Melexis е на финала на мащабната си инвестиция в България

Българското звено е най-голямото в структурата на международната инженерна компания

Никола Симон, вицепрезидент развойна дейност и качество на продуктите, Melexis:

Melexis е на финала на мащабната си инвестиция в България

Снимка: Личен архив

Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Melexis е международна инженерна компания, създадена преди повече от 30 години в Белгия. Тя е световен лидер в проектирането, разработването и доставянето на иновативни решения в сферата на микроелектрониката за клиенти от автомобилния, индустриалния, потребителския и медицинския сектор. Melexis България стартира дейността си през 2000 г. с екип от 50 професионалисти, като за 20 години работа тук броят на служителите достига над 450 души. Понастоящем българският офис е най-голямото представителство в структурата на компанията.

За ефекта на пандемията върху компанията, за кризата с чиповете, тенденциите в микроелектрониката и мобилността, както и за плановете за развитие на Melexis, разговаряме с Никола Симон, вицепрезидент развойна дейност и качество на продуктите.

– Г-н Симон, Melexis оперира в няколко индустрии, но основно е фокусирана в автомобилната, която бе силно ударена от COVID кризата по две линии – спряната фабрична дейност и недостига на чипове. Как всичко това рефлектира върху българското звено?

– В Melexis спазваме всички държавни разпоредби, в резултат на което нашите представителства, в които има и производство, включително и в България, продължиха да работят по време на пандемията, регулирайки нивата на ефективност спрямо ситуацията и прилагайки всички мерки за безопасност – вътре и извън компанията.

Що се отнася до недостига на чипове, трябва да поясним два важни елемента, свързани със ситуацията и как Melexis се справя с нея. От една страна, с напредването на разпространението на пандемията наблюдавахме значителен спад в търсенето на чипове за автомобилната индустрия. След като темповете на растеж в Азия се възобновиха обаче, последва свръхтърсене. Това поведение се нарича „камшичен ефект“. От друга страна, глобалното затопляне и последиците за околната среда ускориха стремежа към електрификация, което доведе до нов дизайн в архитектурата на автомобилите и наличие на повече чипове във всяка кола.

В Melexis се стремим да анализираме и управляваме ситуацията по възможно най-добрия начин. Благодарение на финансовата ни стабилност поддържахме висока складова наличност през периода на ниско търсене на чипове миналата година. Това беше поука от последната автомобилна криза през 2008 г. и ни позволи да поемем реалистичен ангажимент към нашите клиенти по отношение на доставките. Когато говорим за недостиг на чипове, става въпрос предимно за процесори (например CPU, GPU), които се доставят само от няколко големи фабрики за пластини в Азия. Melexis е компания за производство на сензорни чипове и ние работим с друг вид фабрики за пластини (например XFAB). Смятам, че направихме правилните избори по време на COVID кризата, като продължихме да обслужваме успешно клиентите си.

– Кога и как очаквате да се разреши проблемът с глобалния недостиг на чипове за потребителска електроника и автомобили?

– Наблюдават се огромни инвестиции в индустрията по света, които целят да компенсират недостига, но времето за производство и доставка остава сравнително дълго поради сложността на производствения процес на чиповете (пластините). Възможно е ситуацията да не се разреши преди да минат няколко тримесечия.

– Доколко подготвена беше Melexis да реагира на тази производствена криза и как се адаптира към нея? В каква посока насочи усилията си и кои продукти например бяха приоритизирани?

– Melexis допринася за борбата с COVID-19, тъй като много от нашите продукти са ключови компоненти за оборудването, използвано за преодоляване на кризата, в това число продукти за медицинска диагностика, измерване на температура и дихателни апарати. Компанията притежава над 20-годишен опит в проектирането и тестването на инфрачервени температурни сензори, както и на магнитни сензори, които играят решаваща роля в тези устройства. Те са и пример за приоритетни продукти за доставка.

В същото време взехме решение да поддържаме по-високи от обичайните складови наличности през последната година, когато търсенето на чипове спадна значително. Това ни позволи да осигурим бърз отговор на поръчките на нашите клиенти при рестартиране на търсенето.

