Наближава крайният срок за закупуване на права за засаждане на лозя

74% е общата усвояемост по Националната програма за развитие на лозаро-винарския сектор, каза Красимир Коев

Наближава крайният срок за закупуване на права за засаждане на лозя
4523 ~ 2 мин. четене

Изтича крайният срок за закупуване на национални права за засаждане на нови лозя с винени сортове. Това напомни Красимир Коев, директор на Изпълнителната агенция за лозата и виното, на дискусия „Подпомагане на лозаро-винарския сектор и перспективи за развитието му“.

Агенцията разполагат от 2012 г. с 200 000 дка права от национален резерв, които важат до 31 декември  2015 г. След закупуването им  производителите се ангажират са създадат новите насаждения до 31 юли 2018 г.

74% е общата усвояемост по Националната програма за Развитие на лозаро-винарския сектор, допълни още Коев. "Това са средства, които се преминали от Държавен фонд Земеделие" към бенефициенти”, уточни той . 

По думите му, страната ни има 600 000 дка реално засети площи. "Квотата, която има България, дадена ни от ЕС е 800 000 дка. Значи 200 000 дка ги водят права от Национален резерв. Преди няколко години разрешиха те да бъдат финансирани по Националната програма за Развитие на лозаро-винарския сектор", обясни инж. Красимир Коев.

Цената на закупуването е 1,5 лв/дка, а проверката на място – 150 лв. Условието е да се представи документ за стопанисване на земята – собствеността или по аренда. За три години към момента са закупени само 1500 ха права, а от тях 900 ха са вкарани в проекти, обясниха представители на агенцията.

Вече се въвежда и ранкинг и за популяризирането на пазари на трети държави. Заявленията вече се подават директно в ДФЗ.

Министърът на земеделието Десислава Танева допълни, че наредбата се променя, за да се постигне прозрачно разпределение на средствата. Тя припомни, че в новия период интересът към евросубсидиите е много голям, затова са необходими ясни критерии за ранкинг.

За пореден път тя напомни, че винопроизводителите няма да бъдат разглеждани като приоритетен сектор, когато кандидатстват по мярка 4.2 от ПРСР за преработка и маркетинг. „Вие имате отделна програма. Тя не е за инвестиции в производството, но така или иначе подобрява конкурентоспособността на сектора“, заяви Танева.

Подкрепи Economic.bg