Eurasia Group: Добре дошли в ерата на медта

Очаква се бум в търсенето на червения метал

Eurasia Group: Добре дошли в ерата на медта

Снимка: Pixabay

Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Правителствата по цял свят удвояват средствата за екологични инвестиции и дигитализация, а това ще доведе до бум в търсенето на медта. Това заяви директорът по енергетика, климат, изчерпаеми и неизчерпаеми ресурси в Eurasia Group Хенинг Глойщайн, предаде CNBC.

„Смелите зелени и цифрови проекти, целящи икономическо възстановяване, които са особено големи в Азия и Европа, ще създадат условия за растеж на търсенето на медта. Електромобилите, 5G мрежите и производството на енергия от възобновяеми източници изискват големи количества от червения метал“, сподели експертът.

Търсенето на мед може да падне с до 5% през 2020 г. поради рецесията, предизвикана от Covid-19, прогнозира Глойщайн. Но през следващата година широкомащабните фискални стимули ще накарат потреблението на метала да промени траекторията си и да се насочи обратно към нивата си от преди здравната криза. Търговците и миньорите очакват то да се възстанови с 4% през 2021 г.

Анализаторите на Bank of America повишиха прогнозата си за цените на метала, очаквайки ръст на цените през тази година от 5.4%, достигайки $ 5 621 за тон. Банката запази прогнозата си за 2021 г. непроменена на 6 250 долара на тон. Според експертите основната причина за ръста са забележителните държавни стимули и очаквания, че ще има повече покупки на суровини, тъй като повечето икономики вече не са блокирани.

Според анализаторите на Morgan Stanley секторът бързо ще отскочи до предпандемичните нива заради глобални стимулиращи мерки, китайски разходи за инфраструктура и прекъсвания на доставките, които сега ще доведат до увеличено търсене.

Зелени инвестиции

Според Eurasia Group програмите за чиста енергия и дигитализация се очаква да повишат средното годишно търсене на мед с 2.5% през това десетилетие, което вероятно ще доведе до потребление от 30 млн. тона до 2030 г. Промените в политиката в Азия и Европа биха играли важна роля за ръста на потреблението, като се очаква в транспорта да бъдат вложени най-големи количества. „В момента електромобилната индустрия представлява само 1% от търсенето на мед. До 2030 г. много анализатори очакват този показател да достигне 10% “, коментира Глойщайн.

Очаква се Китай да инвестира стотици милиарди долари в дигитализирането на своята икономика през следващото десетилетие, а страните от целия свят са се ангажирали да направят масивни инвестиции в зелена инфраструктура и електрически превозни средства. „Добре дошли в ерата на медта. Тя ще бъде ключов ресурс за почти всички индустрии, които сега се рекламират“, сподели експертът от Eurasia Group.

Политика

Държавите от Южното полукълбо, добиващи големи количества мед, ще бъдат ключови бенефициенти от нарастващото й търсене. Също така влиянието на Китай сред тях ще се засили. „Възходът на медната икономика ще има политически последици“, коментира Глойщайн. „Доминиращото положение на Китай като купувач на суровината вероятно ще му даде повече политически ефект върху регионите за добив на мед, като примери за такива са Австралия и Южна Америка“, заяви експертът.

Китай е най-големият единичен потребител на рафинирана мед в света, според Eurasia Group, като страната е разходила около 13 млн. тона от червения метал през 2019 година. Напрежението между Китай и Австралия се засили, след като телекомуникационеният гигант Huawei не беше допуснат до изграждането на вътрешните 5G мрежи в континента. Австралия подкрепи САЩ в твърденията, че присъствието на компанията в инфраструктурата представлява риск за националната сигурност.

Междувременно китайското влияние вероятно ще нарасне и в Чили, защото държавата е най-големият износител на мед в света. „Продажбите на Чили в Китай вече представляват около една трета от общия износ“, отбеляза Глойщайн. „По-високите продажби на мед вероятно ще увеличат този дял и ще изложат страната на политическия натиск от страна на Пекин в много области, включително в тихоокеанските търговски преговори, използването на оборудване на Huawei и отношенията им със САЩ“, добави Глойщайн.

Същото се отнася и за Перу, който изнася почти два пъти повече стоки за Китай, отколкото за Европа или САЩ.

Коментари: 0