От лятото на 2020 г. търсенето в автомобилната индустрия бързо се възобнови. Първата ни стъпка беше свързана с това да разберем какво го стимулира. Работим в тясно сътрудничество с нашите клиенти, но също водим диалог с OEM (автомобилните производители), за да разберем какво стои зад поръчките, какви са приложенията, както и какви са техните наличности. Тези елементи остават решаващи в работата ни, за да можем да обслужваме нашите клиенти по най-добрия начин.

Последният важен елемент, който се промени коренно по време на кризата с COVID-19, е нашето взаимодействие с клиентите. Това е основна промяна в традиционния ни начин на правене на бизнес. Нашите търговски екипи трябваше да интегрират много дигитални инструменти, които подобряват както ефективността в работата им, така и взаимодействието с клиентите.

– А как компанията организира ежедневната си производствена и развойна дейност спрямо пандемичната ситуация, изискваща социална дистанция?

– Здравето на нашите служители е най-важният ни приоритет и с началото на пандемията въведохме множество мерки, за да осигурим безопасна работна среда за екипа. Бързо бяха създадени глобални и местни работни групи, които отговаряха за въвеждането и спазването на мерките, както и за осигуряването на непрекъснатост на бизнес процесите. Социалното дистанциране беше засилено чрез разделяне на производствените и офис екипите, за да се намали допълнително рискът от разпространение на вируса. По този начин производствените екипи продължиха безопасно работата си на място.

За екипите, при които беше възможна работа от вкъщи, ние препоръчахме такава, когато външната среда беше в пикови моменти на разпространение на вируса. Паралелно с това поддържахме мерки, които позволяваха на хората, на които се налага да работят от офиса, поради лични или бизнес нужди, да го правят. В офиса, точно както в производството, пространствата бяха променени, за да отговарят на условията за социална дистанция. Правим задължителни проверки на телесната температура на входа на сградата, като системата за измерване на температура е разработена от нашия инженерен екип и използва наш чип. Бяха въведени процеси по регулярно почистване и дезинфекция и беше осигурен достъп на всички служители до дезинфектанти и маски. В резултат досега нямаме случаи на вътрешно разпространение за вируса сред служителите ни. Този успех се дължи на чувство за дълг и последователните усилия на целия ни екип.

– През 2018 г. Melexis България обяви петгодишен инвестиционен план на стойност 75 млн. евро. На какъв етап от изпълнението си е той и беше ли повлиян от кризата с COVID-19? Как ще бъде развит капацитетът на компанията?

– Melexis България стартира дейността си в София през 2000 г. с екип от 50 професионалисти, като за 20 години работа тук броят на служителите поетапно се увеличи почти десетократно. Понастоящем в България се намира най-голямото представителство в структурата на компанията, като най-често търсените профили при нас са оператори и техници за нашето производство, както и инженери за развойната ни дейност. Всичко това доведе до следващата логична стъпка в развитието ни в София, а именно инвестиционен проект за разширяване на производствената база, развойния ни център и лабораториите.

Като цяло COVID-19 не повлия на плановете ни за разрастване. Пандемията стимулира въвеждането на модели като дистанционната работа и activity based working, които са интегрирани в организацията на новото ни офис пространство. В дизайна на сградата активно участваха самите служители, за да може тя да се доближи максимално до очакванията и нуждите им. Пространствата в нея ще бъдат просторни и светли, със зелени корнери и комфортни зони, както за самостоятелна, така и за екипна работа, за неформални срещи, предвидени са работни места на открито. Голяма част от идеите са свързани с последните технологични тенденции в офисите по света, като автоматизирана система за управление, умно следене на температурата, автоматизирано осветление и повторна консумация на енергия и топлина. 

Вече приближаваме финалния етап на този мащабен проект и новата сграда следва да бъде завършена през 2021 г. Това ще ни даде възможност да утроим капацитета за тестване в производството, както и да разширим нашите екипи в отделите по производство и развойна дейност. Това е страхотен проект, който дава възможност на нашите служители да реализират мечтата си за кариера във високотехнологична индустрия, тук в София.

– Планира ли Melexis България да разработва нови продукти и какви? Автомобилната индустрия ли остава основен фокус за компанията или се планира разширяване на дейността и отвъд нея?

