ЦГМ обяви готовност да издава по-евтините карти за ученици и студенти
Столичният общински съвет ще иска допълнителни разяснения от Министерския съвет, за да въведе изцяло гласуваните отстъпки от кабинета

Снимка: БТА
„Центърът за градска мобилност“ е в готовност от утре да започне да предлага по-евтини месечни карти за ученици, студенти и докторанти в София. Цената им ще бъде 15 лв., а децата до 10-годишна възраст ще пътуват безплатно с карти. Така Столичният общински съвет ще може да изпълни част от разпоредбите, залегнали и приети с постановление на Министерския съвет. Това стана ясно на заседание на Транспортна комисия към СОС.
Припомняме, че кабинетът отпусна допълнително 100 млн. лв. за по-евтин обществен транспорт в цялата страна. От тези средства 73 млн. лв. са предвидени за градския транспорт, а други 27 млн. лв. – за междуселищния.
Пред местните власти обаче стои въпросът как да въведат новите цени на практика, тъй като тарифните им политики са регламентирани в наредби. За промени е нужно повече време, а постановлението на МС влиза в сила от 1 февруари и ще важи до края на годината.
Намаленията се формират спрямо редовните цени на превозните документи. Така отстъпката за ученици и студенти се увеличава до 70%, което означава, че ще плащат 15 лв. за месечната карта за цялата градска мрежа в София, вместо 20 лв. Децата до 10-годишна възраст ще пътуват безплатно, но ще им бъде издавана карта. Досега единствено деца до 7-годишна възраст пътуваха безплатно, а над тази възраст купуваха билети или карти.
В постановлението на МС е предвидена отстъпка и за пенсионери, като те трябва да плащат с 40% по-евтини карти. Въпреки това София няма да въвежда намаление за тях, тъй като по думите на Зафир Зарков (ГЕРБ) „пакетът социална политика на СО е в по-голям обем“ за тях. Пенсионери до 68-годишна възраст и сега ползват 50% намаление (25 лв.), а над 68 г. – 80% и плащат 10 лв. за месечни карти за цялата мрежа.
Двойното увеличаване от 20 на 40% не касае този тип превозни документи на територията на СО“, обясни Зарков.
Не е ясно обаче как ще се процедира с друга разпоредба в постановлението, а именно – връщането на суми за вече издадените годишни карти. ЦГМ трябва да възстанови на пътниците, попадащи в поставлението (бел. р. - ученици, студенти, докторанти), пропорционално разликата между новата и старата цена на абонаментната карта. За това СОС ще поиска допълнителни разяснения от Министерския съвет, за да регламентира начините на изплащане на сумите. Проблем ще е, ако хората със закупени такива карти сами не се явят на касите на ЦГМ, тъй като общината няма да получи заложените субсидии за тях.
Годишните карти за ученици и студенти ще бъдат спрени от продажба, тъй като не отговарят на условията на постановлението, обясни директорът на ЦГМ Димитър Дилчев.
Междувременно ЦГМ ще готви проект на наредба, в която да залегнат всички промени, за да може да бъдат гласувани в края на февруари, но със задна дата – от 1 февруари. Общественото обсъждане ще е по съкратената процедура за период от 14 дни, а не месец.
Все още не е ясно как отстъпките ще се отразят финансово на дружеството. Транспортът на София по предварителни разчети ще е на загуба от 30 млн. лв. тази година. Ако въпросните суми, предвидени от кабинета, не бъдат изплатени на общината или в дадем момент бъдат спрени от друг кабинет, то това ще постави в риск приходите на ЦГМ, обясни Зафир Зарков, но и директорът на дружеството Дилчев.
Не винаги държавата е изпълнявала в пълен обем поетите ангажименти. Това е голяма въпросителна. Ако не се изпълни в пълен обем, може да се окаже, че ще рефлектира негативно върху общинските бюджети. Не се знае дали ще са достатъчни средствата“, коментира Зарков.
„Към днешна дата финансова обосновка не може да се направи. Това са мерки от февруари до декември. Остава въпросът как ще се компенсират догодина превозните документи. Не е ясно и какви указания ще се дадат за компенсации“, обясни Дилчев.
Според Зарков постановлението на МС не е издържано в най-добрия стил, тъй като поставя редица общини в изключително трудно, дори невъзможно изпълнение.
Една добра политика в случая се опорочава и създава излишен шум, та дори напрежение между потребители и общините.“
По думите на Зарков тези промени не трябва да се обвързват с вече внесените доклади за връщане на месечните карти за една линия и отпадане на глобата за задължителна валидация.