Жените, които вдъхновяват
Техните имена ще останат записани със златни букви в бизнес историята на 2021 г., а защо не и още много години напред

© ECONOMIC.BG / Wikipedia
Риана
Всички те са жени, и всички те станаха милиардери през 2021 г. Но не това е единственото, което ги отличава. Всяка от тях има своята вдъхновяваща история, която може да се превърне в пример за всички жени по света. Защото постиженията им заслужават възхищение.
Жените, постигнали сами статута на милиардери (т.е. бизнесът им не е наследен или прехвърлен от родител и съпруг) съставляват по-малко от 3% от 500-те най-богати хора в света, според Индекса на милиардерите на Bloomberg.
Според доклада за жените милиардери на Hurun за 2021 г. на цялата планета има едва 130 жени, постигнали сами 10-цифрено състояние. Макар и да са малко, добрата новина е, че за годината те са нараснали с цели 30%.
Две трети от най-успешните жени-предприемачи в света са в Китай (85), което е над три пъти повече от САЩ (25), а на трето място се нарежда Великобритания (6). Сред имената на новите милиардери се отличават особено две, на които ще отделим специално внимание.
43 нови дами милиардери попълват списъка, като от тях 33 са от Китай, начело с 39-годишната Уанг Ийн (която е приела западното име Кейт Уанг). Тя влиза в класацията директно на 8-о място със състояние от 11 млрд. долара към момента на листването на компанията й, което я прави най-успешната жена в света под 40 години.
Второто значимо име на 2021 г. е Уитни Уолф Хърд, на 31 г., основател на приложението за запознанства Bumble, която е най-младата жена селф-мейд милиардер (от англ. self-made).
Но този материал ще започнем с историята на една знаменитост, която е най-разпознаваемото лице сред новите дами милиардери в света, именно защото нейната популярност й дава възможност да има най-сериозно влияние върху публиката, да вдъхновява и да бъде ролеви модел за милиони хора.
Риана
Певицата и предприемач от Барбадос Робин Риана Фенти, по-известна като Риана, се присъедини миналата година към ексклузивния клуб на 10-цифреното богатство, като получи и титлата „най-богатата жена музикант в света”. Състоянието си тя прави от своята марка козметика Fenty Beauty – съсобственост на френския луксозен конгломерат LVMH.
Зашеметяващият успех на Fenty Beauty, оценена на 1,4 милиарда щатски долара, съставлява по-голямата част от богатството на Риана, докато компанията за бельо Savage X Fenty, където тя има 30% дял, допринася с 270 млн. щ. долара към нейното нетно състояние.
Риана стартира Fenty Beauty през 2017 г. в партньорство с компанията за луксозни стоки LVMH. Тогава тя каза, че целта на линията е да се хареса на „всеки тип жена“ и пусна 40 различни нюанса фон дьо тен, което по това време е до голяма степен безпрецедентен ход. Той доведе до т.нар. „ефект на Fenty“, защото предизвика много конкурентни марки да разширят гамата си от нюанси за продукти за грим.
Линията е донесла над 550 милиона долара годишни приходи през първата си година, казват от LVMH.
Не всички бизнес начинания на Риана обаче са така печеливши. По-рано миналата година 33-годишната певица се договори с LVMH да закрие марката за облекла Fenty след по-малко от две години съществуване.
В кариерата си Риана е продала над 250 милиона записа, но не е издавала студиен албум от 2016 г., когато излезе Anti.
Певицата може да бъде пример и със социалната си ангажираност, защото застава зад редица значими каузи. Нейната фондация подпомага деца с различни заболявания като рак, СПИН и левкемия, както и на бездомни деца. Друга нейна фондация, носеща името на баба й, подпомага хората от Барбадос след щетите от урагана Дориан с различни инициативи като средства за лечение, подслон, микрокредитиране и др. Риана е ангажирана с десетки благотворителни каузи, което я прави един от най-добрите примери за подражание в света.
Кейт Уанг Ийн
Снимка https://sourcecodecap.com/
39-годишната Уанг Ийн (известна на Запад като Кейт Уанг) е първата жена милиардер за 2021 г. Тя се сдоби с 10-цифреното състояние още през януари, след като основаната от нея компания Relx Technology (RLX) направи публично предлагане на Нюйоркската фондова борса през януари м.г.
