Хаосът с доставките повлече глобалната икономика

Коронавирусът остави след себе си разрушителни икономически проблеми

Хаосът с доставките повлече глобалната икономика

Снимка: Unsplash

2699 ~ 5 мин. четене
Таня Германова Автор: Таня Германова

Благодарение на разпространението на ваксините срещу COVID-19 световната икономика бавно започва да излиза от пандемията. Но коронавирусът остави след себе си един разрушителен икономически проблем – хаос в глобалните вериги на доставки.

Бързото му разпространение през 2020 г. предизвика затваряне на индустриите по целия свят и макар че бяхме блокирани вкъщи, имаше по-ниско търсене и намалена индустриална активност. Когато локдаунът приключи, потребителите се активизираха. Веригите на доставки, които бяха прекъснати по време на световната здравна криза, все още са изправени пред огромни предизвикателства и се опитват да се стабилизират.

Това доведе до хаос за производителите и дистрибуторите на стоки, които не могат да произвеждат или доставят толкова, колкото преди пандемията. Причините са различни, включително недостиг на работници, липса на ключови компоненти и суровини.

Проблемите с веригата на доставки засегнаха целия свят, но в някои региони се изостриха поради различни причини. Например, недостигът на електроенергия в Китай повлия на производството през последните месеци, докато във Великобритания големият фактор е Брекзит, който допринесе за недостига на шофьори на камиони в страната. Германия също се бори със същия проблем, а в САЩ, освен с недостига на превозвачи, се опитват да се справят със закъсненията на големите пристанища.

Ситуацията „ще се влоши”

За съжаление, експерти като Тим Уй от Moody’s Analytics казват, че проблемите във веригата на доставки ще се влошат още повече, преди да се подобрят.

Тъй като възстановяването на световната икономика продължава да набира скорост, все по-очевидно е как това ще бъде възпрепятствано от прекъсванията във веригата на доставки, които сега се появяват на всеки ъгъл“, казва Уй в свой доклад.

По думите му комбинацията от граничния контрол и ограниченията на мобилността, липсата на глобален ваксинационен пропуск и намаленото търсене заради стоенето вкъщи благоприятстват перфектната буря. Така глобалното производство е възпрепятствано, защото доставките не се извършват навреме, разходите и цените се повишават, и в резултат на това растежът на БВП в световен мащаб няма да бъде толкова стабилен.

„Снабдяването ще зависи от много неща – работна ръка, контейнери, корабоплаване, пристанища, камиони, железопътни линии, въздух и складове", добавя той.

Затрудненията във веригата на доставки ще стават още повече. Сега проблемите в производствената система засегнаха различни сектори, услуги и стоки – от недостига на електроника за автомобили (като дефицита на полупроводникови чипове) до проблеми с доставките на месо, лекарства и домакински продукти.

На фона на по-голямото потребителско търсене на стоки, които са в недостиг, цените на товарите за стоки, идващи от Китай в САЩ и Европа, се покачиха. Дефицитът на шофьори на камиони в Щатите и Великобритания изостри проблема с доставката на стоки до крайните им дестинации. Това доведе до още по-голямо увеличение на цените, след като определени продукти отново се появиха на рафтовете в магазините.

Пандемията подчерта силната взаимосвързаност на глобалните вериги на доставки и показа колко лесно те могат да бъдат дестабилизирани. 

В най-добрия случай глобалните вериги на доставки понижават разходите за бизнеса, често поради намалените разходи за труд и експлоатация, свързани с желания производител на продукти. Така те могат да стимулират иновациите и конкуренцията.

Но коронавирусната пандемията подчерта и дълбоките слабости в тези мрежи – прекъсването в една част на веригата дава отражение върху всички останали, от производителите до доставчиците и дистрибуторите. Тези сътресения в крайна сметка засягат потребителите и икономическия растеж.

Веригата на доставки и икономическия растеж

Тъй като световните икономики започват да се “изправят на краката си”, кризата във веригата на доставки излезе на преден план като едно от най-големите предизвикателства, пред които сега са изправени правителствата. Изморените от пандемията граждани са нетърпеливи да започнат отново да пазаруват, но не намират всички стоки, които търсят или пък дори да ги открият, цената им е в пъти по-висока.

