България е далеч от идеята да поеме управлението на „Лукойл“
Двама министри застъпват тезата, че дори това да стане, то логистичният проблем с доставката на неруски нефт няма да бъде решен

© ECONOMIC.BG / БТА
Дори държавата да поеме оперативното управление на „Лукойл Нефтохим“, както направи Италия, то това няма да реши по никакъв начин логистичният проблем на рафинерията с доставката на неруски нефт. Това стана ясно от думите на двама министри – на икономиката Никола Стоянов и на енергетиката Росен Христов.
В интервю за БНТ Стоянов успокои, че след влизането на ембаргото за внос на руски петрол от 5 декември, нищо няма да се промени за гражданите. По думите му България спазва стриктно дерогацията за внос на руски петрол и санкциите срещу Русия.
Припомняме, че в петък правителството взе решение да позволи на „Лукойл Нефтохим“ да продава горива за ЕС и трети страни до март 2023 г., въпреки че ЕС изрично подчерта, че дерогацията за България не предвижда подобен износ. Компромисът за страната ни е направен, за да може рафинерията да задоволя вътрешното потребление.
Решението на правителството дойде само няколко часа, след като вицепремиерът по икономически въпроси Христо Алексиев намекна, че може да бъде забранен износът на дизел и че рафинерията трябва да изнася единствено деривати.
Днес Стоянов отново прокара тезата, че ако България не изнася продукцията на „Лукойл Нефтохим“, то складовете й ще се запълнят и тя ще трябва да спре работа.
Ние не може да ги изливаме в морето тези вторични продукти, няма къде да ги складираме, ако не ги изнасяме, рафинерията ще трябва да спре работа и тогава няма да е произвела достатъчно дизел“, изтъкна той.
По думите му дори държавата да поеме оперативното управление на рафинерията, то това няма да реши въпросът с логистиката и технологията, по която работи. Той обясни, че танкерите не могат да минават през Босфора, тъй като таксите са се увеличи многократно и това ще оскъпи транспорта. Единственият начин е България да получава нефт през Черно море.
Енергийният министър Росен Христов пък посочи в интервю за Nova, че активно се работи по кардинално решение проблема с логистиката. По думите му това може да стане с възобновяване на проекта за петролопровод Александруполис – Бургас. Така рафинерията ще може да се захранва с неруски петрол.
Христов обаче коментира, че правителството все още няма официален отговор от ЕК дали рафинерията може да продължи износа си и след 5 декември.
Правителството няма официален отговор от Европейската комисия, в крайна сметка може ли рафинерията да изнася при наложено ембарго и дерогация за нас", заяви Христов.
По думите му правителството е успяло с преговори да убеди Лукойл“, че е по-добре да си плащат данъците в България. За да се случи обаче това, рафинерията трябва да работи и да има доставки на горива на приемливи цени. Христов дори допълни, че ЕС в момента купува петролни продукти с руски произход от Турция и не е ясно защо не иска да ги купува от България.
Той добави, че ако предприятието бъде национализирано, няма гаранции, че руската страна ще продължи да предоставя петрол.
Ние защитаваме изцяло националния интерес. Тази дерогация е дадена, не заради една частна фирма, а за да може България да произвежда нефтопродукти и да задоволяваме вътрешния пазар. Идеята е „Лукойл” да работи, да произвежда евтини горива и да си плаща данъците, а ние да използваме тези свръхпечалби, които събираме, за да подпомагаме индустрията и потребителите”, категоричен е той.