Уанг има бакалавърска степен по финанси и MBA степен от Колумбийския университет в Ню Йорк. Тя работи в международни гиганти като Bain&Company от 2013 до 2014 г., Uber China като генерален мениджър от 2014 до 2016 г., след което се насочва към Didi Chuxing Technology за две години, преди да реши да започне свой собствен бизнес, основавайки Relx Technology през 2018 г.
Уанг е мотивирана да създаде висококачествен продукт в сегмента на електронните цигари, който да се хареса на новите поколения, след като става свидетел как баща й се бори да се откаже от традиционните цигари.
Основателите на Relx – много от които преди са работили за Uber China и Huawei – започват бизнеса си чрез краудфъндинг, като представят предложението си в платформата за електронна търговия JD.com. Уанг дори не подозира, че само след малко повече от месец те ще получат повече от 10 пъти от изискуемия първоначално капитал: общо 38 милиона юана (5,9 млн. щ. долара).
Тъй като търсенето на електронни цигари започва да нараства от 2018 г., логично нараства и конкуренцията на Уанг. Но тя решава да изгради лаборатория за електронни цигари на стойност над 20 милиона юана, като се съсредоточава върху изследванията и производството на качествени продукти. През първата година на управлението на Уанг в Relx компанията отчита загуба от 2,87 милиона юана, но после нещата се обръщат и през 2019 г. и 2020 г. реализира нетни печалби от съответно 47,7 млн. юана и 109 млн. юана.
Relx в крайна сметка влиза триумфално в индустрията благодарение на ноу-хауто на Уанг. Успехът й е тясно свързан и с бързото икономическо развитие на Китай и увеличаването на чуждестранните инвестиции.
Днес, само 4 години след основаването си, RLX е най-големият производител на електронни цигари в Китай с близо две трети от пазара, а Уанг притежава 20% от акциите на компанията.
Фалгуни Наяр
Наяр (вдясно) с дъщеря си Адвайта - Снимка nykaafashion.com
Фалгуни Наяр е другото запомнящо се име сред жените на 2021-ва година. Тя ръководи индийската компания FSN E-Commerce Ventures, която набра 53,5 милиарда индийски рупии (720 млн. долара) при първичното си публично предлагане на 10 ноември 2021 г. и отбеляза ръст на акциите от 96% в първия си ден на търговия. Така богатството на Наяр, която притежава около половината от компанията, достигна стойност от почти 7 млрд. долара, като това я превърна първата по богатство селф-мейд дама в Индия, според Bloomberg Billionaires Index.
„Жените трябва да позволят светлината на прожекторите в живота им да бъде върху тях самите“, казва Наяр в интервю след борсовия дебют. "Надявам се повече жени като мен да се осмелят да мечтаят за себе си".
Наяр основа компанията си, която управлява сайта за електронна търговия Nykaa, през 2012 г. - когато е на 50 години. Преди това се е занимавала с инвестиционно банкиране. При старта на компанията повечето индийски жени купуват продукти за грим и грижа за косата в кварталните магазини, където изборът е оскъден. Наяр вижда възможност да предостави на клиентите лесен онлайн достъп до продукти за красота от висок клас, допълнени с видео уроци и препоръки.
„Индия е огромен пазар. Индийците се стремят към повече, тяхната покупателна способност расте и те ще харчат все повече за лайфстайл марки и услуги. Бъдещето пред Nykaa е добро”, казва днес 58-годишната Наяр.
От основаването си до днес стартиращата компания се превръща във водещ търговец на дребно за красота в страната, стимулирайки онлайн продажбите с демонстрационни видеоклипове от бляскави боливудски актьори и знаменитости, и повече от 70 физически магазина.
Името Nykaa идва от санскритски, като означава „героиня”.
Макар и доволна от безспорния борсов успех, Наяр казва, че за нея водещата цел не са цените на акциите. „Колко е голяма наградата всъщност няма значение. Да получа награда за това, че правя нещата, които обичам да правя, е ключово”, убедена е тя.
