Гвоздейков кани 4 международни фирми в търга за 35-те електрически влака
Министерство на транспорта стартира процедурата по пряко договаряне, която се явява третият пореден опит на министъра да подсигури подвижния състав

© ECONOMIC.BG / БТА
Министерство на транспорта е поканило четири международни компании да се включват в търга за доставка на 35 електрически влака на стойност над 1.1 млрд. лв. без ДДС. Процедурата по пряко договаряне е стартирана преди два дни, т.е. в последния работен ден преди Великденските празници, сочи справка в Регистъра за обществени поръчки. На практика в нея са поканени фирмите, които участваха в предишните провалени търгове или ги обжалваха.
Това е третият пореден опит на ведомството, оглавявано от Георги Гвоздейков, да подсигури влаковете, които се финансират със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.
До стартиралата на 30 април процедура по пряко договаряне се стигна след няколко поредни неуспешни отворени обществени поръчки. Първият търг бе обжалван от Skoda Transportation заради спорни технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни, а Комисията за защита на конкуренцията уважи мотивите и поръчката бе прекратена.
При вторият опит последва ново обжалване – на френската Alstom, което обаче КЗК не уважи. В надпреварата накрая се включиха две международни компании – полската Pesa и чешката Skoda Transportation. Въпреки това процедурата бе прекратена на 18 април с решение на служебния ресорен министър Георги Гвоздейков, тъй като според оценителната комисия, предложенията на фирмите не отговаряха на заложените изисквания. Именно тогава ресорното ведомство обяви, че ще обяви процедура по пряко договаряне.
Детайлите
Покана е изпратена до полската Pesa, чешката Skoda Transportation, Consortium Bulemu, с участници в обединението Alstom Transport S.A. (Romania), както и Stadler Polska. Въпреки че ведомството има право да покани всички потенциални фирми, то не е ясно по какви причини е включена и Stadler Polska, тъй като до момента тя не е имала никакво касателство в процедурата за 35-те електрически влака.
Припомняме, че тя бе избрана да достави 7-те двуетажни влака на стойност над 300 млн. лв. без ДДС. Договорът бе подписан преди седмица.
Запазен е срокът за доставка от 28 месеца. Такова бе условието и във вече спрения отворен търг. Тогава обаче стана ясно, че Pesa може да отговори на този срок и да достави новия подвижен състав в срок до 28 месеца, а Skoda Transportation – до 35 месеца.
Критерият за възлагане е „оптимално съотношение качество/цена“, а компаниите подават оферти до 21 май. След това ведомството трябва да обяви предложенията им, да проведе преговори с всяка една и на база на тях да избере компанията с най-добри условия, която да достави 35-те електрически влака.