КРИБ настоява за отсрочване на данъци и осигуровки

Работодателската организация иска и ликвидна подкрепа за предприятията, която да не надвишава 3 млн. евро за фирма

КРИБ настоява за отсрочване на данъци и осигуровки

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) иска от правителството да приложи специална схема, одобрена от Европейската комисия, по която да бъде отсрочено плащането на данъци и осигуровки за догодина.

Какво иска бизнесът

Най-голямата работодателска организация е изпратила писмо до премиера Бойко Борисов, вицепремиера Томислав Дончев и ресорните министри Кирил Ананиев и Лъчезар Борисов, с призив да предприемат мерки за намаляване на негативното отражение на коронакризата върху дейността на предприятията и върху икономиката на България при втората вълна на COVID-19.

Настояването идва само ден, след като здравният министър проф. Костадин Ангелов обяви, че иска ново затваряне на голяма част от бизнеса в България. Вчера, веднага след заявлението на Ангелов, искане за подкрепа изпрати и Българската стопанска камара (БСК), а днес позиции дойдоха от няколко организации в транспорта и туризма.

Според КРИБ временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашното разпространение на COVID-19 (Временната рамка) на Европейската комисия предвижда помощи под формата на отсрочване на данъци и/или отсрочване на социалноосигурителни вноски, като помощта се отпуска преди 30.06.2021 г. и крайната дата на отсрочването може да бъде 30.06.2021 г.

Министерството на финансите, както и Националната агенция за приходите (НАП) разполагат с достатъчно експертен капацитет, както и с технологична инфраструктура (портал за електронни услуги на НАП), така че да се създаде механизъм за отсрочване на определена част от дължими суми, така че от една страна приходите в бюджета да не бъдат сериозно засегнати, а от друга страна в бизнеса да останат ликвидни средства, които да се използват за покриване на текущи разходи, запазване на заетост и стимулиране на потреблението, които в момента са основните негативни последици от кризата, смятат от бизнес организацията.

В тяхното писмо се посочва, че след като са направили анализ, предлагат да се създаде алгоритъм за отсрочване на данъци и/или осигуровки в определен процент, приложим за фирми, които имат реализиран спад в оборота, проследимо от справките-декларации за ДДС, подавани в НАП или от други източници на информация. Спадът в оборота със съответната функционалност в портала на НАП може автоматично да се изчислява и да показва допустимата сума и срок за отсрочване на задълженията към приходната агенция.

Пилотно механизмът може да се приложи за минал период (февруари 2020 - октомври 2020 г.), за да се избегне злоупотреба от декларирани неверни данни за оборота. В менюто с услуги на НАП може да се добави функционалност „Отсрочване на данъци и/или отсрочване на социалноосигурителни вноски съгласно Раздел 3.9 от Временната рамка на ЕК”. В това подменю предприятието просто отбелязва, че иска да се възползва от механизма и след това новата функционалност автоматично трябва да изчисли, въз основа на вече подадените декларации сума, срок на отсрочване и приложим данък и/или осигурителни вноски. На фирмите трябва да се изпраща уведомление по електронен път в срок от 1 седмица от датата на отбелязване в новото под-меню за какво са одобрени съгласно механизма. В случай на неодобрение също трябва да се изпраща електронно уведомление и да се предвиди срок за представяне на възражения, в отговор на който НАП може да извършва по-обстойни проверки/ревизии, което ще предпоставя въздържане от страна на недобронамерени кандидати към заявяване на подкрепа.

КРИБ също така предлага държавата да отпуска финансова помощ на засегнатите от кризата предприятия. И отново посочват европейските разпоредби.

Съобщението на Комисията, 4-то изменение на Временната рамка за мерките за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 и изменение на приложението към Съобщението на Комисията до държавите членки относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз предвижда Мерки за подкрепа на предприятията. 3.12 Помощ под формата на подкрепа за непокрити фиксирани разходи като „държавите членки могат да предвидят финансов принос към непокритите фиксирани разходи на предприятията, за които разпространението на COVID-19 е довело до преустановяване или намаляване на стопанската дейност“. Комисията ще счита тези помощи за съвместими с вътрешния пазар въз основа на член 107, параграф 3, буква б) от ДФЕС, в случай, че са спазени следните условия:

а. Помощта се предоставя не по-късно от 30 юни 2021 г. и покрива непокритите фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. до 30 юни 2021 г., включително разходи, направени през част от този период („допустим период“);

б. Помощта се предоставя въз основа на схема на предприятия, които са засегнати от спад на оборота през допустимия период с най-малко 30% в сравнение със същия период през 2019 г.;

в. Непокритите фиксирани разходи са постоянните разходи, направени от предприятията през допустимия период, които не са покрити от печалбата (т.е. приходите минус променливите разходи) през същия период и които не са покрити от други източници, като застраховка, временни мерки за помощ, обхванати от настоящото съобщение, или подкрепа от други източници. Интензитетът на помощта не надвишава 70% от непокритите фиксирани разходи, с изключение на микро- и малките предприятия (по смисъла на приложение I към Общия регламент за групово освобождаване), при което размерът на помощта не 11/24/2020 КРИБ предлага отсрочване на плащането на данъци и осигуровки по специална схема - надвишава 90% от непокритите фиксирани разходи.

За целите на настоящата точка загубите на предприятията, видни от техните отчети за приходите и разходите през допустимия период, се считат за непокрити фиксирани разходи. Помощта по тази мярка може да бъде предоставена въз основа на прогнозирани загуби, докато окончателният размер на помощта се определя след изясняване на загубите въз основа на одитирани счетоводни отчети или въз основа на подходяща обосновка, предоставена от държавата членка на Комисията (например във връзка с характеристиките или размера на определени видове предприятия) въз основа на данъчни отчети. Всяко плащане, надвишаващо окончателния размер на помощта, се възстановява;

Помощта може да бъде предоставена под формата на преки безвъзмездни средства, гаранции и заеми, при условие че общата номинална стойност на тези мерки не надхвърля общия праг от 3 милиона евро на предприятие; всички използвани стойности трябва да бъдат в брутно изражение, тоест преди облагане с данъци или други такси.

Една такава подкрепа, препоръчана от ЕК и вече прилагана в редица европейски страни, може да бъде бързо осъществена / администрирана от Националната агенция по приходите. НАП може да създаде такава функционалност на интернет страницата си за отдалечено заявяване на необходимостта от подкрепа, разполага с цялата необходима информация за определяне на съответните стойности за всяка компания и административния капацитет за бързо осъществяване на плащанията. Такива са и добрите практики в другите страни от ЕС.

Коментари: 0