Подкаст | България не помни толкова драстично поскъпване на употребяваните коли
Страната няма ясна цел по отношение на моторизацията и дори субсидии не биха помогнали за обновяването на автопарка
Калоян Желев, автомобилен експерт:
Историята на автомобилната индустрия не помни толкова драстичен скок на цените и то за толкова кратко време – в период от 2 – 3 години. Вече се наблюдава тенденция за задържане на настоящите автомобили и отказ от обновление поради високите цени. Така и средната възраст на автомобилните паркове не само в Европа, но и в Северна Америка, расте. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев в подкаста на Economic.bg „Едно наум“.
Можете да слушате разговора на журналиста Глория Христова с Желев както в SoundCloud, така и в Spotify.
По думите на експерта причините за тези нови тенденции не са свързани само с пандемията, но и с нарушените доставки, недостига на чипове, инфлацията и мерките на Европейския съюз, свързани с налагането на екологичния стандарт Евро 7, и спирането на производството на автомобили с вътрешно горене от 2035 г.
Оскъпяването е толкова драстично в последните 3 години, че историята не помни подобен шоков ръст – и на новите, и на употребяваните коли. Един от много отрицателни ефекти на тази цялата регулация за зануляването на емисиите е драстичното оскъпяване на крайния продукт.“
Експертът не прогнозира успокоение на пазара в обозримо бъдеще, тъй като много и различни фактори влияят на индустрията. Тя, по думите на Желев, е предразположена към отрицателно въздействие, което води до оскъпяване.
Новите политики на ЕС се отразяват върху българския автопарк?
България, заедно с няколко други държави, не подкрепи въвеждането на стандарт Евро 7. Това, според Желев, е положителна светлина в тунела, но говори и за това, че страната ни няма национална концепция какво да прави с все по-застаряващия автопарк.
Ние не сме наясно в момента накъде вървим, влачени сме по течението на Зелената сделка и въглеродните цели. Ние приличаме в много голяма степен на откъсната от котвата си шамандура, която се носи по течението.“
Желев смята, че въпросният екостандарт няма да бъде въведен в този му вид и в сроковете, набелязани от ЕК, т.е. 2025 г. По отношение на спирането на производството на коли с ДВГ, Желев смята, че гласуваната отстъпка за Германия е „първата пукнатина в нещо, което ще се развие тепърва.“
Начинът на трансформацията предполага пряко последствие, за което не знам дали регулаторите си дават сметка, или може би точно това искат да постигнат, но то е оскъпяване до такава степен на автомобилите, че да загубят функцията си на масов индивидуален транспорт. Ако това е търсеният ефект и искат да ни качат на влака, тролейбуса или метрото, добре. Но ако това е ефект, който произтича от лош анализ на въздействието, това е лошо.“
На въпрос дали тези мерки на ЕС няма да задълбочат проблемите с все по-застаряващия автопарк в България, експертът отговаря положително.
Ние и сега сме достатъчно голям контейнер за автомобилен скрап, тъй като караме колите, които се дерегистрират в Европа.“
Субсидии за електромобили в България
По отношение на готвения Закон за насърчаване на електромобилността и евентуалните субсидии, Желев казва, че подобни мерки няма да променят нищо. По думите му това е просто преписване на мерки от други европейски държави, но без да се отчитат особеностите на България. Не е ясно и на какъв ресурс се разчита за подобно обновяване на парка.
Писането на подобни парчета от регулация, каквото е това, с нищо не решава един по-важен въпрос, на който ние все още не сме си задали, а камо ли да сме започнали да търсим отговор - какво е бъдещето на българската моторизация, как ще изглежда България с всичките й национални особености, много от които са крайно различни от тези в държавите от Северозападна Европа.“
По думите му разговор за бъдещето на индустрията в България не е воден от 34 години. Институциите, отговорни са сектора, според Желев, имат нулева експертност и това води до липса на разговор, което пък от своя страната обрича лошото състояние на автопарка ни и само задълбочава проблемите.
Писането на коляно на подобни фрагменти няма да решат фундаменталния проблем - бедността, колкото и банално да звучи. Има ясно доказана връзка между нивото на благоденствие на обществото и качеството на моторизацията.“
По думите му дори със субсидии не всички собственици на стари коли ще могат да си позволят електромобилите. Според Желев, със субсидиите единствено ще се стимулират тези, които и в момента може да си позволят електромобил.
Няма да помогнем за модернизацията и декарбонизацията в мащаб, който би донесъл реален емисионен ефект.“
Трябва ли субсидиите да се дават и за покупка на хибриди; трябва ли да се използват други инструменти за обновление на автопарка ни като по-високи данъци и нискоемисионни зони; защо ЕС залага единствено на електромобилността и каква е вероятността колите да се превърнат в лукс – всичко това може да чуете в разговора.