„Газпром“ призна за оскъпяването на „Южен поток“ до €23.5 млрд.
До €4,2 от сегашните €3,3 млрд. може да набъбне стойността на българския участък на мегагазопровода
Изповед на монополиста

Руският монополист „Газпром“ най-накрая официално призна за оскъпяването на проекта „Южен поток“ с цели 47%, информира BBC News. Цената на проекта е набъбнала до 23,5 млрд. евро, стана ясно от думите на началника на финансово-икономическия департамент в енергийния концерн Александър Иванников.
По време на IV Петербургски международен газов форум топ мениджърът отчете, че към настоящия момент стойността на морския участък е 14 млрд. евро, при положение че досега от „Газпром“ споменаваха 10 млрд. евро.
Сухопътният участък от България до Австрия пък вече струва 9,5 млрд. евро при обявените едва 6 млрд. евро, тоест средно на всяка държава по трасето се пада по 1 млрд. евро оскъпяване. По този начин щом доскоро прогнозната стойност на газовата инфразструктура за проекта в Европа се оценяваше на 3,3 млрд. евро за участъка в България и на 1,7 млрд. евро за този в Сърбия, ще има ревизиране и на тези цифри. Вероятно обаче, че при новите данни за разходите българският участък също е оскъпен с минимум 0,9 млрд. евро, както досега се твърдеше неофициално – ставаше дума за реална цена от 4,2 млрд. евро като прогноза.
За оскъпяването на стойността за прокарване на „Южен поток“ без конкретни цифри споменава и говорителят на проектната компания за морския участък South Stream Transport Яспер Янзен.“Според последните ни разчети, стойността на морския участък ще надхвърли 10 млрд. евро“, призна той пред агенция ИТАР-ТАСС.
Според топмениджъра обаче цената ще бъде известна едва тогава, когато всички ключови договори за доставка тръби и за изграждането бъдат сключени, тъй като „те правят значителна част от бюджета“.
Експерти обаче са категорични, че не става дума за оскъпяване на строителни материали като причина за оскъпяването. Източник на ИТАР-ТАСС в газовия отрасъл твърди, че „цените по договорите с „Газпром“ не са пазарни и де факто не се промениха за големите договори с концерна“.
Междувременно очевидно е, че оскъпяването на проекта поради замразяването му на територията на България по нареждане на Еврокомисията (ЕК) е една от причините за все по-скъпия мегапроект. Така, според независимите руски енергийни експерти проектът е политически мотивиран и те отдавна го оценяват на 40 – 50 млрд. евро за руския, морския и европейския участъци.