Уитни Уолф Хърд
Снимка Bumble
Компания, обслужваща жени и ръководена от жени, направи 31-годишната си основателка ултра богата. През февруари 2021 г. американката Уитни Уолф Хърд стана най-младата жена селф-мейд милиардер в света, след като компанията й зад приложението за запознанства Bumble стана публична. Хърд има 21% дял,като богатството й тогава беше оценено на 1,3 млрд. долара.
Наред с това, че е главен изпълнителен директор и съосновател на Bumble, тя оглавява и социалната мрежа Badoo, насочена към запознанства. Към март 2021 г. и двете приложения заедно имат 2,8 милиона платени абонати в 150 държави.
Уолф Хърд вече е позната в стартъп средите като изпълнителен директор на Tinder – друго много популярно приложение за запознанства. Тя започва работа за Match Group, собственик на Tinder, през 2012 г. Твърди, че самата тя е авторът на името на популярната апликация. Хърд е вицепрезидент по маркетинга в Tinder по времето, когато потребителите на платформата отбелязват огромен растеж. Тя напусна компанията през 2014 г. и по-късно заведе дело срещу Tinder за сексуален тормоз - като получи над 1 милион долара, плюс акции, като част от споразумението, постигнато извънсъдебно.
На 31 години, Уолф Херд е най-младата жена главен изпълнителен директор, извела компания до успешно борсово предлагане, според Business Insider.
През последната година 560 компании са станали публични, а Bumble е едва третата сред тях с жена-основател и осмата с жена главен изпълнителен директор. Освен това над 70% от членовете на борда на Bumble са жени. Приложението за запознанства дава предимство на своите потребители-дами, като те имат правото първи да установят контакт с мъжете, с които се запознават онлайн.
И още една точка за жените от името на Хърд - по време на самото листване на Nasdaq тя се появи за онлайн церемонията, държейки в ръце своето бебе.
Кристина Жункейра
Снимка Nubank
Една млада бразилка също написа история в края на 2021 г. Кристина Жункейра стана селф-мейд милиардер, след като съоснованата от нея Nubank дебютира (като Nu Holdings) на Нюйоркската фондова борса през декември при оценка над 50 млрд. долара.
Тя е едва на 30 г., когато през 2013 г.съосновава Nubank - днес най-скъпата дигитална банка в света.
Преди това тя наблюдава портфолио от кредитни карти в бразилската Itau Unibanco Holding SA. Издига се в кариерата в продължение на 4 години, докато през 2013 г. решава да напусне - уморена да продава на хората продукти, които според нея те всъщност не искат.
Малко след това среща колумбиеца Давид Велес, който се занимава с частно банкиране и се опитва да създаде дигитална банка, за да се конкурира с гигантските кредитори в Бразилия. Но той има нужда от някого с познания за този бизнес „отвътре”.
„Познавах индустрията и видях перфектната възможност да докажа, че подходът на големите банки е погрешен, и да създам нещо, което хората всъщност искат“, казва Жункейра в интервю през 2019 г.
Близо 9 години след решението 39-годишната бразилка вече ечаст от ексклузивният, макар и малочислен, клуб на жените селф-мейд милиардери в света.
20-процентният дял на главния изпълнителен директор и съосновател на Nubank Давид Велес може да оцени състоянието му на цели 8,9 млрд. долара, което го прави 10-ият най-богат човек в Латинска Америка. Жункейра притежава приблизително 2,6% от Nubank, докато делът на третия съосновател, Едуард Уибъл, не е ясен.
Жункейра е една от „белите лястовици” в своята страна, а и на континента. Въпреки че неравенството между половете е проблем в световен мащаб, то е ясно изразено в Латинска Америка. Само 1% от компаниите, които съставляват референтния борсов индекс на Бразилия, имат жена за главен изпълнителен директор, в сравнение с 6% за индекса S&P 500, показват данните на Bloomberg. И по-малко от 10% от стартиращите фирми в страната имат жена сред своите основатели, според проучване на Distrito Dataminer, B2Mamy и Endeavour.
Снимка – Тримата основатели на Nubank Кристина Жункейра, Едуард Уибъл и Давид Велес (отляво надясно) – Фото Nubank
Мелани Пъркинс
Снимка Wikipedia
На друг континент друга жена сбъдва своята бизнес приказка. Canva, сред чиито съоснователи е и Мелани Пъркинс, е оценена на зашеметяващите 40 млрд. щ. долара, което я прави най-скъпата частна софтуерна компания.
