Как добавената реалност вече трансформира живота ни
Технологичните гиганти вече експериментират с AR, а някои компании внедряват технологията в работния си процес

© ECONOMIC.BG / Pexels
~ 3 мин.
Големите технологични компании вече експериментират с добавена реалност (AR), а други бизнеси също откриват потенциал да преобразуват работната си среда. Навлизането на технологията в широка употреба обаче може да отнеме години.
Това, което прави добавената реалност, е наслагва цифрови изображения в зрителното поле на човек и по своеобразен начин им „намира място“ в реалния свят. Много от технологичните гиганти като Apple, Facebook, Google и Microsoft, виждат AR следващото голямо нещо.
Според Марк Зукърбърг например добавената реалност ще замени всички екрани, които използваме сега, от смартфон до телевизор. Разсъждавайки, той се пита „защо са ви тези устройства, ако може да видите документите, обажданията, текстовете и имейлите си директно във вашето зрително поле?“
В тази нова област Google вече развива Project Tango и Google Glass, а Microsoft създаде шлемовете HoloLens. Apple, то своя страна, възприе различен подход, като предпочете да насочи усилията си към разработчиците и да им предостави платформа за създаване на AR приложения за iPhone. Според някои компанията постепенно се подготвя за отмирането на смартфоните.
Каквито и различия в подхода си да имат, големите технологични компании вече имат свои планове за развиването на добавената реалност и вече работят по тях. Иновацията обаче вече се внедрява и в работните места.
Германската компания ThyssenKrupp обяви, че е завършила успешно първия кръг от тестове на свой асансьор, като по време на процеса по ремонтните дейности работниците са използвали очила HoloLens и Skype, за да комуникират с експертите в офиса. Камерата в очилата позволява на онези, които не са на мястото, да видят точно това, което работниците виждат и по този начин да ги съветват.
Stryker пък използва AR, за да проектира операционните зали на бъдещето. Използването на „умни“ шлемове като HoloLens позволява на болниците да разбират точно какво им трябва в операционните помещения, за да се гарантира, че дизайнът отговаря на техните спецификации.
По този начин могат да се визуализират различни възможности в 3D и да се сравняват в реално време. Този процес спестява време и пари и прави по-голяма вероятността съоръженията да работят правилно, пише Futurism.
Компаниите като GE тестват AR технологията на места като електроцентрали. GE създава точни реплики на своите индустриални машини, които нарича "цифрови близнаци". Те включват всички реални данни на своя двойник и по този начин се дава възможност на техниците, които са далеч от площадката, да ги разглеждат във виртуална среда. Когато техниците отидат на място, те могат да използват и натрупания опит от близнаците, за да идентифицират неизправностите в реалните машини.
Търговци на дребно признават потенциална на добавената реалност и също започват да експериментират с технологията. Lowe например използва AR, за да помогне на купувачите да видят как мебелите ще изглеждат в домовете им.
AR преобразува живота ни
Въпреки че много компании вече използват съществуващи AR технологии, а някои дори работят за създаването на свои собствени устройства, вероятно ще минат години преди добавената реалност да бъде възприета масово в работния процес.
Една от причините за забавянето са техническите предизвикателства пред сложността на технологията. HoloLens на Microsoft например е функционална, самостоятелен AR шлем, но техните аудио-визуални зони са малки и трудни за разглеждане. Те са видими само когато устройството е внимателно настроено, а дори и тогава са едва няколко сантиметра широки.
На противоположната страна е Magic Leap, които обещават по-широк визуален ъгъл, но това може да се окаже за сметка на удобството заради по-големите им размери.
При всички положения добавената реалност предстои да се развива бурно в следващите години. Очаква се, че много от новостите ще бъдат свързани с внедряването на технологията на работното място.
Apple ARkit, който позволява на разработчиците да създават AR приложения за iPhone и iPad, може да бъде важен източник на иновации в тази област. Всяка разработена AR игра може да се окаже креативна вратичка към развиване на допълнителна продуктивност и още една стъпка към интегрирането на добавена реалност в работния процес.