КЗК отхвърли искането на таксиметровите шофьори за тройни цени
Според регулатора това би довело до допълнително ограничение на ценовата конкуренция на този пазар

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реши, че искането на таксиметровите шофьори за тройно увеличение на първоначалната цена за таксиметров превоз на пътници в крайна сметка ще доведе до допълнително ограничение на ценовата конкуренция на този пазар. Регулаторът се самосезира, тъй като Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта публикува за обществено обсъждане промени в Наредба № 34 за таксиметров превоз на пътници, където се залага двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място.
Според КЗК това би спомогнало за продължаване на сегашната практика на прилагане на сходни първоначални такси на различните таксиметрови компании, което би затвърдило липсата на ценова конкуренция. Прилаганата от таксиметровите компании първоначална такса е значително под максимално позволената от действащата регулация, което поставя под въпрос необходимостта от допълнително регулиране на първоначалната такса, което би довело до нейното увеличение, пише още в мотивите.
Евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация да бъде увеличена за всички участници на пазара. В същото време, пазарната логика предполага при увеличение на цената, да се намали търсенето, което в крайна сметка може да се окаже в ущърб и на таксиметровите превозвачи.
Припомняме, че таксиметровите компании настояваха първоначалната такса да се увеличи драстично, за да се намалят отказите на шофьорите да изпълняват къси курсове. В крайна сметка това бе представено за обществено обсъждане като проект на наредба.
По отношение на ефекта от въведените преди години минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници, КЗК отчита факта, че повечето таксиметрови компании предоставят услугите си на почти еднакви цени, равни или много близки до минималните, като индикация за липса на ценова конкуренция. В същото време, максималните цени са изпълнили регулаторната цел да защитят потребителите.
Относно въвеждането на максимална цена за таксиметров превоз извън населено място, която не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа за населено място с повече от 50%, КЗК счита, че това може да има положителен ефект по отношение на защитата на потребителите, но обръща внимание на това, че тази цена не е резултат от естествените пазарни механизми на търсенето и предлагането.