Google следва Microsoft в Гърция със свой център за данни
Южната съседка на България уверено се утвърждава като регионален център за пренос на данни

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Гърция крачи уверено към амбициозната цел да се утвърди като регионален център за пренос на данни, а правителството на Кириакос Мицотакис не спира да работи проактивно по привличането на големи инвеститори. След като преди две години американският гигант Microsoft обяви, че ще вложи голяма сума в изграждането на няколко дейта центъра, сега това се очаква да направи и конкурентът му Google.
Подразделението Google Cloud на Alphabet Inc ще обяви голяма инвестиция в свой център за данни в Гърция, пишат местните медии. Гръцкото издание Ekathimerini посочва, че новината ще бъде официално съобщена в четвъртък от президента на Google Cloud International Андер Фокс-Мартин и генералния мениджър на Google за Югоизточна Европа Пеги Антонаку в присъствието на министър-председателя Кириакос Мицотакис. Все още не се знае какъв ще е размерът на финансирането.
Видно е обаче по-същественото – Гърция следва стриктно плановете си и усилията ѝ дават резултат. Че нещо вълнуващо се случва със сектора в съседната ни държава, се забелязва открай време. Днес е още по-ясно, че страната, която преди години не изглеждаше като голям фактор в регионалния ICT бизнес, малко по малко започва да играе все по-водеща роля в него – включително при дейта центровете и преноса на данни.
Подводни кабели за (без)облачно бъдеще
Неотдавна страната направи стратегически ход, като подписа ключово споразумение за 850 млн. евро със Саудитска Арабия за изграждането на най-съвременна подводна и наземна EMC кабелна система за предаване на данни (East to Med data Corridor). Тя ще премине през Саудитска Арабия и Средиземно море, за да свърже Азия с Европа, осигурявайки различен маршрут от съществуващите към момента и позволявайки по-бърз трансфер на данни. Очаква се проектът да започне към края на 2022 г. и да бъде завършен в рамките на две години.
В ход е изграждането на подводния оптичен кабел в Йонийско море от испанската Islalink. Той ще минава от Превеза до Кротоне в Калабрия, свързвайки Милано и Рим с Атина и Солун. Йонийският кабел се очаква да бъде пуснат в експлоатация следващата зима, като с него също не се изчерпват инфраструктурните дейта проекти на Гърция, която работи активно и по наземни системи.
Инвестициите в подводни и наземни влакна са капиталоемки и имат малък марж за печалба. Но правителството на Гърция знае, че непрекъснато нарастващото търсене на данни и плодородната инфраструктурна почва в страната ще продължат да привличат нови играчи на този пазар.
Пример за изключително проактивната политика на гръцката агенция по инвестиции Enterprise Greece е и целенасоченото подпомагане на изграждането на водни и вятърни мощности близо до градовете, където Microsoft строи своите центровете си за данни (Коропи и Спата).
Промяна в плановете на гигантите
Новината за Google идва в любопитен момент, когато една от популярните европейски локации за дейта центрове – Ирландия, губи мащабни и отдавна договорени инвестиции заради енергийната криза. Недостигът на електроенергия и заплахата от прекъсвания на тока принудиха мрежовия оператор в страната да откаже необходимите одобрения за нови включвания в електрическата мрежа.
Това накара редица компании да преустановят плановете си за изграждане на центрове за данни, въпреки че вече имаха разрешителни за строеж. Сред тях са и гигантите в сферата Amazon и Microsoft, заедно с други водещи играчи като Digital Realty, Dataplex и Equinix. Неприятната ситуация за тях може да се превърна в благодатен шанс за други държави да привлекат апетитните инвестиции.
Къде е България и къде е Гърция?
През годините България се бе утвърдила като привлекателна дестинация за дейта центрове на Балканите. Към момента, според Cloudscene, тя разполага с 24 на брой и все още има повече от Гърция (12), както и от Хърватия (8), Унгария (13) и Сърбия (8). С два повече е само Румъния.
Сред големите играчи у нас могат да се откроят например имената на американската Equinix и българската Neterra, заедно с още дузина други. В опит да представи съществуващите предимства на страната като атрактивно място за дигитални инвестиции Кирил Петков се среща поне два пъти с представители на Amazon и Google – и като служебен икономически министър, и вече като редовен премиер. Именно на мениджъри от Amazon Web Services (облачното подразделение на компанията на Джеф Безос) той бе посочил перспективата за изграждане на регионален дейта център.
Като цяло обаче българската политика за привличане на играчи в бизнеса с дейта центрова изглежда по-скоро пасивна и не толкова целенасочена и изпипана като тази на съседната държава. В резултат на това очевидно започва да изостава в една надпревара, в която по-рано имаше предимство. По всичко личи, че Гърция ще продължи да затяга примката на конкуренцията в своя полза.