Кризата нанася тежък удар на модната индустрия
Плащанията към фабриките по света се бавят, а търговците държат на склад непродадена стока за милиарди
На ръба на пропастта:

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Модната индустрия в Европа и Америка е на ръба на оцеляването, тъй като търговците на дрехи разполагат с много излишни колекции и намаляват поръчките си. Плащанията към фабриките закъсняват, което утежнява допълнително ситуацията в сектора. Все още има големи търговци, които се опитват да продадат дрехите си от миналата година, които в нормални времена щяха да бъдат разпродадени много отдавна.
Британската верига Primark, например, заяви пред Reuters, че има непродадени дрехи на стойност 150 милиона паунда (205 милиона долара) от колекцията пролет/лято 2020 г. и за 200 млн. паунда от есенно-зимната колекция.
Като доказателство за мащаба на проблема консултантската компания McKinsey казва, че стойността на непродаденото облекло в целия свят, в магазини и складове, варира между 140-160 млрд. евро - два пъти над нормалните нива.
Вследствие на това британските Marks & Spencer и германският Hugo Boss заявиха, че са направили по-малки поръчки от обикновено за пролетната колекция тази година. Търговците на дребно поддържат малки количества, а времето за изпълнение е ограничено, според Рон Фраш, бивш президент на Saks Fifth Avenue, който сега е партньор във фирмата за частни капиталови инвестиции Castanea Partners, която работи с редица марки облекла.
Всъщност базираният в Хонконг агент за снабдяване Li & Fung, който управлява над 10 000 фабрики в 50 страни за търговци на дребно, включително глобални играчи, каза пред Reuters, че някои търговци са поискали информация за възможност за отлагане на плащанията, без да предоставят конкретни данни за времето, в което ще имат възможност да платят.
Петдесет фабрики, анкетирани от Асоциацията на производителите и износителите на облекла в Бангладеш, заявиха, че са получили 30% по-малко поръчки от обичайното през този сезон, тъй като предколедните блокирания в голяма част от Европа, последвани от поредното ограничаване през януари, силно засегнаха бизнеса им.
„Поръчките обикновено пристигат три месеца предварително. Но няма поръчки за март“, каза собственикът на фабриката в Дака Шахидула Азим, чиито клиенти включват търговци на дребно в Северна Америка и Европа. „Работим на 25% от капацитета. Имам няколко заповеди да управлявам фабриката до февруари. След това не знам какво бъдеще ни предстои. Трудно е да се каже как ще оцелеем.“