Матурите и научните изследвания – приоритет в образованието
Ще бъдат въведени ясни критерии за развитие на академичния състав

Четири са приоритетите в образованието, върху които ще работи служебният министър проф. Николай Денков и новото ръководство в Министерството на образованието. Това съобщия самият той на пресконференция в
МОН.
Подготовката на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване, както и приемът след основно образование е първото, за което ще работи служебният кабинет, посочи Денков.
Друг от приоритетите на служебното правителство е стратегията за развитие на научните изследвания. Акцент бе поставен и на подготовката на актуализиран проект за промени в Закона за развитие на академичния състав, защото според министъра липсват критерии за академичното развитие.
Като четвърти приоритет проф. Денков посочи работата по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. Едва 2.8% от бюджета й е разплатен до момента, което е крайно недостатъчно.
Денков обясни причините, поради които служебното правителство се ангажира с тези приоритети.
„Първият приоритет е свързан със съдбите на десетки хиляди ученици, техните родители и учители. Нямаме право на грешка. Вероятно няма ние да провеждаме съответните зрелостни изпити и външно оценяване, но сме длъжни да ги подготвим по най-добрия начин, защото там грешка не трябва да има”, посочи служебният министър.
„За втория приоритет има 2 коренно различни причини. Едната е, че стратегията за научни изследвания е основното неизпълнено предварително условие, свързано с ОП „Наука и образование”, като ръководството на МОН е длъжно до 2 месеца да представи такъв актуализиран вариант.
Втората причина е, че от много години България има нужда от актуализирана стратегия за развитие на научните изследвания. Законът за развитие на академичния състав адресира един от най-големите проблеми в 2 сфери – и във висшето образование, и в науката, където от години се усеща липсата на критерии за академично развитие на доцентите, професорите, докторите на науките”, обясни професорът.
Служебният кабинет не обсъжда Закона за училищното образование, но ако трябва да се правят промени, те ще се случат чрез наредби, категоричен е служебният министър.
Сред задачите, които трябва да се решат в следващите 2 месеца, е и подготовката на училищната мрежа за парламентарните избори в края на март, припомни Денков.