Как се раждат новите идеи
Най-креативните вземат апетитната част от дигиталния бизнес, който също като тях търси неизползвани възможности
Интернет ни свързва, интернет все повече ще ни дели. Дигитализацията е възможност, която позволява на определени предприемачи за кратко време да реализират идеите си и да достигнат до широк кръг от клиенти на нашия, но и на глобалния пазар. Ентусиазмът, с който някои преодоляват всички прегради, се отплаща с високи резултати. Сравнително млади бизнеси успяват да постигнат бърз растеж, просто защото имат визия, а и смелост да реализират нови продукти и услуги, някои от които нямат световен аналог. Така най-креативните влизат в нови ниши и вземат апетитната част от дигиталния бизнес, който също като тях търси нови възможности.
Представяме двама предприемачи, които представят свои проекти:
Графичен дизайн на месечен абонамент
Петър Дяксов, съдружник в дигитална агенция SEOMAX, споделя плановете за развитие на нова платформа в конкретна ниша
Графичният дизайн е една от дейностите на нашата дигитална агенция, като целта ни е по-добре да представяме брандовете онлайн. В един момент се роди идеята да започнем да предлагаме тази услуга по нов начин срещу месечна такса, за да може повече компании да се възползват от професионалната направа на визии от нашия разрастващ се екип от дизайнери. Придобихме готовата вече платформа Desing Expert, която успешно оперира в България от началото на 2020 г. Моделът е заимстван и адаптиран за българския пазар от чуждестранни компании, които работят на външни пазари. Създадохме нова собствена версия на платформата и надградихме функционалностите, за да може всичко да е
лесно за клиентите
а и за екипа, който я обслужва. В кръга на нейните потребители попадат както малки, така и големи компании със свой маркетингов отдел, които са готови графичният дизайн да бъде изнесен, при гарантирано качество и бързина на реакция. Предпочитани сме от онлайн магазини, които постоянно имат нужда от визии - чрез тях те промотират своя бизнес или отделни продукти, за да увеличават продажбите си. Когато се пуска онлайн реклама, може да се изпробват няколко различни визии, за да се види коя ще е най-успешната. Освен това проявяваме гъвкавост и има възможност компании, които нямат целогодишна нужда от дизайн, като сезонно работещите хотели, да правят пауза в определени месеци и да не плащат такса за периода. Гарантираме изпълнението на поръчката в рамките на до 48 часа.
За повече практичност създадохме три ценови пакета, които включват различни типове дизайн и възможности. Възползват се компании, които не желаят да наемат свои дизайнери в екипа си или просто нямат достатъчен бюджет. Нашите дизайнери са добре обучени и системата се самоиздържа при този достъпен за клиентите модел. Намираме баланса и успяваме да предвидим нужния човешки ресурс за нашите клиенти.
Развиваме услугата първо на българския пазар и после излизаме и
на външни пазари
като там ценовата политика ще е различна. Ако поддържамe добрата цена и високото качество, то този наш бизнес ще расте и ще се развива. Плановете ни са да ползваме само български дизайнери, но на външните пазари ще работим и с местни партньори. Първата стъпка навън планираме да бъде през следващата година, като платформата ще бъде достъпна за клиенти от целия свят. Великобритания и Нидерландия ще са пазарите, върху които ще се фокусираме първоначално. Ще растем с премерена крачка, за да сме сигурни, че всичко ще бъде на най-високо ниво.
Дигитализацията получи
ускорение
в последните години, откакто пандемията дойде, комуникацията също стана по-лесна. Сега по отношение на бизнеса много от нещата стават по-бързо, тестват се нови продукти и услуги. Всичко върви с по-голяма лекота. Цифровизацията е възможност, която помага на малки локални бизнеси по-бързо да пораснат.
Решение за допълнителни продажби
Руслан Летейски, основател на Vanga AI, разказва как използването на новите технологии променя онлайн търговията
Разработките ни са в сферата на електронна търговия и нашата цел е малките бизнеси да повишат средната стойност на поръчките и оборота си, без да инвестират повече в реклама. Vanga AI е решение, което е на пазара от октомври 2021. То позволява при покупка в електронен магазин
чрез изкуствен интелект
да предположим от какво друго би се интересувал клиентът и да му го предложим в точния момент. Нашият алгоритъм се опитва да предсказва и затова го нарекохме Vanga. Предишният ни продукт Checkout Х имаше за цел да подобри процеса по закупуване в един онлайн магазин и да въведе различни методи за разплащане. Той имаше и функционалност, свързана с допълнителните продажби, които са основен фокус на Vanga AI.
Нашата компания е
плъгин разработчик
и запълваме необходимости на по-големи от нас компании, като решаваме конкретен проблем. Негативът е, че тези платформи имат свои идеи и програми и понякога нещата се променят така, че животът на нашия продукт може да се окаже твърде кратък, както стана с Checkout Х.
Vanga AI към момента се използва от над 1000 електронни магазина, като до този момент сме допринесли да повишат оборотите си с над 500 хил. долара. Продължаваме да разработваме нашия алгоритъм и колкото повече данни събираме, толкова по-добре можем да го развиваме. Моделът на монетизация е месечна такса плюс процент от средствата, които с наша помощ търговецът е генерирал. Пазарите, които най-много ни използват, са САЩ и Франция, имаме и доста български клиенти. Светът е голям и дигитално свързан, но в нашия бизнес, за да пробием, търговците трябва да познават решението. За тях то може да е основен способ за повишаване на продажбите с поне 10% на този етап. Vanga AI не изисква допълнителна интеракция от търговеца. Алгоритмите се учат от всички магазини в мрежата и от продуктовата история на конкретния магазин, както и от самите клиенти на магазина. С времето нашите предложения ще стават все по-добри за конкретния потребител.
Данните са нашият ресурс
и гледаме на тях като на злато. И колкото повече данни събираме, толкова по-добър става продуктът ни. Всеки ден копаем това „злато“, за да изкарваме пари. Данните без изкуствения интелект са просто терабайти информация. Автоматизациите, базирани на машинното самообучение, навлизат с все по-голяма сила, елиминирайки човешкия фактор. Нашият най-голям проблем е технологичен – как с нашия изкуствен интелект да станем технологично по-добри в търговията от самия търговец. Голяма е конкуренцията в този бранш и трябва да се отличим. Носим ли пари на търговеца, ще печелим и ние.
Електронната търговия върви към
бъдеще на креативност
и брандинг. Сега печелят онези, които са маркетингово и технически по-успешни, а занапред ще е по-важна историята на марката и нейната мисия. Всеки нов бранд ще е като нов актив и той ще трябва да си изгради свое общество на почитатели и ползватели, които споделят едни и същи ценности. Нашата работа е да изравним „игрището“ така, че ако утре някой плете терлици например и иска да има онлайн магазин, да може лесно да го направи. Светът ще се отваря към ръчно направените неща и малките марки, които правят персонални продукти, докосващи душата.