Дизайнерските артикули на „Разгар“ разпалват планинарите
Предприемачът Захари-Петър Радев стартира своята идея с 400 лв., за да надхвърли 200 000 лв. оборот и гледа напред
Неслучайно дефиницията на думата „разгар“ е разпалване, най-интензивният и пиков момент от една дейност. Точно тези процеси протичат и в малката компания за индустриален дизайн „Разгар“, посветена на изработването на оборудване, аксесоари и дрехи за къмпинг, планина и за свободно време в природата и в градската среда.
Основател на компанията е Захари-Петър Радев, който е родом от Пловдив и твърди, че е израснал в изключително културна среда, защото произхожда от семейство на художници. Радев завършва Художествената гимназия в София, после заминава за Англия, където учи арт дизайн в колежа Бат.
Тогава за първи път забелязах триизмерния дизайн и открих немския дизайнер Дитер Рамс, който и до ден днешен е моят идол. После започнах да търся курсове и университети, които предоставят обучение по индустриален дизайн“, разказва пред Economic.bg Захари-Петър Радев.
Той споделя, че винаги е имал интерес към продукти, марки, разработки, а първите си стъпки в индустриалния дизайн прави с обучението си в университета в Ковънтри. След като го завършва, той работи в различни големи компании – една от тях е Cybex, която произвежда детски колички.
Това беше голям успех за мен, защото в Cybex работят изключително малко индустриални дизайнери и разработвахме изключително сериозни проекти. Към края на работата ми за компанията дори ме изпратиха в Китай, за да промотирам техни продукти. Там обиколих различни фирми и фабрики, беше ми много интересно“, каза Радев.
След като напуска Cybex, той разработва първия си продукт – прави собствен дизайн на колело. За жалост, този проект се оказва провал, но пък учи дизайнера на много неща. Връща се в Пловдив, където работи за фирма, която прави мебели и обзавеждане за домове, заведения, хотели и офиси.
Идея с дъх на минало
След всички трудности, през които преминава, Захари-Петър решава, че е време да създаде свой собствен бизнес.
Това беше моя мечта. Идеята е заимствана от дядо ми, който през 70-те години си е направил грил от едно метално чекмедже. После му е заварил крачета и го е измазал отвътре с изолация за камини“, обясни той.
Години след това, през 2015 г., Радев започва да посещава вилата си със своята приятелка Мария. Тогава за първи път двамата използват прототип на огнището на дядото на Захари-Петър.
„На моята приятелка ѝ хрумна идеята да направя подобно огнище-грил, защото хората биха го харесали и би се продавало. В крайна сметка го направих и започнах да го нося с нас на различни къмпинги. Оказа се, че хората наистина много харесаха продукта и реших да направя повече бройки“, каза Захари-Петър.
Към онзи момент от време обаче той няма възможност сам да финансира проекта си. Това го кара да замине за Германия, където работи, за да натрупа нужните средства. След като се връща в България, Радев основава компанията си през октомври 2019 г., прави първите прототипи на „Разгар“ и ги продава онлайн. Така малко по малко Захари разширява бизнеса си и това му позволява да направи широка гама от автентични продукти.
Интересът към артикулите
До известна степен пандемията от COVID-19 му помага в бизнеса. През април-май 2020 година започват да пристигат и първите поръчки.
В пандемията хората стояха на телефоните си, затворени вкъщи, и мечтаеха да излязат навън. Нашият грил „Разгар“ много добре пасваше в тази ситуация, защото хората искаха да са сред природата“, заяви Радев.
Изненадващо, интересът към артикулите първоначално идва от чужбина – Япония, САЩ, Германия. Едва миналата година брандът „Разгар“ участва и на „Капана фест“ в Пловдив, където продуктите се радват на огромен успех. Тогава Захари-Петър решава да продава на по-ниска стойност гама от минималистични продукти, свързани с българските планини, които да носят удовлетворение на хората. Това е и ключът, който прави бранда „Разгар“ много по-разпознаваем в България.
Когато, например, човек си купи тениска на нашия бранд, шансът впоследствие да си вземе и грил „Разгар“ става много по-голям. Така хората ни се доверяват, защото сме им предоставили добро качество на добра цена. В момента продажбите ни в България са повече, отколкото сме очаквали, че ще бъдат“, твърди Радев.
Гама от продукти
„Разгар“ основно предлагат артикули за свободното време и къмпинга. Трите основни продукта на компанията са огнището грил, джобна кафеварка и алуминиева касетка. Всички те са произведени на различни места в България – Варна, Сливен, Благоевград, София, Пловдив и др. За тази цел Радев търси майстори, занаятчии и експерти, на които може да се довери и да работи с тях продължително. Освен трите основни артикула, брандът произвежда суичъри, тениски, раници, шапки, чорапи, несесери и др.
В един момент се оказа, че е хубаво да имаш човек за всичко. Имам мрежа от познати, които се занимават с маркетинг, оператори, производители. Хубаво е да бутаме хората напред, когато могат да ни свършат качествена работа, те са професионалисти в сферите си“, категоричен е Радев.
„Едно е да направиш дизайна на един продукт красив, друго е, когато той излезе от машината, пак да е красив. Затова подбираме производителите и хората, с които работим. Който търси – намира“, обясни той.
По думите му все още има големи производители, които са отворени и са готови да работят с малките бизнеси. И след всички трудности, през които преминава, в крайна сметка Радев казва, че „Разгар“ вече работи на печалба, но с цел постоянно да реинвестира.
Когато стартират компанията, започнах с 400 лв., а за 2022 г. оборотът достигна 200 хил. лв.“, казва Захари-Петър Радев.
„Целта ни е да се знае на световно ниво, че „Разгар“ е българска фирма и предлага уникални по рода си неща, произведени от естествени материали“, категоричен е той.
Какво предстои?
Винаги, когато съм правил някакви планове, те не са се случвали“, каза Радев по отношение на бъдещите си амбиции.
Въпреки това той заяви, че „Разгар“ ще продължава да се развива, да реинвестира, да се разраства и да разработва нови продукти през зимата, които да излязат на пазара в началото на 2024 г.
„Надявам се в определен период от време да имаме собствено хале, където да се събираме, за да не сме разпокъсани. Занапред е възможно да направим и физически магазин, където хората да могат да разглеждат нашите артикули на живо“, заключи Захари-Петър Радев.