Мисия Предприемач 2021
Натанаил Стефанов и Виктор Манев за перспективите пред българската стартъп общност

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Предприемаческата култура преживя трусове през необичайната 2020 г., които промениха и перспективите за 2021 и следващите години. Кои са добрите и лошите новини за българската стартъп общност и защо е важно бизнесът да изпреварва своето време, за да успее – ето отговорите на двама инвеститори и предприемачи - Натанаил Стефанов, съосновател на BESCO - Българската стартъп асоциация, и Виктор Манев – съосновател и партньор в Impetus Capital, която инвестира в малки компании.
Г-н Стефанов, г-н Манев, каква беше 2020-а за българската стартъп общност и кои са добрите и лошите новини?
Натанаил Стефанов: През 2020 г. процесите течаха като в нормална бизнес среда, но са с по-висок интензитет и с повече трудности. Повечето компании оцеляха, като някои преустановиха дейност или излязоха извън страната. Част от пазара, клиенти на стартъпите, отряза разходната част на бюджета си за иновативни продукти или преустанови дейност.
В исторически план времената на криза винаги са давали нови възможности за по-находчивите и предприемчиви личности. В общи линии, хората, които имаха устойчив бизнес, или имаха идеи, но не и бизнес, тръгнаха да преследват нови възможности. Компаниите, които имаха някаква дейност, но не и достатъчно спестявания, се фокусират върху оцеляването си. Някои от компаниите промениха в известна степен бизнес моделите си, но броят на компаниите, преустановили дейност, не е повече, отколкото в нормална бизнес среда. Тук правя уговорката, че в България все още няма официална статистика за броя на стартъпите.
Виктор Манев: Добрата новина за българската стартъп среда е увеличеното финансиране, което бе създадено чрез стартирането на новите фондове на „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ (ФМФИБ). Последните, съвместно в ресурсите на ЕИФ, са създали инструменти (фондове) за инвестиране в компаниите на различен етап от тяхното развитие в общ размер около 230 млн. евро. На пръв прочит, това е значителна сума за инвестиране. Но е поне в 10 пъти по-малък размер от необходимите капиталови инвестиции в растящите, включително стартъп компании, в България. Необходимостта от капитал в българската икономика е още по-голяма. Лошата новина е, е че българските стартъпи остават декапитализирани и на това трябва да се обърне внимание. Има вътрешен ресурс, който трябва систематично да се насочва към инвестиции в икономика на бъдещето.
Натанаил Стефанов
Повече възможности или предизвикателства възникнаха през 2020 г.?
Натанаил Стефанов: Основните предизвикателства бяха свързани с устойчивостта на бизнесите – част от пазара отряза разходната част на бюджета си за иновативни продукти, а част от него изобщо преустанови дейност. По подобен начин имаше моментно замразяване на инвестиционната дейност предвид несигурността на пазара. То не повлия на компании, които са още в развойна фаза и нямат приходи, но затрудни тези с малко клиенти. Същевременно потенциални партньори, клиенти и инвеститори (особено извън страната) станаха по-достъпни. Родиха се много нови идеи или съществуващи проекти бяха пригодени, така че да се отговори на новите нужди на средата.
Какво да направи или предложи една компания, за да привлече инвестиция сега?
Виктор Манев: Няма „правилно“ време, в което да поканиш хората да инвестират в теб. Всяко време е правилно, ако имаш добро предложение. Едно от основните условия е да имаш добро управление, което може да опази виталността на компанията. „Алтерко” е пример как една компания, създадена в България, може да набира капитал, и то на един от най-консервативните пазари - националния. Необходимо е правилно да подготвиш предложението към инвеститорите и да им го представиш. Продължаваме да подпомагаме управлението на нашите портфейлни компании и разширяваме пазарите им.
Виктор Манев
Какво ви подсказва нюха за 2021 г.? Вашият съвет към предприемачите!
Натанаил Стефанов: Родиха се изключително много идеи, като единствено времето ще покаже кои от тях ще просъществуват и ще бъдат устойчиви. 2021 г. се очертава да бъде интересна, предизвикателна и пълна с нови възможности!
Виктор Манев: Ковид ситуацията ясно разграничи компаниите, които имаха визия и решения за дигатализация и автоматизация, от останалите. Допреди година ние ги наричахме компаниите на бъдещето. Бъдещето дойде днес - тези компании показват устойчивост и силни продажби в настоящата ситуация - и в България, и в чужбина. Моят съвет - фокусирайте се да осигурите положителен паричен поток в дейността ви и бъдете готови за бързи промени!