- Melexis проектира, разработва и тества иновативни продукти за автомобилната, но и за други индустрии. Стратегията ни за развитие е насочена в няколко посоки. На първо място се стремим да затвърдим позициите си в автоиндустрията, като поддържаме присъствието си в двигатели с вътрешно горене (ICE). Също така предлагаме решения, посветени на безопасността в автомобилите. Стремим се да засилим присъствието си в приложенията, свързани с хибридните и електрическите модели на автомобилите. И не на последно място – да се превърнем в глобален лидер за интериорно осветление в автомобилите. Стремим се да оставим видима следа в автомобилната индустрия. Днес във всеки нов автомобил в световен мащаб се съдържат средно 13 чипа на Melexis.

Целта ни е да се развиваме и в други индустрии, особено в областта на алтернативната мобилност, здравеопазването, медицината, изчислителната техника, центрове за данни, телекомуникационната инфраструктура и роботизирани приложения. Присъстваме също така в сферата на умните електроуреди, умните домове, строителството, гейминг индустрията, индустриалните и енергийните приложения.

От 2000 г. насам екипът в София допринася за всичко това с повече от 70 продукта, проектирани и разработени тук, както и повече от пет милиарда чипа, доставени по целия свят. Пример за нашата експертиза в София са две от продуктовите ни линии – температурни сензори и магнитни сензори Latch & Switch. Наскоро отпразнувахме голямо постижение – повече от два милиарда Latch & Switch чипа, доставени в автомобилната и други индустрии.

С трансформацията в автомобилната индустрия в посока електрификация и автономни превозни средства, Melexis се намира в изгодна позиция с портфолио от устройства и разнообразни решения, отговарящи на тези тенденции. Нашите магнитни сензори и сензори за намиране на позиция са подходящи за електрификация и електрическа мобилност. Що се отнася до автономните превозни средства и усъвършенстваната система за подпомагане на шофирането (ADAS), пример е нашата автомобилна технология Time-of-flight със сензори за изображение, чиято световна премиера се състоя през 2020 г.

Активно следим и работим по възникващите тенденции в регулирането на топлината в сървърни ферми, 5G, Индустрия 4.0 и роботика, тъй като това са сфери с богати на сензори приложения. Текущото ни съотношение автомобилна-други индустрии е 88/12, а нашата стратегия през следващите пет години е да достигнем съотношение 80/20.

– Какви нови тенденции в микроелектрониката наблюдавате на фона на трансформирането на автомобилната индустрия в посока електрификация и автономност?

– Стратегията на Melexis е създадена на базата на няколко глобални тенденции. Една от тях е увеличаването и застаряването на населението. Друга е свързана с това, че светът, макар че трябва да намери начин да отговори на нарастващото търсене, също трябва да продължи борбата срещу измененията в климата и да търси решения за намаляване както на въглеродните емисии, така и на потреблението на енергия. Търсенето на „зелени“ продукти и решения само ще се увеличава през следващите години във всички индустрии и ще повлияе на мобилността и потреблението на енергия. Европейският зелен пакт се стреми да превърне Европа в първия неутрален по отношение на климата континент и ще проправи пътя за по-добро бъдеще. Освен това изкуственият интелект и свързаните с него технологии изискват повече изчислителна мощ, повече сървъри за данни и повече свързаност. Светът става наистина виртуален, тенденция, допълнително подсилена от пандемията от COVID-19. Има необходимост от различен вид комуникация, свързана както с работата, така и със социализацията на хората. Не на последно място по значимост е нарастването на здравните приложения, продиктувано и от пандемията от COVID-19, която подчерта уязвимостта на хората по отношение на здравеопазването.

Тези глобални тенденции носят както рискове, така и възможности за Melexis. Светът и икономиките на различните държави трябва да намерят решения за всички тези предизвикателства. Ние сме готови да работим заедно с нашата глобална клиентска база, за да допринесем за решения за по-добро бъдеще - устойчивост, безопасност, чистота, удобство и здраве.

Връщайки се към автомобилната индустрия, електрификацията и автономността са две от тенденциите, които оказват голямо влияние върху конструкцията на автомобила. Изискванията за управление на разсейваната мощност и топлина се увеличават с повишаване нивото на електрификация. Автономните превозни средства ще увеличават необходимостта от количеството данни, които трябва да бъдат обработени, и това влияе на функционалното разпределение хардуер/софтуер. Софтуерът ще играе много по-голяма роля в автомобилите на бъдещето, което ще доведе до революционни промени в проектирането. Този процес вече е започнал при производителите на превозни средства.

