Гръцкият туризъм преживява напрегнато лято

Заради разпространението на коронавируса и затягането на противоепидемичните мерки, краят на летният сезон за гръцкия туризъм е неясен

Гръцкият туризъм преживява напрегнато лято

Снимка: Unsplash

936 ~ 3 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Туризмът в Гърция се сблъсква с нови проблеми заради нарастващите случаи на „Делта“ варианта и противоепидемичните ограничения, които здравните власти налагат в страната. В резултат на това браншът сигнализира за спад на резервациите, съобщава Reuters.

В началото на юли Джордж Целиос, управител на хотел в Родос, се осмели да повярва, че кошмарът, предизвикан от пандемията, може би е зад гърба му. В продължение на две спокойни седмици резервациите достигат до 100 на ден – „немислими цифри“ за последната година. След това обаче ситуацията бързо се променя. Островът попада в „оранжева“ зона на картата за разпространение на вируса – едно ниво преди да се върне полицейският час и други строги ограничения. С това и резервациите на Джордж поемат надолу, достигайки до 50 на ден.

Несигурността, която измъчваше туризма от началото на 2020 г., се връща с нова сила. А туристическият сектор е икономическата опора на Гърция и осигурява едно на всеки пет работни места. „Може да правим планове за до две седмици напред“, разказва пред Reuters Джордж Целиос, който обикновено посреща гости от Германия, Великобритания и Скандинавия. „Това е преходно лято.“

След изминалата катастрофална година за международните пътувания, данните за юни звучаха обещаващи. Броят на пристигащите в Гърция скочи повече от 13 пъти спрямо 2020 г. и туристическият бизнес си отдъхна, надявайки се, че повече няма да се изправя пред фалити. Резервациите през август обаче са нестабилни, а представители на бизнеса казват, че е твърде рано да се предскаже как ще се развие и ще приключи летният сезон. „За първи път от години не може да се направи сигурна прогноза за тазгодишните приходи от туризъм“, коментира Янис Рецос, президент на конфедерацията по туризъм SETE.

„Положителният импулс във всеки един момент може да бъде стопиран от несигурността.“

Гърция много силно разчиташе на популяризиране на т.нар. „чисти острови, без коронавирус“, за да привлече туристи. Но заради нарастващите случаи на вируса, на Миконос, известен като остров за купони, бе въведен едноседмичен комендантски час и забрана за музика. На друг популярен остров – Родос, който през 2019 г. посрещна над 2.5 млн. туристи, собствениците на хотели се притесняват, че целият регион скоро може да попадне в „червена“ зона. Така приходите от туристи може и изобщо да не дойдат.

Предпазливи прогнози

През юни Централната банка на Гърция заяви, че ще са нужни поне две или три години, за да може посещенията на туристи и приходите, които те генерират, да се върнат на рекордните нива от 2019 г. Тогава страната е посрещнала над 33 млн. туристи и е реализирала 18 млрд. евро приходи. Експерти прогнозират, че постъпленията тази година ще са с около 40% по-ниски.

Йоанис Хацис е собственик на три хотела в Родос и е член на Борда на федерацията на хотелиерите в страната. Той смята, че дори ако търсенето намалее през следващите седмици, ситуацията няма да е толкова катастрофална.

„Това е лято на търпението“, коментира той. Думите се подкрепят и от президента на гръцката федерация на хотелиерите Григорис Тасиос, според който браншът се справя много по-добре от миналата година.

Вероятно обаче предстоят по-тежки времена. Банката на Гърция предупреждава, че туристическият бизнес ще бъде най-застрашен, когато банките премахнат мораториумите върху заемите и държавата оттегли финансовата подкрепа. Около една четвърт от заемите за сектора се считат за необслужвани, което може да създаде по-голям проблем за отслабената икономика на Гърция.

Преди старта на сезона повечето собственици на хотели се надяваха на силно лято. Новият щам на коронавирус обаче обърка плановете на правителството, както и на ключовите пазари. Сега всеки се опасява да е оптимист.

Парис Какас управлява фериботна компания на остров Родос, която има милиони евро задължения. В средата на летния сезон той не може да каже, че е генерирал достатъчно приходи, че да е по-близо до изплащане на заемите си. „В сравнение с това, което очаквахме, нещата вървят добре. Трафикът е по-добър от миналата година, продажбите на билета и приходите от тях са по-добри от миналата година. За компания от нашия размер обаче те са все още много малки.“

Подкрепи Economic.bg