България може да има медицински хеликоптер още наесен
Следващата седмица трябва да стартира процедура за избор на доставчик за 6 хеликоптера, като част от проекта по Плана за възстановяване

© ECONOMIC.BG / Unsplash
По проекта за закупуване на медицински хеликоптери и изграждане на система за „Спешна медицинска помощ по въздух", или т.нар. HEMS, има огромно развитие. Следващата седмица официално ще стартира процедура за избор на доставчик на 6-те вертолета, обяви в интервю за БНР зам.-председателят на Регионалната комисия в парламента Йордан Терзийски.
Той обясни, че те ще бъдат доставени в рамките на следващите 2 години. А докато пристигнат, ще бъдат изграждани базите и ще тече обучението на пилотите, за да може най-накрая България да има система за оказване на медицинска помощ по въздух.
Докато обаче цялата система заработи и 6-те хеликоптера дойдат, ще бъде наета една машина, която най-вероятно още от есента ще оперира в България, съобщи Терзийски.
Припомняме, че проектът HEMS е включен в Плана за възстановяване и устойчивост, а през февруари бяха направени първите реални стъпки за подготовката му. Тогава стана ясно, че Министерство на транспорта ще е основен координатор по пpoeĸтa зa cъздaвaнeтo нa Дъpжaвeн aвиaциoнeн oпepaтop зa мeдицинcĸи и cпeциaлизиpaни oпepaции.
В последната актуализирана и одобрена версия на Плана е записано, че общият планиран ресурс по проекта е 119.2 млн. лв. За сметка на ПВУ са 99.3 млн. лв., а националното съфинансиране ще е в размер на 19.9 млн. лв. Бенефициент ще бъде Министерството на здравеопазването.
В тази сума влиза закупуването на 5 хеликоптера (шестият ще е по ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 г.), обучението на персонала (летателен състав и медицински кадри), както и изграждане на 6 оперативни бази – в Coфия, където ще е ocнoвнaта oпepaтивнa бaзa, Πлoвдив (лeтищe Kpyмoвo), Bapнa (лeтищe Бaлчиĸ), Бypгac (лeтищe Capaфoвo), Πлeвeн (лeтищe Дoлнa Mитpoпoлия) и Ямбoл (лeтищe Бeзмep)
Как ще се разпредели финансирането по дейности?
В проекта към Плана са посочени сумите, необходими за финансиране на различните дейности. Така например е посочено, че 5-те вертолета трябва да са снабдени с медицинско оборудване за осъществяване на операции за HEMS, наземно оборудване (GSE), контролно-измервателна, контролно-проверовъчна апаратура. Те ще подлежат на гаранция до 3 години. Хеликоптерите, заедно с обучението на летателен, инженерно-технически и медицински състав, ще струва малко над 103.3 млн. лв. с ДДС.
В Плана е записано, че 30% от сумата ще бъда платена авансово, при сключване на договора, което е планирано за третото тримесечие на 2022 г. Останалите 70% ще се изплащат на определени етапи при изпълнени дейности по график.
В документа се посочва, че обучението на летателен и технически състав е в пряка зависимост от притежаваната предварителна квалификация. Обучението на летателния състав на Военновъздушните сили на Република България за преминаване към нова авиационна техника е, както следва:
- от вертолет Ми-17 на вертолет Bell 206 включва 1 (една) седмица теоретична подготовка с последващи 3 часа полети на симулатор (Full Flight Simulator) и 6 часа и 30 мин. реални полети.
- от вертолет Ми-17 на вертолет AS 532AL “Cougar” теоретичната подготовка се е провела в рамките на 3 седмици, 4 часа полети на симулатор и 8 часа и 15 мин. реални полети. Обучението на техническия състав е било в рамките на 6 седмици при преминаването от Ми-17 на вертолет AS 532AL “Cougar”.
Структурата и съставът на курсовете за обучение на летателния състав следва да съответства на изискванията на EASA AIR OPS SPA.HEMS и да включва тренинг на ниво D Full Flight Simulator. В структурата следва да се включи и курс за обучение за полети със система за нощно виждане (Night Vision Imaging Systems - NVIS) – на симулатор и/или реален хеликоптер.
Обучението на техническия състав следва да е такова, че да позволява подготовката на авиационната техника както на оперативно ниво, така и за извършване на периодично обслужване и изпълнение на ремонтни дейности.
Обучението на лекари и парамедици/медицински сестри следва да включва оказване на първа медицинска помощ, работа с медицинското оборудване, намиращо се на борда на летателния апарат, мерки за безопасност и др.
За изграждането на допълнително необходимата инфраструктура – като хангари и 5-те оперативни площадки, заедно с офиси за дежурните екипажи – са предвидени малко над 14.6 млн. лв. с ДДС.
В документа е записано, че 30% от сумата ще се изпати авансово, при сключване на договор, като това е предвидено да се случи през първите три месеца на 2023 г. Останалите 70% ще се изплащат поетапно при изпълнени дейности по график.
Размерите на хангарите следва да са такива, че да осигурят съхранението на хеликоптерите при спазване на минимално необходимите безопасни отстояния. Оперативната площадка следва да позволява безопасния подход и кацане, като трябва да е с размери, позволяващи разполагането на два хеликоптера.
Цялостното управление на проекта ще се финансира с малко над 1.1 млн. лв. с ДДС. Записано е, че плащанията ще се извършват периодично на тримесечна база, съобразно изпълнените, отчетени и одобрени дейности.
Екипът за управление на проекта ще организира, координира и администрира всички дейности по проекта, ще следи за спазването на сроковете, последователността на дейностите и комуникацията с изпълнителите. Периодично ще подготвя информация за напредъка по проекта и ще го отчита пред съответните национални и европейски органи. В изпълнение на дейността ще се организира и провеждането на публичност по проекта.
Предимствата на използването на хеликоптери за своевременно оказване на спешна медицинска помощ са установени още в средата на 60-те години на миналия век. Съвременното си развитие и структурирането HEMS получава в края на 80-те и началото на 90-те години. За голяма част от развитите страни системата се приема за даденост. В България първата т. нар. „въздушна линейка“ е доставена от частната компания „Хели еър“ през 2013 г., но поради неангажираност от страна на държавата с проблема с финансирането HEMS прекратява съществуването си през 2019 г. В момента Република България не разполага с хеликоптер, отговарящ на изискванията за изпълнение на операции по HEMS, както и със сертифицирани екипажи за изпълнение им, се посочва още в проекта към Плана.