МОН обмисля изцяло да промени графика на учебната година
Предвижда се тя да започва по-рано, а малките ученици да завършват няколко седмици по-късно от сега

© ECONOMIC.BG / БТА
Учебната година да започва в периода 5-7 септември, малките ученици да завършват няколко седмици по-късно от сега, а добавеното време да се използва за по-дълги ваканции в рамките на самата учебна година. Тези варианти в момента ръководството на просветното министерство обсъжда със социалните партньори. Това заяви пред БНТ министърът на образованието и науката Николай Денков.
Според него до 20-и март е възможно да отпадне и масовото тестване в училище. Последна дума за това обаче ще има министерството на здравеопазването.
Преди началото на вълната имахме около 1000 заболели ученици на седмица, в пика на вълната бяха 12 000, а сега са около 2000. Това означава, че вълната още не е отминала съвсем", допълни образователният министър.
Денков обясни, че в момента МОН търси механизъм за превенция на агресията и насърчаването на социализацията в училище. Пуснати са анонимни анкети до директори и ученици за случаите на агресия, с които те се сблъскват. Търсят се и причините, които са довели до това. Министърът на образованието подчерта, че за преодоляването на този проблем е нужно и участието на родителите.
Казусът с университетите
Предложението за обединение на висшите училища у нас е провокирало различни реакции у ректорите", обясни Николай Денков.
По думите му целта на предложението е, обединявайки се, университетите да излязат по-напред в световните класации и така да привлекат интереса на повече студенти, учени и инвеститори (б.ред. – министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер хвърли повече яснота върху тази идея в интервю за economic.bg).
Проф. Николай Денков допълни, че ректорът Софийския университет „Свети Климент Охридски“ проф. Анастас Герджиков е подкрепил идеята като дори е изчислил, че ако Алма Матер се слее с друго голямо висше училище у нас, може да влезе в топ 500 или дори в топ 300 на университетите по света.
Според МОН обединението ще помогне и за подобряването на материалната база на висшите училища, защото ще могат да споделят лабораториите, общежитията и спортните си съоръжения. Академичното им ръководство ще включва ректорите на отделните университети, които може да управляват общото звено на ротационен принцип или сами да изберат ръководителя си.
Денков посочи, че страната ни е закъсняла с 15-20 години да въведе тази практика, като тя вече е донесла ползи в много европейски страни.
От министерството на образованието предлагат и промяна в начина на атестация на преподавателите във висшите учебни заведения, както и въвеждането на количествени критерии за акредитацията на университетите.
Ще се разшири и обхватът на проверките за плагиатство – идеята на образователните власти е всяка научна публикация да може да бъде проверена. В момента за плагиатство се проверяват единствено публикациите, които участват в конкурси.
Предлаганите промени се очаква да бъдат формулирани в законопроект, след като приключат обсъжданията – до три-четири месеца. Възможно е да влязат в сила още от следващата академична година“, заключи Денков.