ЕК заплашва Google с глоба от над € 1 млрд.
Комисията обвинява гиганта, че толерира собствената си услуга за пазаруване за сметка на конкурентите
~ 2 мин.
Европейската комисия се кани да удари Google със солена глоба от над 1 млрд. евро (около 874 млн. паунда) с обвинение в антитръстови действия, сочи доклад на Financial Times.
Институцията обвини калифорнийския технологичен гигант, че популяризира собствената си услуга за пазаруване в резултатите на търсачката за сметка на конкурентните. В добавка на това, има и още две разследвания срещу Google: едното е покрай неговата операционна система Android, а другото е свързано с онлайн рекламния бизнес на компанията.
Според информацията, обявяването на последния случай с инструмента за пазаруване ще бъде официално направено през следващите седмици, като върху Google тегне опасността да плати сериозна глоба.
Това е поредната капка във все по-напрегнатите взаимоотношения между европейските институции и американските технологични гиганти. Миналата година Apple бе глобена да плати данъци в размер на 13 млрд. евро. Това стана, след като Маргрет Вестагер от ЕК обяви, че данъчните договорености на компанията с Ирландия са под формата на „държавна помощ“, нещо срещу което и Apple, и Ирландия въстават. Поглед назад към последните десетилетия препраща и към паметното дело срещу Microsoft през 80-те години.
Сега от Google коментират в свой коментар в блога си, е ЕК не е взела под внимание „конкурентната значимост на компании като Amazon и по-голямата динамика на онлайн пазаруването“. Публикацията продължава с думите, че „онлайн пазаруването е силно конкурентоспособно, с много доказателства в подкрепа на общоприетото заключение, че Google и много други сайтове всъщност догонват Amazon, който е най-големият играч на този терен“.
В целия текст на Кент Уокър от Google многократно се прави препратка към компанията на Джеф Безос. В опит да оспори аргумента на ЕК, той подчертава, че една трета от онлайн потребителите в Германия например директно се насочват към Amazon, докато тези, които отиват първо в търсачката на Google са едва 14.3% . С нарастването на потребителската база на Amazon все повече потребители пропускат Google и директно търсят желаните продукти в сайта на онлайн търговеца.
„Няма значима връзка между еволюцията на нашите услуги за търсене и представянето на сайтове за сравняване на цени“, пише още в блог поста, който прави препратка към данните от трафика през последните години. Според статистиката, търсенето именно на популярни сайтове като Amazon и eBay, след стъпването им в Европа, се е увеличило значително. Това, според Уокър, идва да покаже, че популярната търсачка не дава преимущество на собствените си продукти и реклами.