Това е огромно постижение за родения в Австралия стартъп, основан съвместно от Пъркинс и Клиф Обрехт, и огромна победа за местната технологична и стартираща общност – особено за жените предприемачи, които могат да се осмелят да мечтаят поне колкото самата Пъркинс.
Но много по-вдъхновяващо е това, което Пъркинс и Обрехт обещават да направят по-нататък: да раздадат голяма част от богатствата от Canva (те все още имат 30 процента) за благотворителни каузи по целия свят чрез Canva Foundation.
Това е обещание, което може да ги превърне в най-големите филантропи в Австралия, а потенциално и в света.
Рекордната оценка на Canva идва след кръг от финансиране от 200 млн. долара от нови и съществуващи стратегически инвеститори и както платформата обявява, сега има повече от 60 милиона активни месечни потребители в световен мащаб. Компанията удвоява приходите си на годишна база и се очаква да надхвърли 1 милиард долара годишни приходи за 2021 г.
Така общото състояние на Пъркинс и Обрехт (които се ожениха по-рано миналата година) може да достигне 16,4 млрд. австралийски долара. Техният трети партньор и съосновател в компанията Камерън Адамс също запазва огромен дял на стойност 4,4 милиарда долара.
Пъркинс и съпругът й казват, че се чувстват некомфортно да ги наричат „милиардери” и че богатството просто им дава възможност за „стъпка втора“ от техния прост план – „да направим най-доброто, което можем“. („Първа стъпка” – да превърнат компанията си в една от най-скъпите в света, очевидно вече е постигната). Затова двамата решават да дарят по-голямата част от състоянието си.
Първият им голям благотворителен ход – в допълнение към направени вече дарения за борбата с COVID и кризата с горските пожари в Патагония, ще бъде пилотна програма , разпределяща 10 милиона долара за нуждаещи се в Южна Африка.
Кариерен връх
Още две дами заслужават нашето специално внимание, тъй като 2022-ра им носи нови кариерни предизвикателства. В случая те и двете са с индийски произход и заемат високи лидерски постове. А при едната дори откриваме „българска връзка”, тъй като тя ще стане „дясна ръка” на Кристалина Георгиева.
Гита Гопинат стана първата жена главен икономист на Международния валутен фонд (МВФ), като пое този пост през януари 2019 г. Сега тя ще бъде №2 в МВФ след директора Кристалина Георгиева, като от 21 януари 2022 г. поема поста първи заместник-управляващ директор след оттеглянето на Джефри Окамото.
Снимка МВФ
Родена в Калкута, 50-годишната Гопинат учи икономика в университета в Делхи и Вашингтонския университет и получава докторска степен в Принстън. След работа като асистент в университета в Чикаго, тя се присъединява към Харвардския университет, където става първата жена щатен професор в катедрата по икономика през 2010 г.
Назначението на Гопинат идва в критичен момент за МВФ – институцията е подложена на множество критики за политически натиск и за финансиране на държави, обвинявани в нарушаване на човешките права. Самата Георгиева през октомври бе принудена да отрече твърдения, че е поискала от свои служители да повишат рейтинга на Китай в доклада Doing Business по времето, когато е била главен изпълнителен директор на Световната банка.
Затова според мнозина анализатори назначението на Гупта е отличен ход, който ще помогне за повишаване на доверието в международната институция.
Лина Наир е второто име, което заслужава внимание на старта на 2022 г. От новата година тя пое поста главен изпълнителен директор на Chanel. Наир е вече знаково име в бизнеса – защото е първата жена, първата азиатка и най-младият главен директор по човешките ресурси в Unilever, където работеше досега от 1992 г. насам, когато започва като стажант.
Снимка Wikipedia
Под нейно ръководство Unilever е обявена за най-добър работодател в сферата на търговията с бързооборотни стоки в 54 държави. Тя оглавява програмата за многообразие и приобщаване в компанията, като именно от опита й в тази сфера ще се опита да се възползва френската модна къща.
С новото си назначение Наир продължава да чупи „стъкления таван”, защото ще е най-младият досега в историята директор на Chanel (52 г.).
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.