Държавата преведе 100 млн. лв. заради загубени от АПИ дела
Пътната агенция трябва да погаси стари задължения за пътна поддръжка към строителни фирми, както и да плати лихвите за забавените плащания

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Снимката е илюстративна
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) получава 100 млн. лв., за да се разплати за изпълнени, но неразплатени дейности по старите договори за пътна поддръжка в страната. По тях се водят съдебни дела, които Агенция „Пътна инфраструктура“ губи и трябва да плаща лихви за забава. Средствата се отпускат с постановление на Министерския съвет, съобщават от ресорното ведомство.
Припомняме, че заради въпросните договори през 2022 г. се заформи драма, тъй като по тях бяха извършвани и основни ремонти. Това даде основание на тогавашния министър Виолета Комитова да прекрати контрактите. Впоследствие обаче пътният бранш поиска 1.2 млрд. лв., тъй като дейностите бяха изпълнени.
Драмата се пренесе в парламента и по време на редовния кабинет „Петков“ бе гласувамо решение, според което пътният бранш трябваше да получи около 655 млн. лв. Именно част от плащанията по тези средства обаче са забавени и заради това сега АПИ ще плаща неустойки и лихви. Решението на НС впоследствие бе атакувано в Конституционния съд и магистратите решиха, че то е противоконституционно.
В средата на тази година стана ясно, че АПИ дължи неустойки и лихви в размер на над 31.5 млн. лв. Още тогава обаче ресорният министър Виолета Коритарова предупреди, че сумата може да достигне 200 млн. лв., тъй като се водят още производства.
От министерството посочват, че неразплатените задължения на АПИ са в размер на близо 200 млн. лв., а лихвите за забава са също в този обем.
С приемането на постановлението се осигурява възможност за извършване на плащания на безспорно дължими суми за изпълнени дейности по договорите за поддържане на републиканските пътища.“
С изплащането на предявените от изпълнителите претенции за неустойки, лихви и съдебни разноски се избягват допълнителни финансови тежести върху държавния бюджет, допълват още от ведомството.
Средства за покриване на задълженията за изпълнените дейности не са били заложени в бюджета на Агенцията. С ресурса се увеличават разходите за рехабилитация и изграждане на пътна инфраструктура по политиката за подобряване на инвестиционния процес, поддържане, модернизация на техническата инфраструктура.