Китай тихомълком увеличава покупките на руски петрол
Вносът по море ще скочи до почти рекордните 1.1 млн. барела на ден през май

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Китай увеличава покупките на евтин петрол от Русия, става ясно от данни за доставките и думите на петролни търговци, разговаряли с Reuters. Азиатската държава запълва вакуума, оставен от западните купувачи, които се отдръпват от бизнеса с Русия след нейното нахлуване в Украйна през февруари.
Действията на най-големия вносител на петрол в света идват само месец след като първоначално съкрати руските доставки от страх да не изглежда, че открито подкрепя Москва и потенциално да изложи своите държавни петролни гиганти на санкции.
Вносът на руски петрол по море в Китай ще скочи до почти рекордните 1.1 млн. барела на ден през май, спрямо 750 000 барела през първото тримесечие и 800 000 барела през 2021 г., според оценка на Vortexa Analytics.
Unipec – търговското подразделение на най-голямата азиатска рафинерия Sinopec Corp, ръководи покупките, заедно с Zhenhua Oil – подразделение на китайския отбранителен конгломерат Norinco. Данните са от доклад за корабоплаването, с който Reuters разполага, и по информация на петима търговци.
Livna Shipping Ltd, регистрирана в Хонконг фирма, също наскоро се очерта като основен изпращач на руски петрол в Китай, казаха търговците.
Sinopec отказа коментар. Zhenhua и Livna не са отговорили на исканията за коментар.
Съединените щати, Великобритания и някои други ключови купувачи на петрол забраниха вноса на руски нефт малко след началото на инвазията. Европейският съюз е напът да финализира нов кръг от санкции, включващ забрана за покупки на руски петрол. Много европейски рафинерии вече са спрели да купуват от Русия от страх да не се сблъскат със санкции или да получат удар по репутацията си.
Vitol и Trafigura – двама от най-големите търговци на суровини в света, преустановиха покупките от „Роснефт“ – най-големият производител на петрол в Русия. Те действаха още преди правилото на ЕС, което влезе в сила на 15 май, забраняващо покупките, освен ако е „строго необходимо“ за осигуряване на енергийните нужди на ЕС.
Ситуацията започна да се обръща драстично след излизането на Vitol и Trafigura. Това създаде вакуум, който можеше да бъде запълнен само от компании, способни да осигурят стойност и на които се доверяват руските им колеги“, казва един китайските търговец пред Reuters, който е поискал да не бъде назован.
Ниската цена на руския петрол – разликата на спот пазара е около 29 долара за барел в сравнение с преди инвазията, според търговците – е предимство за китайските рафинерии, тъй като те са изправени пред свиващи се маржове в забавящата се икономика. Цената е доста под конкурентните сортове от Близкия изток, Африка, Европа и Съединените щати.
Китай отделно получава около 800 000 барела на ден руски петрол по тръбопроводи по междуправителствени сделки. Това ще доведе вноса през май до близо 2 млн. барела на ден, което е 15% от общото търсене в Китай. За Русия продажбите на петрол помагат за смекчаване на удара върху икономиката, нанесен от санкциите.
Държавни купувачи
Държавните китайски компании, начело с Sinopec и Zhenhua, се канят да закупят през май две трети от водещия руски нефт, доставян по тръбопровода, свързващ Източен Сибир с Тихия океан – в сравнение с една трета преди инвазията в Украйна. Русия е изнесла около 24 млн. барела през май, което е с 6% повече от април.
Само Sinopec вероятно ще закупи поне 10 пратки по тръбата през май, удвоявайки обема си отпреди нахлуването. Някои от сделките достигат рекордна отстъпка от 20 долара за барел под референтния дубайски суров петрол на база FOB Козмино, казаха пред Reuters трима от търговците.
Sinopec, Zhenhua и Livna пренасят повече петрол както от руските пристанища в Балтийско море, така и от нейния експортен център в Далечния изток Козмино.
Zhenhua, най-малкият държавен китайски търговец на петрол, е наел кораби за пренасяне на руска суровина, според данни за корабоплаването и търговци, запознати с въпроса. Нейното подразделение North Petroleum International Co натовари две пратки в началото на май и още два товара на Urals от пристанището на Балтийско море Уст-Луга в края на април и средата на май, според данни на Refinitiv и Vortexa.