Проблемът се задълбочава месеци преди голямото пазаруване за Коледа. Миналата седмица представители на Белия дом предупредиха, че американците вероятно ще се изправят пред по-високи цени и по-празни рафтове през този празничен сезон. Междувременно стана ясно, че администрацията на Байдън всячески се опитва да облекчи блокажите на различните пристанища в Щатите.

Китай и Европа също изпитват големи проблеми с икономическия растеж на фона на хаоса във веригата на доставки. В понеделник Китай съобщи, че БВП на страната за третото тримесечие е нараснал разочароващо малко – с едва 4.9% спрямо година по-рано. Причината е, че промишлената активност се е повишила по-малко от очакваното през септември (когато нарасна с 3.1% на фона на очакванията от 4.5% увеличение). Проблемите във веригата на доставки допринесоха за забавянето на активността.

Производството бе силно засегнато от прекъсвания във веригата на доставки заради COVID-19, тъй като имаше проблеми с някои пристанищни операции, а недостигът на чипове продължи през цялото трето тримесечие на 2021 г.“, отбеляза Ирис Панг, главен икономист на Китай в ING.

Според нея се очаква прекъсванията във веригата на доставки да продължат, тъй като цените на товарите остава високи, а недостигът на чипове все още е критичен проблем за индустриите, свързани с оборудване, автомобили и телекомуникационни устройства.

Миналата седмица водещи икономисти от Германия предупредиха, че затрудненията в предлагането ще продължат да натоварват производството и вероятно ще възпрепятстват икономическия растеж в експортно ориентираната Германия, която е най-голямата икономика в Европа.

Печалбите също са засегнати

Експертите отбелязват, че разклатените приходи вече започват да показват въздействието на кризата във веригата на доставки.

Стратегът по глобален пазар на Invesco Кристина Хупър отбелязва, че страховете ще продължават да нарастват. Междувременно редица американски компании сигнализират за увеличаващи се разходи, свързани с прекъсвания на веригата на доставки и потенциално по-ниски печалби.

Хупър вярва, че някои от факторите, които допринасят за проблемите във веригата на доставки, като например недостигът на работна ръка, ще бъдат отстранени по-рано от други. Според нея обаче настаналият се хаос може да има по-дълготраен ефект върху някои сектори.

„Независимо къде по света се намират компаниите, те вероятно ще изпитат сривове във веригата на доставки, по-високи разходи за входящи ресурси и някои проблеми с търсенето на работна ръка“, допълни тя.

Въпреки това, някои компании ще бъдат много по-засегнати от други. Повишаването на разходите като цяло ще има най-голямо въздействие върху компаниите с нисък марж, които обикновено са в сектори като транспорт, обща търговия на дребно, строителство и автомобили. Компаниите, които вероятно ще бъдат най-малко засегнати, са тези с широк марж на печалба, ограничени разходи за суровини и по-малка работна ръка. Това трябва да включва секторите на растежа като технологии и здравеопазване. За съжаление, цените на акциите в тях може временно да пострадат, тъй като доходността по облигациите се покачва“, обясни Хупър.

„Финансите може да се откроят в тази среда, особено защото тези компании биха приветствали по-високи доходи. Друг диференциращ фактор може да бъде това колко инвестиционни компании са напреднали в технологиите, за да увеличат производителността си", допълни тя.

Хупър отбеляза, че недостигът на полупроводници, например, може скоро да се подобри с прогнози за връщане към нормалните нива на производство до второто тримесечие на 2022 г., дори с още вълни на COVID-19.

„Като цяло прекъсванията във веригата на доставки и по-високите разходи за различните продукти изглеждат, да кажем, преходни. В това тримесечие ще обръщаме по-голямо внимание на предстоящия сезон на печалбите, но доста се притеснявам за посоката, която ще поемат компаниите в четвъртото тримесечие и след това, особено защото не знаем колко дълго ще продължи сегашното положение“, заключи Кристина Хупър.

Подкрепи Economic.bg