Масово хотелите в България планират да вдигнат цените
Липсата на кадри остава сред основните проблеми в бранша, сочи проучване

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Над половината (60.5%) от хотелиерите в България планират да увеличат с до 10% цените на нощувките през тази година. Една пета от хотелиерите не предвиждат увеличение, а при малка част от тях (15%) то ще бъде в диапазона 10 – 20%. Това показват резултатите от ежегодното национално допитване за бизнес климата в хотелския бранш през 2024 г., проведено от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE).
Припомняме, че хотелите продължават да са с преференциална ДДС ставка от 9%.
Въпреки увеличението средно с около 10% на цените на нощувките през миналата година, хотелското настаняване в България остава сред най-бюджетните в цяла Европа“, се казва в проучването на асоциацията.
На годишна база, при две трети от хотелите приходите растат в рамките на до 20%, а при една пета от тях те са без промяна спрямо 2023 г. На този фон прави впечатление ръстът на разходите, който за втора поредна година изпреварва този на приходите – при близо 80% от хотелите се наблюдава ръст над 10%, а за немалка част от тях (30%) ръстът е дори над 20%.
Като цяло, през 2025 г. половината от хотелиерите очакват минимален (до 10%) ръст на приходите, а 30% въобще не очакват такъв.
Какво още показва проучването?
Без изненада, най-висок дял в оперативните разходи имат тези за заплати и осигуровки на персонала (60%), следвани от разходите за комунални услуги (20%) и за стоки и услуги на доставчици, включително храни и напитки (15%).
Предизвикателствата остават същите, но недостигът на персонал се задълбочава
От четири години – периодът, в който се провежда националното допитване, недостигът на персонал всяка година твърдо заема първо място, като най-сериозно предизвикателство пред хотелския бизнес в страната. Новото през тази година е големият дял, който това предизвикателство заема спрямо останалите – 43% или 5% ръст спрямо анкетата от миналата година.
За сравнение, на следващите две места сред най-големите предизвикателства за бизнеса са посочени инфлацията и ръстът на цените на стоки и услуги (20%) и невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (16%).
Преобладаващо, с 33% от отговорите, хотелиерите посочват, че недостигът на персонал може да бъде решен с развитие на собствени кадри, като се работи по-сериозно със студенти и ученици от горните класове. Малко по-нистък е делът на тези, които виждат решение в повишаването на възнагражденията, така че да бъдат конкурентни на други сектори (31%). Едва на трето място като решение се нарежда най-коментираната в медиите тема, свързана с туризма – вносът на работници от трети страни (25%).
Какви гости посещават българските хотели?
За втора поредна година расте делът на хотелиерите, които посочват, че разчитат основно на български туристи – 44.7%, спрямо 41% през 2023 г. и 35% през 2022 г
При чуждите пазари, румънският твърдо води класацията (60%), следван от британския- (28%), немския (24%), гръцкия (23%), турския (21%), полския (18%). Веднага след това се нареждат израелския (16%), македонския (11%), испанския (8%).
В националното допитване на BAHE се включиха хотелиери, които управляват леглова база от около 19 хил. стаи, разпределена в места за настаняване с по над 15 стаи и категории две, три, четири и пет звезди.
Тази леглова база е разпределена основно в морски (36%), следвани от градски (26%), спа (17%) и планински (11%) хотели. Около 60% от хотелите са с капацитет до 100 стаи, една четвърт са с между 100 и 200, а 15% са с над 200 стаи.