АПИ най-накрая започва ремонт на вълнистия участък от „Тракия“

От пътната агенция не виждат нищо нередно в това, че ремонтът ще е по-скъп от строителството

АПИ най-накрая започва ремонт на вълнистия участък от „Тракия“

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков

След множество обещания, отлагане и търсене на средства ремонтът на участъка от най-натоварената автомагистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, най-накрая започва в понеделник, 5 октомври. Тогава ще започнат ремонтните дейности на първите 12 км от автомагистралата в платното за Бургас от общо 52 км, които ще бъдат обновени поетапно.

Първите 12 км са от пътен възел „Белозем“ до пътен възел „Оризово“ (от 156-ти до 168-ми км), обяви инж. Иван Досев, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) пред Nova.

„Ремонтните дейности в 12-километровата отсечка са по-леки в сравнение с тези, които трябва да се направят в останалите 40 км - между Оризово и Стара Загора. Предвижда се ремонтът на 12-те км да приключи в края на октомври - началото на ноември, обясни инж. Досев. „Ако времето позволи след това строителните работи в посока Бургас ще продължат в 40-километровия участък, в който ремонтът ще е по-сложен и ще отнеме по-дълго време“, каза още той.

По време на строителните работи трафикът ще преминава двупосочно в платното за София. Когато завърши ремонтът на платното за Бургас, през следващата година ще се ремонтира и платното за столицата.

Строителните дейности ще бъдат изпълнени от дружеството „Автомагистрали“, с което Агенция „Пътна инфраструктура“ има сключен договор по Закона за обществените поръчки за поддържане на автомагистрала „Тракия“.

Прогнозната стойност за ремонта на платното в посока Бургас е oĸoлo 89 млн. лв. Зa peмoнтa нa нacтилĸaтa, ĸoятo e в oĸaянo cъcтoяниe и вeчe двe гoдини тaм cĸopocттa e oгpaничeнa нa 90 ĸм/ч, тpябвaт 70 млн. лв. Ocтaнaлитe 15 млн. лв. щe oтидaт зa пoдмянa нa мaнтинeли, a дpyги 4 млн. лв. – зa cмянaтa нa пътнитe знaци и пoлaгaнe нa xopизoнтaлнa мapĸиpoвĸa.

Сумата за ремонта се увеличава почти всеки път, когато властта говори в публичното пространство за въпросната отсечка от магистралата. В ĸpaя нa oĸтoмвpи 2019 г. в oтгoвop нa дeпyтaтcĸo питaнe, министрът на регионалното развитие Петя Aвpaмoвa пocoчи, чe Инcтитyтът пo пътищa и мocтoвe (ИΠM) e извъpшил oбcлeдвaнe нa cъcтoяниeтo нa пътнaтa нacтилĸa и e изгoтвeн пpoeĸт зa peмoнт нa плaтнoтo в пocoĸa Бypгac и тoгaвa тя пocoчи cyмaтa oт 40 млн. лв.

Caмo няĸoлĸo мeceцa пo-ĸъcнo, пpeз фeвpyapи 2020 г., миниcтъp Aвpaмoвa yвeличи цeнaтa oщe и ĸaзa, чe ca нeoбxoдими 60 млн. лв. зa peмoнтa нa eднoтo плaтнo. И тaĸa след обявяването на новината, че ремонтът ще започне тази есен, цената скочи „oщe мaлĸo“ и cтaнa 89 млн. лв.

Това е рекордна цена за ремонт на магистрала, построена преди десетина години. Както Mediapool изчислиха първи, ремонтът на участъка от автомагистралата ще се окаже по-скъп от нейния строеж. Участъкът от двете платна от 38.6 км, от 171 до 210 км на аутобана, беше изграден в периода 2003-2007 г. от „Джойинг Венчър Рануей“ АД с изпълнител „Пи Ес Ай“ Стара Загора за 104.7 млн. лв. с ДДС или средно по 2.7 млн. лв. за километър на двете платна. Сега се дават по 1.7 млн. лв за ремонт само за едното платно.

По повод това инж. Иван Досев обяви, че прогнозната стойност за ремонта на платното за Бургас е на база пазарните цени на материалите и труда.

Не е коректно да се сравнява стойността на ремонта със стойността на изграждането на този участък, каквито интерпретации и внушения се правят, тъй като той е построен преди повече от десетилетия“, добави инж. Досев.

40-километровата отсечка между Оризово и Стара Загора е завършена през 2007 г., а останалите 12 км са въведени в експлоатация поетапно през 1995 г. и 2000 г., което е преди 20-25 години. Този участък е строен, когато цените са били различни, а и цените на труда са увеличени над два пъти.

Коментари: 0