Френската Alstom обжалва търга за 35-те електрически влака по ПВУ
Поредна процедура на транспортния министър Георги Гвоздейков по Плана за възстановяване и устойчивост е напът да катастрофира
Тръгналата наново процедура за доставка на 35 електрически мотрисни влака (ЕМВ) е спряна. Министерството на транспорта не е публикувало информация защо, но най-вероятно това се дължи на жалба от френската компания Alstom SA, която е входирана в Комисията за защита на конкуренцията на 22 февруари.
Така на практика още една процедура от обявените общо три поръчки за покупка на нов подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост, има вероятност да катастрофира.
Подробностите
Търгът е стопиран временно на 27 февруари, т.е. месец, след като бе обявен повторно през януари. Справка показва, че около 5 дни по-рано, на 22 февруари, френската „Алстом“ подава жалба в КЗК с искане за временни мерки, т.е. спиране на процедурата. С какви мотиви и какво точно обжалва компанията не е ясно, тъй като документацията все още не е публикувана. Антимонополният орган обаче образува производство на 27 февруари – денят, в който ведомството спира търга.
Интересно е, че произнася по жалбата все още няма, като не е ясно и дали КЗК ще уважи искането на „Алстом“ за спиране. Въпреки това, без да посочва причини, Министерство на транспорта я стопира преди произнасяне от КЗК.
Припомняме, че прогнозната стойност на търга бе малко над 1.1 млрд. лв., а оферти се подаваха до 29 февруари, като този срок бе удължен до 5 март. Преди месец транспортният министър Георги Гвоздейков дори коментира, че към процедурата има голям интерес.
До обявяването наново на процедурата се стигна, след жалба на „Шкода Транспортейшън“ А.С., която възрази срещу заложените технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни. Комисията за защита на конкуренцията се съгласи с тези доводи и така първоначалната поръчка бе обявена за незаконосъобразна.
Решението на КЗК не бе обжалвано от министерството, тъй като по думите на транспортния министър не трябваше да се губи време. Той заяви още през декември, че условията ще бъдат изчистени и тя ще стартира наново. Така на 26 януари новата процедура бе факт, като вече бяха изчистени спорните изисквания в техническите спецификации.
Риск за средствата по ПВУ
Всичко това се случва на фона на изказвания на министъра на транспорта Гвоздейков, който заяви преди месец, че няма риск за търговете и че се надява до края на март или началото на април всички процедури да са приключили и договорите с избраните изпълнители да бъдат подписани.
Това обаче изглежда като мисия невъзможна, тъй като освен, че сега процедурата за доставка на 35-те ЕМВ е спряна, по другата - за доставка на двуетажните влакове - срокът за подаване на оферти е удължен до края на март, а третата – за едноетажните влакове - е разследвана от Европейската комисия заради участие на китайска компания, с която ведомството се договаря пряко.
Освен това ведомството не съобщава и нищо за процедурата за доставката на още 9 електрически локомотива за частично електрифицирани депа, която бе прекратена в края на декември. Единствено преди седмица Гвоздейков подписа договора с българската компания „Експрес Сервиз“ за доставката на другите 9 електрически маневрени локомотива.
Кога ще има развитие по търговете е важно, тъй като министерството се забави изключително много със стартирането им, а България трябва да получи новият подвижен състав до 2026 г., когато е допустимият срок по ПВУ за това. В същото време обаче с бавенето на процедурите, срокът за доставка, заложен от министерството, става все по-кратък за компаниите, които биха произвели новия състав.
Това поставя под сериозен риск усвояването на средствата по ПВУ, а оттам и обновяването на състоянието на „БДЖ – Пътнически превози“, което от тази година ще се конкурира с частния превозвач „Пимк“.