Covid-19 може да преобърне медицината
И да направи иновациите мейнстрийм
~ 3 мин.
Телемедицината съществува повече от две десетилетия, но приемането й, дори сред американците например, е сравнително слабо. Пандемията на коронавирус обаче може бързо да променя това, пише CNN.
Докато милиони хора са принудени да стоят у дома заради притесненията от заразяване с коронавирус, някои вече се обръщат към виртуални консултантски услуги на компании в сферата на телемедицината.
Според американските центрове за контрол и превенция на заболяванията, повечето хора с коронавирус прекарват леко болестта и могат да се възстановят, без да напускат домовете си. Тук е и ролята на компаниите в сектора телемедицина – те дават възможност пациентите да споделят симптомите си и да бъдат дистанционно диагностицирани.
CareClix, виртуална здравна платформа, базирана в Александрия, Вирджиния, има повече от 20 милиона потребители в САЩ. Компанията казва, че през март е регистрирано 50% увеличение.
Zipnosis, друга компания за телемедицина, със седалище в Минеаполис, отчете 3 600% увеличение на виртуалните посещения на своята платформа за 11-дневен период миналия месец.
“За съжаление са налице някои доста необичайни обстоятелства, но мисля, че това ще бъде преломен момент за индустрията“, заяви изпълнителният директор на Zipnosis Джон Пиърс пред CNN Business. Според него Covid-19 е отключил желанието на хората да се доверят на иновативни решения.
Двете компании имат различни подходи към телемедицината.
CareClix, основана през 2012 г., свързва пациентите с лекарите чрез видео платформа по поискване, която се опитва да пресъздаде личното изживяване във виртуална обстановка – подобно на чата с вашия лекар.
Те се опитват да имитират физическото посещение при лекар посредством екран. CareClix има и вътрешен екип от лекари, които могат да предоставят дистанционни услуги на пациентите.
Zipnosis , от друга страна, развива дейност в посока на т.б. асинхронна грижа – там, където лекарят и пациентът не е необходимо да бъдат на едно и също място (дори виртуално) едновременно. Компанията, създадена преди повече от десетилетие, предоставя на потребителите виртуален въпросник. Софтуерен инструмент, подобен на чатбот, пакетира и изпраща техните отговори към лекар, който да ги прегледа и диагностицира. Според компанията този подход може драстично да ускори процеса на диагностициране – лекарите биха могли да поставят диагноза за средно 89 секунди.
“Вместо да говорите с лекар чрез видео (връзка), бихте отговорили на поредица от да/не въпроси”, обяснява Пиърс и допълва, че това са същите въпроси, които биха ви задавали в реалния живот. “Вместо да правим това, имаме наистина умна компютърната система, която да го върши.”
Бариери и възможности
Телемедицината има своите ограничения, особено когато стане дума за по-сложна диагностика.
Ако пациентът изглежда твърде болен, компаниите ще препоръчат да отидат в клиника или болница. Идеята на технологията – независимо от метода – е да облекчи натоварването на първоначалния етап.
Според играчите в индустрията това е от особена важност сега, в разгара на световната пандемия, когато здравната система има нужда от разтоварване, а хората да бъдат успокоени.
“Това, което се случва, е, че хората се притесняват”, казва Ан Монд Джонсън, изпълнителен директор на Американската асоциация за телемедицина, нестопанска организация, фокусирана върху увеличаване на възприемането на виртуални здравни технологии.
„Хората всъщност не знаят какво да правят, къде да отидат, дали трябва да получат тест за вируса или не”, коментира тя и обръща внимание на трудността от менажиране на разпространението на вируса.
CareClix започна да предлага безплатни оценки на Covid-19 на своите потребители, докато над 40% от доставчиците на здравни грижи, които използват технологията на Zipnosis, предлагат и безплатни прегледи.
Очакванията на анализаторите са, че извънредните обстоятелства около коронавируса може да доведат до онзи отдавна очакван момент на пробив, след който телемедицината може да успее да се наложи.
“Това беше желание на индустрията отдавна – когато ще се спре говоренето за телемедицина или виртуални грижи и тя просто ще се превръща в здравеопазване”, отбелязва Пиърс.
“И мисля, че това ще е катализаторът за това.”