснолинейната жп линия Септември-Добринище на концесия, като концесионерът ще получи лиценз за превоза и ще вози малките влакчета, напомниха от Министерството на транспорта.