Китай може да отключи нов транспортен хаос по света

Световната верига на доставките пак е разклатена, този път заради увеличаващите си случаи на COVID-19 в южната част на страната

Китай може да отключи нов транспортен хаос по света

Снимка: Unsplash

6568 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Пандемията създаде дълбоки проблеми за икономиката на Китай, а един от най-сериозните бе критичният недостиг на транспортни контейнери. Отражение даде и блокажът на мегакораба, който заседна в Суецкия канал. Сега бизнесът и потребителите се изправят пред нова криза, свързана с корабоплаването, тъй като огнището на вируса в Южен Китай нарушава пристанищните услуги и забавя доставките, което отново ускорява разходите, съобщава CNBC.

Китайската провинция Гуангдонг се сблъска с внезапно нарастване на случаите на COVID-19 и властите започнаха да затварят областите и бизнесите, за да предотвратят бързото разпространение на вируса. Това води след себе си до огромни закъснения в корабоплаването в големите китайски пристанища. Също така увеличава и без това високите разходи, тъй като времето за изчакване на пристанището „скочи рязко“, коментира анализатори и хора, наети в бранша.

„Смущенията в Шенжен и Гуанджоу са абсолютно големи. Те оказват безпрецедентно въздействие върху веригата за доставки“, каза Брайън Глик, основател и главен изпълнителен директор на платформата за интеграция на веригата за доставки Chain.io, пред CNBC.

В съчетание с предизвикателствата, пред които е изправена световната верига за доставки от тази година, корабоплаването е в „абсолютно непознати води“, коментира Глик.

Гуангдонг, който е основен корабен център, представлява около 24% от общия износ на Китай. Тук се намират и пристанището Шенжен, и пристанище Гуанджоу – съответно трето и пето по големина в света по обем на контейнерите, според Световния съвет за корабоплаване.

Заради новооткрития индийски щам на коронавируса „Делта“ властите наложиха локдаун и други мерки, с които ограничават работния капацитет в пристанищата.

Риск за глобалната верига на доставки

Различни части на света започнаха бавно да се възстановяват от пандемията в края на миналата година, което доведе до бум на покупките, а това до критичен недостиг на контейнери и до огромни закъснения в доставката на стоки от Китай до Европа и САЩ. Също така повиши цените за бизнеса и потребителите. Тази динамика съвпадна с блокирането на един от най-големите контейнеровози в света. 

Ever Given заседна в Суецкия канал през март и блокира ключовия търговски път за близо седмица. Около 12% от световната търговия преминава по стратегическата артерия, като средно я прекосяват по над 50 кораба на ден. Инцидентът предизвика световна криза в корабоплаването и причини загуби за 9 млрд. долара на ден.

Сега последната криза в Южен Китай отново нарушава световната верига на доставки.

Мисля, че рискът от нарушаване на веригата на доставки се увеличава и експортните разходи вероятно ще нараснат още. Провинция Гуангдонг играе много важна роля в световната верига за доставки“, казва Джан Жиуей, главен икономист в Pinpoint Asset Management.

Уигинс, който е вицепрезидент по корпоративното развитие в корабоплавателната компания 3GTMS, заяви пред CNBC, че пристанищната криза в Китай ще причини най-много проблеми на американския потребител, тъй като много от засегнатите пратки са предназначени за Северна Америка. За сравнение, блокирането в Суец имаше по-голямо въздействие върху европейската търговия, тъй като голяма част от забавените доставки бяха предназначени за Стария континент.

Уигинс коментира също, че очакванията на потребителите ще трябва да останат в „режим COVID“. „Очаквайте недостиг и липса на запаси от всички произведени в Азия продукти“, обясни той.

Транспортните разходи скачат

Големите разходи на доставки бяха пряк ефект от кризата с коронавируса. „Много малки и средни спедитори вдигат ръце, тъй като разходите за доставка надхвърлят маржовете на продуктите, които се опитват да транспортират“, казва Глик.

Разходите за доставка са най-високите за всички времена, като котировките са 5 до 10 пъти по-високи от историческите норми. Вдигнахме толкова много таваните на цените, че никой не може да каже къде ще достигнат върха си."

Уигинс предупреди, че лихвените проценти силно колебливи и съветва спедиторите да планират двойно повече харчове, тъй като не е ясно докъде ще стигне всичко. Спедиторите, които не могат да си позволят закъсненията, все повече ще се стремят да преминат от морски транспорт към въздушен, което допълнително ще увеличи разходите за корабоплаване, казва Шерина Камал, вицепрезидент на Intelligence Solutions в Everstream Analytics.

Вълнообразен ефект

Времето за изчакване на корабите да акостират на международния контейнерен терминал Yantian в Шънджън е се е увеличило драстично – от половин ден до 16 дни, според Камал. Забавянето ще има огромен ефект върху други портове. Проблемът вече се натрупва в близките пристанища, тъй като превозвачите започват да се отклоняват, каза Камал.

Пристанището Nansha в Гуанджоу изпитва голям натиск поради отклоненията, а задръстванията и закъсненията на корабите се очаква да продължат още две седмици, ако не и повече, казва тя. Вълнообразните ефекти ще се пренесат дори в съседни провинции като Гуангси, Юнан, Хунан, Хубей.

Страхове от инфлация

Отвъд континентален Китай е засегнато и пристанището във финансовия център на Хонконг. Там бе възможно да се извършват трансгранични доставки чрез товарни превози, но наскоро властите затегнаха мерките в резултат на пандемията. Това означава, че всички трансгранични камиони ще трябва да преминат стерилизация, наред с други мерки. А това вероятно ще забави движението и обработката на товара като цяло, смята Камал.

Забавянето на дейността в пристанищата в Гуангдонг ще продължи през юни, а други части на Китай вероятно ще станат по-предпазливи, казва Джанг от Pinpoint Asset Management. Това може да доведе до по-високи цени, а инвеститорите се притесняват от нарастващата инфлация и какво може да означава това за лихвените проценти.

Съчетано с пандемията в икономиките на Индия и Югоизточна Азия, евентуално повишаване на суровините и разходите за доставка, плюс ръст на случаите на COVID-19 в Гуангдонг, може да допринесе за по-висок инфлационен натиск в други страни", предупреди той.

Подкрепи Economic.bg