Евростат: Броят на колите в България расте с по 100 000 годишно
На всеки 1000 жители у нас се падат малко над 400 автомобила

Малко над 400 леки автомобила се падат на 1000 жители в България, сочат данни от анализ на Евростат за наличието на стари коли и купуването на нови автомобили в ЕС през 2015 г. Най-моторизирана в ЕС е Люксембург с 660 броя на 1000 души, а най-слабо – Румъния с едва 261 автомобила на 1000 души.
Анализите сочат, че средно на година броят на колите у нас нараства с около 100 000. Така през 2011 г. автомобилите у нас са били малко над 2.7 милиона, през 2012 – 2.8 милиона, през 2013 – 2.9 милиона, през 2014 - 3 милиона и през 2015 г. малко над 3.1 милиона броя автомобила.
С всяка следваща година нараства броят на закупените нови автомобили, но все пак той е сравнително по-малък в сравнение с вноса на коли „втора употреба“. През миналата година у нас са били продадени 26 370 нови автомобила, през 2015 г. - 23 000, през 2014 г. - 20 356, през 2013 г. - 19 352 броя.
Най-многобройни са автомобилите на възраст над 20 години – над 1.7 млн. броя. По отношение на горивото – най-много са автомобилите с бензинови двигатели - над 1.8 млн. броя, дизеловите автомобили са 1.6 млн. броя, а останалите коли са на газ или хибридни.
Електромобилите са слабо застъпени и страната ни се нарежда на едно от последните места в ЕС по брой на екологични коли – средно на 20 000 автомобила се пада по 1 с електрическо задвижване. За три години броят им все пак се утроил и ако през 2013 г. е имало 123 електромобила, то през 2016 г. техният брой е бил малко над 320.
Сравнително нисък е и броят на автомобилите, ползващи комбинация от бензинов двигател и електромотор – 1 862 броя. В момента у нас се предлагат 18 вида електроавтомобили от различни марки, като цената им варира от 35 000 - до 100 000 евро.
В ЕС предпочитанията за това, дали нов лек автомобил трябва да се задвижва от бензинов или дизелов двигател, варират в различните държави-членки. В около две трети от тези, за които има данни, броят на колите с дизелов двигател надхвърля този на колите с бензинов. Най-висок процент нови дизелови автомобили е регистриран в Хърватия - такива са 75 на сто от всички автомобили там. В Литва и Ирландия този дял също е над 70%.
Положителното е, че в ЕС се наблюдава възходяща тенденция за увеличаване броя на автомобилите, задвижвани с алтернативни горива. Най-голям ръст е отчетен в Италия - близо 15%, Норвегия - 12%, Полша - 8%.
Една от причините за това е разнообразието от правителствени стимули за гражданите да изберат автомобилите с по-ниски въглеродни емисии. Става дама за данъчни облекчения, субсидии или специфични привилегии като достъп до ленти, запазени за обществен транспорт, безплатен паркинг и др.
По отношение на автомобилите с над 20-годишна възраст рекордьори в ЕС по дял са Полша - 33%, Естония - 26% и Латвия - 22%. Страни, които имат регистриран най-висок дял от нови автомобили на възраст от 1 до 2 години, са Люксембург - 33%, Белгия и Ирландия - по 20% и Австрия - 18%.
Като цяло в ЕС през 2015 г. са били продадени около 15 млн. нови автомобила, като рекордът по продажби през 2007 - над 16 млн. нови автомобила, все още не е достигнат, отбелязва европейската статистика.