На ниво чип, автомобилната електрификация поставя изисквания за управление на по-големи мощности, съчетани с по-висока ефективност. Токовите сензори на Melexis са част от решението за измерване и контролиране на тока (така се контролира мощността) в електрическите двигатели. Съответно интегрирането на технологии като силициев карбид (SiC) или галиев нитрид (GaN) в стандартни силициеви чипове, за да позволи работа с високо напрежение, е водеща тенденция. В автономното превозно средство чиповете ще интегрират повече изчислителна мощност, за да отговорят на необходимостта от енергийна ефективност и реакция в реално време.

Tiny-AI или Edge-AI са технологии, които имат за цел да намалят сложността на алгоритмите за обработка на данни, базирани на машинно самообучение, за да изместят изчисленията и обработката на данни от "облака" - в периферията му близо до потребителите (edge computing).

– Какви промени в мобилността като цяло подчертава COVID-19 – кои според Вас ще се окажат трайни? 

– В Melexis вярваме, че електрическата мобилност е трайна тенденция по 3 причини. Първо заради нашата обща отговорност за ограничаването на въглеродните емисии. На второ място – градската инфраструктура и технологиите позволяват алтернативна мобилност. Не на последно място, младото поколение се променя и има различен поглед върху употребата на автомобили.

Когато говорим за тенденцията в посока електрификация, вярвам, че ще разчитаме на различни технологии, сред които електрически превозни средства с батерии (BEV) и такива с горивни клетки (FCEV). Ерата на превозните средства с двигатели с вътрешно горене е на път да изчезне, но това може да отнеме повече от десет години.

– Индустрия 4.0 чука все по-силно на вратата. Как се подготвя Melexis за тази трансформация? А какви умения търси у бъдещите си служители?

– Бих казал, че вратата за Индустрия 4.0 е вече отворена. Много компании трансформират производството си към по-високи нива на автоматизация и висока свързаност.

През 2020-2021 г. в Melexis работим в посока внедряване на няколко решения от семейството на умните фабрики. Пример за това е свързването на всички машини от производството с нашата ERP система. Така ще автоматизираме ръчното прехвърляне на данни, което ще спести време на колегите, ще увеличи производителността и ще подобри качеството на самите данни. Последното е много важно, когато говорим за дигитализация, тъй като от голямо значение е да можем да разчитаме на данните, с които разполагаме.

Друг интересен пример от нашето производство е свързан с работата на операторите. Понастоящем, за да може дадена машина да бъде превключена от един продукт към друг, трябва да се премине през ръчен, времеемък процес по настройка. Има определен брой операции, които да бъдат изпълнени. Целим да внедрим решение, при което всички настройки са събрани в една структура и стартирането на нов продукт ще става значително по-бързо, тъй като машините автоматично ще получават своите настройки от централен сървър.

Вярваме, че през следващите десет години все повече ще говорим за тоталната свързаност на всички процеси, а умните системи ще подпомагат взимането на решения при управлението на завода. Ние се движим към бъдеще, в което роботите, автоматизацията и хората ще работят заедно за постигане на по-високи резултати, по-добра ефективност и безопасност. Ролята на човека със сигурност ще се промени, тъй като ние ще се стремим да автоматизираме по-монотонните и повтарящи се задачи. Все още обаче има много дейности, които не се очаква да се извършват от роботи. Ролята на човека ще бъде по-скоро в посока на анализ на данни, работа с информация, извършване на конкретни настройки и цялостен мониторинг на производствения процес.

Ето защо е важно да имаме визия какво може да бъде бъдещето и да разработим адекватни програми за развитие на правилните компетенции на служителите, което е заложено в стратегията на Melexis. Важни качества са и ще бъдат целенасочеността, желанието за придобиване на нови знания и умения, както и работата в екип. Затова имаме позиции както за кандидати с предишен опит, така и за кандидати с малко или никакъв опит, които са жадни за знания.

Коментари: 0