България ще получава руския газ през „Турски поток“ от 1 януари 2020 г.
Досега страната ни се снабдяваше през тръбата, преминаваща през Украйна

~ 3 мин.
Държавното дружество "Булгаргаз" се е договорило с руската компания "Газпром експорт" входната точка на руския газ за страната ни да се промени от 1 януари 2020 г. през станция "Странджа 2". Това стана ясно на брифинг на министъра на енергетиката Теменужка Петкова днес.
В момента природният газ влиза у нас през Трансбалканския маршрут през Украйна и Румъния. "От началото на годината всички количества по договора ни с руската компания ще влизат от този входен пункт като договорът е за 2.9 млрд. кубични метра", каза изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов.
Става въпрос за първите 11 км от разширението на газопровода "Турски поток" през България, открити на 21 октомври тази година, като те се свързват с вече готова газова инфраструктура. Чрез тях Русия може да заобиколи Украйна в доставките си на газ за България и транзита за съседните ни страни. Маршрутът от турската граница до компресорна станция "Странджа" не е част от големия договор със саудитската Arkad. Става въпрос за разклонение на "Турски поток", което бе възложено за изграждане през 2018 г. на консорциум "Главболгарстрой".
Като причини за промяна на входната точна ресорният министър посочи по-добрите икономически условия за българските потребители на природен газ. По думите на министър Петкова така страната ни ще спести над 70 млн. лв. от таксите за пренос през Трансбалканския маршрут и като цяло икономията на годишна база ще е 5%.
По думите ѝ решението е взето след анализ от техническа и финансова гледна точка. "Газопреносната система е готова да приема количествата от новата точка на доставка", добави Малинов. Той обясни, че клиентът сам ще избира през кой от двата маршрута да внася или пренася газ за страната ни. "Булгартрансгаз" има сключен договор за пренос на природен газ в сила до 2030 г. и ние сме готови на база резервирани капацитети да пренасяме количествата за нашите съседни държави - Гърция и Северна Македония", обясниха от "Булгатрансгаз".
Петкова обясни, че "Булгаргаз" от средата на месец юни тази година е в преговори с "Газпром експорт" и двете дружества са се договорили за промяна на входната точка на доставка на руски природен газ. От брифинга на министъра не стана ясно дали държавата ни е успяла да договори по-ниски цени на руския природен газ за България.
През месец май 2020 г. се очаква Arkad да изгради останалите 308 км от разширението на газопровода "Балкански поток" до сръбската граница. Останалите 166 км ще бъдат изградени на по-късен етап. Инвестицията на страната ни за целия проект за разширение на газопреносна мрежа обаче ще надвиши 3 млрд. лв. в следващите години, които страната ни ще изплаща в следващите поне 10 години. На този фон България добороволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси през Трансбалканския маршрут по договора с руската компания.
Отдавна е ясно, че промяната на входната точка за транзитиране на руски газ ще доведе до големи загуби за държавното дружество "Булгартрансгаз". Основна част от приходите на компанията идват от транзита за Турция, която вече ще получава руския си газ през "Турски поток", а не през Трансбалканския маршрут, преминаващ през страната ни. „Приходите, които „Булгартрансгаз” реализира, са около 207 млн. лева на година, като малко над 125 млн. лева са приходите от транзит на природен газ за Турция. С реализацията на проекта „Турски поток”, „Булгартрансгаз” ще загуби една съществена част от приходите си”, обясни още през 2018 г. министърът на енергетиката. От 17 млрд. куб. метра газ, които транзитира българският оператор, 14 млрд. куб. метра са за Турция, около 2 млрд. куб. метра за Гърция и малко под 1 млрд. куб. метра - за Северна Македония.
В момента природният газ влиза у нас през Трансбалканския маршрут през Украйна и Румъния. "От началото на годината всички количества по договора ни с руската компания ще влизат от този входен пункт като договорът е за 2.9 млрд. кубични метра", каза изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов.
Става въпрос за първите 11 км от разширението на газопровода "Турски поток" през България, открити на 21 октомври тази година, като те се свързват с вече готова газова инфраструктура. Чрез тях Русия може да заобиколи Украйна в доставките си на газ за България и транзита за съседните ни страни. Маршрутът от турската граница до компресорна станция "Странджа" не е част от големия договор със саудитската Arkad. Става въпрос за разклонение на "Турски поток", което бе възложено за изграждане през 2018 г. на консорциум "Главболгарстрой".
Като причини за промяна на входната точна ресорният министър посочи по-добрите икономически условия за българските потребители на природен газ. По думите на министър Петкова така страната ни ще спести над 70 млн. лв. от таксите за пренос през Трансбалканския маршрут и като цяло икономията на годишна база ще е 5%.
По думите ѝ решението е взето след анализ от техническа и финансова гледна точка. "Газопреносната система е готова да приема количествата от новата точка на доставка", добави Малинов. Той обясни, че клиентът сам ще избира през кой от двата маршрута да внася или пренася газ за страната ни. "Булгартрансгаз" има сключен договор за пренос на природен газ в сила до 2030 г. и ние сме готови на база резервирани капацитети да пренасяме количествата за нашите съседни държави - Гърция и Северна Македония", обясниха от "Булгатрансгаз".
Петкова обясни, че "Булгаргаз" от средата на месец юни тази година е в преговори с "Газпром експорт" и двете дружества са се договорили за промяна на входната точка на доставка на руски природен газ. От брифинга на министъра не стана ясно дали държавата ни е успяла да договори по-ниски цени на руския природен газ за България.
През месец май 2020 г. се очаква Arkad да изгради останалите 308 км от разширението на газопровода "Балкански поток" до сръбската граница. Останалите 166 км ще бъдат изградени на по-късен етап. Инвестицията на страната ни за целия проект за разширение на газопреносна мрежа обаче ще надвиши 3 млрд. лв. в следващите години, които страната ни ще изплаща в следващите поне 10 години. На този фон България добороволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси през Трансбалканския маршрут по договора с руската компания.
Отдавна е ясно, че промяната на входната точка за транзитиране на руски газ ще доведе до големи загуби за държавното дружество "Булгартрансгаз". Основна част от приходите на компанията идват от транзита за Турция, която вече ще получава руския си газ през "Турски поток", а не през Трансбалканския маршрут, преминаващ през страната ни. „Приходите, които „Булгартрансгаз” реализира, са около 207 млн. лева на година, като малко над 125 млн. лева са приходите от транзит на природен газ за Турция. С реализацията на проекта „Турски поток”, „Булгартрансгаз” ще загуби една съществена част от приходите си”, обясни още през 2018 г. министърът на енергетиката. От 17 млрд. куб. метра газ, които транзитира българският оператор, 14 млрд. куб. метра са за Турция, около 2 млрд. куб. метра за Гърция и малко под 1 млрд. куб. метра - за Северна Македония.