Нови китайски автомобили навлизат на европейския пазар
Пазарът на електромобили се развива все по-бурно, а китайските производители на такъв тип превозни средства ускоряват плановете си за навлизане в Европа. Това се случва на фона на видимото раздвижване на политиките в азиатската страна. Властите в Пекин едва през последните години свалиха ограниченията върху чуждестранната собственост върху местното автомобилно производство. Това обаче се случи, след като преди повече от десетилетие правителството започна да харчи милиарди долари за разработване на собствени електрически превозни средства, отбелязва CNBC в свой анализ.
Това помогна на местните играчи да придобият предимство в производството на автомобили, захранвани с батерии, а ето че сега искат да ги продават в чужбина. Един от най-популярните брандове е листната в САЩ Nio, която заяви, че ще стъпи на Стария континент през втората половина на тази година. Официално съобщение за това се очаква до месец, но в коя държава точно – не е ясно. След Европа компанията ще насочи и към американския пазар.
На фона на напрежението със САЩ и опитите да подпише инвестиционна сделка с Европа, Китай е изнесъл 63 500 електрически превозни средства на батерии през първите единадесет месеца на миналата година, според доклад от януари на Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти.
Саудитска Арабия и Египет бяха основните дестинации за китайските играчи през 2020 г., но в доклада се отбелязва, че значителен ръст на износа към Великобритания, Белгия и Германия.
Xpeng, също търгувана на борсата в САЩ, вече тества настроенията в Норвегия. През декември стартъп компанията е доставила 100 бройки от своя електрически джип G3. А през тази година ще се наблюдава как клиентите в Северна Европа ще реагират на нейния електрически седан P7, стана ясно от думите на Хе Сяопенг, председател и главен изпълнителен директор на Xpeng.
Друг китайски стартъп, Aiways, заяви, че е изнесъл над 1000 автомобила за Израел и Европа през първите три месеца на тази година.
Не е тайна сега, че повечето китайски стартиращи компании имат глобални амбиции“, посочва Ту Ле, основател на базираната в Пекин консултантска фирма Sino Auto Insights. „Това ще продължи, тъй като тези компании гонят растеж и пазарна стойност, като виждат възможности на фона на липсата на жизнеспособни електромобили в региона.“
Според него с достатъчно проучвания китайските компании могат да пожънат успех в Европа. Въпреки това към момента продажбите им на континента остават малка част от пазара. Китай представлява по-малко от 2% от вноса на леки автомобили в ЕС през 2019 г. Приходите обаче са скочили до 865 милиона евро – със 79% спрямо предходната година, според Европейската асоциация на автомобилните производители.
За разлика от тях, производителите на европейски автомобили са направили почти 6 милиона леки коли в Китай през 2018 г., което представлява почти една четвърт от общото китайско производство на автомобили, съобщиха от асоциацията.