Българската Otbor, която променя света на играчките
Дървените играчки на бутиковата марка обединяват любовта към природата, децата и минималистичния дизайн
Философията и стремежът да се отървем от всичко ненужно, за да живеем по-щастливо, или иначе казано: тенденцията за минимализъм навлиза дълбоко в предпочитанията на мнозина и вече не само по отношение на дизайна, но и в модата, изкуството и архитектурата. Трендът не подминава и бизнеса с дървени играчки – онези, които вече срещаме все по-често в България, но обикновено са внос главно от скандинавските страни, където именно тази философия отдавна е залегнала в обществото.
Поколението на нашите родители е свикнало с разбирането, че една играчка трябва да е голяма, светеща, мигаща, говореща, за да е максимално интересна на детето. Тенденцията днес обаче е различна и съвременните родители са по-наясно с негативните въздействия на пластмасовите играчки, обръщайки тренда в търсене на онзи допир, вид и топлина, характерни за дървените играчки.
Да върнем природата в играта
Дървените играчки са на мода поради ценностите, които предават: свързване със семейството и природата по време на игра, защита на здравето и света от пластмаса и химикали и не на последно място – издръжливост.
Това е и в основата на бизнес идеята на Диляна Божкова, собственик на OtborToys – българска бутикова фирма за дървени играчки, изградена с разбирането, че малките неща са важни и са тук, за да останат.
С двете си деца Диляна често среща проблема с неподходящите играчки, които се чупят бързо и след минути вече са за боклука.
Стигнах до там аз сама да направя играчки. Тръгнах по този път и се оказа, че въобще не е лесно“, разказва тя пред Economic.bg.
Трудно и с голяма доза късмет Диляна попада на точния дърводелец – Иван Чалъков – автомобилен дизайнер, завършил в Италия. „С него започнахме да развиваме играчките, той ми помага с дизайните и се стараехме да са възможно най-изчистени“.
Когато измислих името Otbor ми се стори много подходящо, купих и домейн, регистрирах фирма, но после се оказа, че борът е изключително неподходящо дърво за работа, понеже е смолисто и се цепи лесно“, разказва още Диляна Божкова.
За направата на играчките обаче се използва само благородна дървесина – явор, ясен, череша, орех, бук и дъб. Те се полират само с коктейл от натурални масла, които са безопасни за децата.
Мотото на компанията е: „Да върнем природата в играта на децата“. По думите ѝ, ако вземем от ръцете на детето мигащата, светкаща и свиреща играчка и му дадем дървения робот, който няма тези функции, в началото има фрустрация, но все пак Диляна вижда, че децата предпочитат да играят с естествени материали – камъчета, пръчки, мидички.
Една пръчка може да е пистолет, може да е летяща метла, може да е меч или каквото детето си поиска и няма какво да спре въображението му“.
Дизайн воден от детето
Двете неща, които обичаме най-много – децата и природата. Играчките Otbor обединяват тази любов. Така се представя семейната компания, която проектира играчките си въз основа на познания за детското развитие и опит за това как децата играят.
Основен двигател на бизнеса е именно тяхното въображение, от което в Otbor се учат и така забелязват нещата, от които децата се нуждаят, за да подхранват креативността си. За Диляна това е любимата част от процеса на проектиране, защото има толкова много да се научи от техните личности и начина, по който подхождат към игра с отворен край.
„Например, първия път, когато дадохме нашите прототипи на роботи на деца, забелязахме, че те естествено започнаха да играят на „семейства“ с тях. И така създадохме братя и сестри роботи. Сега техните игри включват голям брат, който учи малката сестра на ключови умения“, разказва тя.
Играчка за цял живот
Играчките пазят ценните ни спомени, които искаме да споделим с децата си", казват от Otbor.
Една от причините Диляна да направи собствен бизнес е желанието да запази за децата си играчка, която са обичали и която когато видят като пораснат, ще се сетят и ще им стане мило и топло, играчка, която те също ще дадат на децата си.
За Диляна с леко износени черти най-добрите играчки са тези, които продължават през поколенията, носейки своята история на любов и въображение в съзнанието.
Затова сме заложили на изчистения дизайн при играчките, за да не ги обвързваме с време и с тенденции“.
Пазарът не е български
Otbor разчита предимно на поръчките от чужбина, като най-голям интерес има от Запада Европа, САЩ и Канада. Българският пазар е малък, а цената също често се оказва непосилна.
За българина цената „за парче дърво“, както понякога го наричат, е голяма спирачка“, споделя Диляна.
Тя разказва как например в Дания и Холандия културата на дървените играчки отдавна е заложена и хората там умеят да ценят ръчния труд и уникалността на продукта.
Самата изработка на една играчка отнема много време и в количествата, в които ние ги правим излиза доста скъпо. Всичко се прави на ръка и се изпипва до най-малкия детайл, което са много човекочаса работа“.
Марката не присъства в масовата търговска мрежа, тъй като това е обвързано с количества, но залага на партньорства с по-малки бутикови магазини, които припознават играчките като стойностен продукт.
В бъдеще Диляна иска да наложи бранда и казва, че вече има база от хора по цял свят, които го познават, но за нея най-прекрасно би било да успее да привлече българския пазар.